Jobba på Öhlins Racing!?

• Thread starter Thread starter kato
  • Start date Start date

kato

Guest
Hej!

Öhlins racing söker en ingenjör! Om ni har lämplig profil för jobbet, skicka in en ansökan!

Annonsen finner ni också på www.ohlins.com:

Systemingenjör - elektroniskt styrda stötdämparapplikationer

Vi söker en systemingenjör för elektroniskt styrda stötdämparapplikationer med placering på vårt huvudkontor i Upplands Väsby utanför Stockholm.

Vi söker dig som har ett brinnande intresse för fordonsdynamik och som vill arbeta i frontlinjen med våra elektroniskt styrda dämparsystem för MC och bilapplikationer. Som systemingenjör måste du självständigt kunna driva projekt tillsammans med våra kunder. Dina arbetsuppgifter kommer att bli mångsidiga och kan innebära: Utveckling av regleralgoritmer, programmering, elektronikutveckling och mekanikkonstruktion, samt tester både i vårt eget labb och på fältet tillsammans med våra kunder.

Du ska ha minst en civilingenjörsutbildning i botten, med utbildning både inom elektronik, mekanik (mekatronik) och mjukvara. Du måste även behärska grundläggande reglerteori. Erfarenhet av fordonselektronik och mjukvaruutveckling för fordonsindustrin är mycket meriterande. Programmering sker idag övervägande i "C". Vi använder Matlab för dataanalys, simulering och beräkning.

Arbetet kan innebära resor över hela världen, eftersom våra kunder finns både i Europa, USA och Japan. Att tala och skriva engelska flytande är ett måste.

KONTAKT

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Mikael Andersson på personalavdelningen, tel 08-546 026 18.

Din ansökan vill vi ha via mail senast den 31 augusti till rekrytering@ohlins.se. Skriv "Systemingenjör Upplands Väsby" som mailrubrik.

www.ohlins.com/company_job_opportunities_systemingenjor1.shtml

Ja kan testa dämparna på min hoj så kan jag berätta om det gick snabbare än med orginal sen.... :)

eller... :va

lilltrollet skrev:
Fan att man har 3år kvar på utbildningen då... hade varit klockrent annars...
Och 10 års arbetslivserfarenhet...

"Ledsen, men vi söker någon som är max 25 år, innehar två olika magisterexamina och har minst 10 års erfarenhet av just det här jobbet..."

NoPinky skrev:

"Ledsen, men vi söker någon som är max 25 år, innehar två olika magisterexamina och har minst 10 års erfarenhet av just det här jobbet..."
Wee... låter avancerat. Ni får nog leta länge efter ngn som är MAX 25år gammal, har hunnit plugga på typ KTH i 5år samt jobbat i 10år i branchen... Den lirarn måste vara värd sin vikt i guld flera ggr om, haha!

Mitt råd: Lugna ner er en aning på meritlistan om ni ska få ngn ansökan :rolleyes:

:lol

fezt skrev:
Wee... låter avancerat. Ni får nog leta länge efter ngn som är MAX 25år gammal, har hunnit plugga på typ KTH i 5år samt jobbat i 10år i branchen... Den lirarn måste vara värd sin vikt i guld flera ggr om, haha!

Mitt råd: Lugna ner er en aning på meritlistan om ni ska få ngn ansökan :rolleyes:

Det är den verklighet som du skall ut till när du är klar.

"Kul att du har en examen grabben, men du saknar erfarenhet..."

OBS: Deta gäller endast vid ansökan på egna meriter.
Folk som får jobb på pappas kompis företag osv räknas inte...

NoPinky skrev:

Hör och häpna jag har fått jobb som civilingenjör utan att ha kompisar eller pappa som äger det....

Det går även om det underlättar att man har kontakter.

Sen kan man faktiskt söka en tjänst även om man inte uppfyller precis alla krav....

/Urban

Har redan sökt.
"På grund av hög arbetsbelastning har vi inte hunnit färdigställa rekryteringsprocessen innan sommaren och därför har vi beslutat att skjuta upp resterande delar till efter sommaren." osv...

Jag har redan gjort en elektronikstyrning åt dem så med lite tur har jag redan spelat bort mig själv. :näsblod

sir Urban skrev:
Hör och häpna jag har fått jobb som civilingenjör utan att ha kompisar eller pappa som äger det....

Det går även om det underlättar att man har kontakter.

Sen kan man faktiskt söka en tjänst även om man inte uppfyller precis alla krav....

/Urban

Hör och häpna, själv fick jag liknande jobb på Öhlins via annons utan kontakter.

Hade endast jobbat i halvledarbranshen i 3 år innan men, med lite tur, på rätt plats vid rätt tillfälle, brinnande intresse för motorsport så fick jag jobbet!

Man behöver inte uppfylla alla krav, ibland är intresset för jobbet viktigare än superbra meritlista.... en "Rocket scientist" utan intresse för jobbet skulle nog inte prestera så bra....

NoPinky skrev:

Va det ingen som uppfattade IRONIN i mitt inlägg ? :va

Poängen var att du skrev max 25år, högskoleexamen och 10års erfarenhet. Mm man börjar på kth när man e 10, klar när man e 15, får jobb direkt inom branschen som nämns, då 10 år senare faller man inom ramen "max 25år gammal" 10 års erfarenhet osv....

Summa sumarum, kriterierna du nämnde var omöjliga och jag tyckte det va kul å driva lite om det, men ingen läste mellan raderna verkar det som :va

Å personligen har ja ingen utbildning alls förutom gymnasiet, och jag är redan ute i den verklighet du pratar om och ja klarar mig alldeles utmärkt på egen hand, men tack för omtanken... :tummenupp

fezt skrev:
Va det ingen som uppfattade IRONIN i mitt inlägg ? :va

Poängen var att du skrev max 25år, högskoleexamen och 10års erfarenhet. Mm man börjar på kth när man e 10, klar när man e 15, får jobb direkt inom branschen som nämns, då 10 år senare faller man inom ramen "max 25år gammal" 10 års erfarenhet osv....

Summa sumarum, kriterierna du nämnde var omöjliga
Jag tror det var du som missade ironin i det sistnämnda. Många som sökt kvalicerade jobb har upplevt detta moment 22 och när man snackar om det så överdriver man det lite enligt ovan.

Neutral skrev:
Jag tror det var du som missade ironin i det sistnämnda. Många som sökt kvalicerade jobb har upplevt detta moment 22 och när man snackar om det så överdriver man det lite enligt ovan.

Ni glömde fullgjord värnplikt och sedan placerad i "personalreserven", DVS garanterad att slippa repövning...
Det har jag faktiskt hört folk som har blivit frågade om, "riskerar du att åka in på repövning inom den närmsta framtiden"
Det kan man aldrig veta om man inte är placerad inom personalreserven.

Dessutom brukar dom vara intresserad av huruvida man har/har tänkt skaffa barn, även om man är kille, då det inte är helt ovanligt att även pappan stannar hemma ett par månader med barnen.

GuW skrev:
Ni glömde fullgjord värnplikt och sedan placerad i "personalreserven", DVS garanterad att slippa repövning...
Det har jag faktiskt hört folk som har blivit frågade om, "riskerar du att åka in på repövning inom den närmsta framtiden"
Det kan man aldrig veta om man inte är placerad inom personalreserven.

Dessutom brukar dom vara intresserad av huruvida man har/har tänkt skaffa barn, även om man är kille, då det inte är helt ovanligt att även pappan stannar hemma ett par månader med barnen.
Om dom i dagens läge frågar om man riskerar att kallas in till repövning, så lär de inte läst en dagstidning de senaste 10 åren... :hihi

kato skrev:
Hör och häpna, själv fick jag liknande jobb på Öhlins via annons utan kontakter.

Hade endast jobbat i halvledarbranshen i 3 år innan men, med lite tur, på rätt plats vid rätt tillfälle, brinnande intresse för motorsport så fick jag jobbet!

Man behöver inte uppfylla alla krav, ibland är intresset för jobbet viktigare än superbra meritlista.... en "Rocket scientist" utan intresse för jobbet skulle nog inte prestera så bra....

Kan stämma i de flesta fall. Har jobbat där tidigare i 2 år fast just vid tillverkningen då. Hade ingen lust att fortsätta där då utsikterna för att hamna på race avd var mkt små så jag bytte jobb istället. Det är allt för många som anställds utan att ens ha ett intresse för motor och där kan det bli problem om dessa inte inser vikten av nogrannhet betyder. Visst jag brukar ringa Axelsson ibalnd för att kolla läget för att ev hälsa på lite då & då.

Coolt att Öhlins har sitt eget kök så man inte behövde åka iväg för att äta.
Var med om bla att bygga gafflarna & stötdämparna till Cannondale.
Byggde en jävla massa twindämpare till XJR1200/1300 för utlandet.
Firmafesterna & obligatoriska skidresan har tunnats ut rätt mkt ju mer folk som har anställts mm. Ångrar inte den tiden jag hade där, mkt lärorik!

NoPinky skrev:

Lägg till att man ska vara arbetsnarkoman, sakna familj och barn som förhindrar att du kan jobba över och åka bort, samt aldrig vara sjuk... :huvet

Hoztic skrev:
Lägg till att man ska vara arbetsnarkoman, sakna familj och barn som förhindrar att du kan jobba över och åka bort, samt aldrig vara sjuk... :huvet
Dagens sanning!!!!!!

Neutral skrev:
hmm... jadu, nu när jag tagit ur hjärnan ur glasburken & lagt tebax den i huvudet så... du har nog rätt, :tummenupp

fezt skrev:
Å personligen har ja ingen utbildning alls förutom gymnasiet, och jag är redan ute i den verklighet du pratar om och ja klarar mig alldeles utmärkt på egen
hand, men tack för omtanken... :tummenupp

Va fan, du klarar dej väl inte alls? :3freak du såg så ensam där ute i söndags :tungan

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back