Jobbfråga.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Det är så här att jag har fått erbjudande om en timanställning på en budfirma. Jag fick åka med i en bil i måndags. Rundan vi åkte var runt 44mil lång och gick genom södra skåne. På denna runda hade vi 17 stopp totalt.

Idag fick jag reda på att de planerat att jag själv ska köra samma runda imorgon men då med 40 olika stopp. Jag sa till chefen att jag kände mig osäker på att hitta alla stoppen, men sa att jag kan göra ett försök. Sa även att det kommer att ta den tiden det tar och att jag inte kommer att stressa ihjäl mig eller köra för fort.

Det var tydligen inte ok då hans firma lovat att alla paket ska vara ute innan kl 16:00. Dessutom ska jag hämta burar på ett ställe i malmö som jag dels aldrig varit på (vi var inte där i måndags) samt att chefen inte har ingen adress till detta ställe. Men han kräver ändå att jag ska ta mig dit. Om och när jag kommer till detta ställe så brukar de som normalt kör rundan få stå och vänta mellan 1 och 2 timmar. Denna tiden vill chefen att vi ska använda som obetald rast trots att de då redan fuskat med sin vilotid. Tjejen jag åkte med i måndags fick hålla middag medans hoj körde.

Så nu till mina frågor.
1 Hade ni accepterat att ni måste köra för fort för att ev hinna med allt innan kl 16:00?

2 Är det ok att skicka ut någon på en liknande tur med alla dessa stopp efter en dags åkning med betydligt färre stopp?

3 Är det vanligt att man fuskar med vilotiden? Ska jag som totalt ny i branschen acceptera detta?

4 Ska jag acceptera att jag inte får betalt för tiden jag ev står still i malmö.

5 Ska jag acceptera att jag måste äta medans jag kör?

1. Nej

2. Nej

3. Ja

4. Nej, en timme lunch ska du ha, men den andra ska du ha betalt för.

5. Nej

1. Nej

2. Nej

3. Ja

4. Nej, en timme lunch ska du ha, men den andra ska du ha betalt för.

5. Nej

Been there my friend. Pallade med 3 månader innan jag sa upp mig. Min chef var ju iofs ett riksarsle som ljög och lovade allt mellan himmel och jord medan han sedan gjorde som han själv ville... Tog en fight med facket mot honom, men ändå lyckades han blåsa mig på 15 loppor i obetald övertid. Varje dag var en kamp om att få behålla körkortet, för hastighetsbegränsningar existerade aldrig om man ens skulle ha en tillstymmelse till att hinna med alla stopp.
Nu har han iofs konkat, så det säger kanske lite om hur duktig han var på att sköta sitt företag.

Tyvärr kan det ju vara på det där viset hos vissa arbetsgivare :(

I ditt läge så hade jag tackat ja (förutsatt att du är arbetslös just nu och inte har något annat på lut) och knegat på samtidigt som jag letat vidare efter bättre jobb/villkor.

Känner du tveksamheter redan innan du jobbat din första dag så tycker jag att du ska gå på magkänslan. Been there done that. Första veckan brakade helvetet löst, 3 månader senare hade jag bytt jobb. Visserligen hyggligt betalt men ingen fritid - alls.

Tyvärr kan det ju vara på det där viset hos vissa arbetsgivare :(

I ditt läge så hade jag tackat ja (förutsatt att du är arbetslös just nu och inte har något annat på lut) och knegat på samtidigt som jag letat vidare efter bättre jobb/villkor.

Samtidigt får han 3 månaders karens på akassan om han avbryter ett skitjobb han inte orkar med.

Det där hade jag inte börjat med kan jag säga, har provat på det en gång men som tur var så hade vi inte skrivit papper innan jag gjorde första dagen så det var bara att be åkaren dra så långt det gick.

Ang fusket med kör/vilotider så är det något man får lära sig leva med. Det är mer regel än undantag att det fuskas med den biten.

Vad gäller fortkörning så är det väl upp till var och en hur man vill göra men ska man gå med på att köra för fort så ska arbetsgivaren betala eventuella böter och så ska man hålla sig inom gränsen så man behåller kortet tycker jag.

Leta vidare och skit i det jobbet är mitt råd, är det så struligt redan innan du gör första dagen så blir det knappast bättre. Har ni skrivit papper?

Det där med att budjobb är för jävligt... Min situation är visserligen inte lika illa som din, men illa nog. Jag kör morgontidningar på ett distrikt med över 500 hus, och får lön efter hur lång tid rundan är beräknad att ta. "Beräkningen" går ut på att de skickar ut sitt snabbaste bud som kör rundan så fort han kan, och den tiden han kommer i mål på bestämmer hur många timmar vi får lön för. Sen skickar de ut oss nybörjare att köra samma runda fast i vår takt och ger oss den bestämda timlönen för slitet, vilket innebär att jag jobbar ca 1.5 h obetalt varje jobbnatt. Inte heller har jag någon rast, och lönen suger brutalt med tanke på vilken ansträngning det faktiskt är (stressigt jobb mitt i natten), för att inte tala om den där extra en och en halv timmen som jag inte får något för. Det är bara att konstatera, budjobb suger.

Nej nej och åter nej. Ställ inte upp på sånt! Det är du som åker på fortkörning, och det är du som åker på om du inte följer kör- och vilotider. Det finns andra budjobb som har betydligt bättre villkor och där du faktiskt får lära dig rundan ordentligt innan du blir utkastad ensam.
Ps, är lite nyfiken på vilken firma det är, pma gärna mig

Är du ute efter ett riktigt lugnt budjobb så rekommenderar jag varmt Posten logistik (a.k.a Poståkeriet)! Dom skulle klara sig på halva personalstyrkan och hälften av bilarna...
Jag skämtar inte ens.

Hade bubilsåkeri i 3 år i stockholm och det är inget jobb jag skulle rekomendera i längden. Det finns ju en anledning till den höga personalomsättningen dom har, folk jobbar kanske max ett år med det sen lessnar dom.

1. Det är nästan det som gäller, speciellt när du inte lärt dig rutten utantill än. Distribution som du snackar om är skittråkigt i längden, mer omväxling att köra "lösbud" som vi kallde det. Och räkna inte med att en åkare kommer betala några böter åt dig när det väl kommer till kritan.

2. Nej du måste få åka med betydligt mer än så om ska ha en chans att klara dig hyffsat i början, och som jag sa, innan du lärt dig rutten så tar det betydligt längre tid att ta sig runt den, dvs obetald övertid.

3. Ja! Finns nog ingen som inte gör det regelbundet. Det är inte upplagt att hålla rent ekonomiskt inom dom ramarna. Många kör tom med två tidsböcker för att försöka slippa böterna som är på typ 4-5 tusen.

4. Som sagt, 1 timmas lunch resten ska du ha betalt för. Men sen är det i stort sett inga åkerier som har fackavtal heller så det gäller inte i verkligheten.

5. Samma sak där, inga fackavtal. Räkna med att du kommer få göra det ofta!

Last edited:
Hade bubilsåkeri i 3 år i stockholm och det är inget jobb jag skulle rekomendera i längden. Det finns ju en anledning till den höga personalomsättningen dom har, folk jobbar kanske max ett år med det sen lessnar dom.

1. Det är nästan det som gäller, speciellt när du inte lärt dig rutten utantill än. Distribution som du snackar om är skittråkigt i längden, mer omväxling att köra "lösbud" som vi kallde det. Och räkna inte med att en åkare kommer betala några böter åt dig när det väl kommer till kritan.

2. Nej du måste få åka med betydligt mer än så om ska ha en chans att klara dig hyffsat i början, och som jag sa, innan du lärt dig rutten så tar det betydligt längre tid att ta sig runt den, dvs obetald övertid.

3. Ja! Finns nog ingen som inte gör det regelbundet. Det är inte upplagt att hålla rent ekonomiskt inom dom ramarna. Många kör tom med två tidsböcker för att försöka slippa böterna som är på typ 4-5 tusen.

4. Som sagt, 1 timmas lunch resten ska du ha betalt för. Men sen är det i stort sett inga åkerier som har fackavtal heller så det gäller inte i verkligheten.

5. Samma sak där, inga fackavtal. Räkna med att du kommer få göra det ofta!

Tackar för alla svar jag fått. Jag och åkeriets chef har redan gått skilda vägar och jag har insett att jag aldrig mer sätter min fot i en budbil.

Är inte det där lite av standard inom budbilsbranchen?

Är inte det där lite av standard inom budbilsbranchen?

Jo det verkar så. Det jag inte fattar är att alla som jobbar med det går med på det. Visst, man vill ha ett jobb men om många klagar borde det gå att förändra lite i alla fall. Men som det verkar nu så tycks folk ändå vara nöjda med att jobba på detta viset.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman