Jetbåt, bra eller anus?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har fått erbjudande att köpa en jetbåt till bra pris och jag har funderat på att köpa en i snart 2 år men det har aldrig blivit av pga andra leksaker.
Då min rygg inte vill åka hoj så tänkte jag istället skaffa mig en båt då jag älskar att fiska och är ute i sommarstugan vid hjälmaren minst en gång i veckan.
Sen är det mycket sten där också, något en jetbåt inte är lika känslig för, inte så kul att slå sönder riggen när man är ute och busar...

Vad vet ni om dem, bara roliga en stund, oekonomiska, stryktåligare än en vanlig båt, dryga att köra med i hård sjö etc?
Det är en 90hk-motor, årsmodell 97 eller nåt sånt med plats för ca 6 personer och det bör gå att fiska från den också antar jag :va
Får jag bara loss pengar och det verkar vettigt så slår jag nog till på denna men en vanlig styrpulpet kanske är vettigare?

För fiske är det kanske lite onödigt med jetdrift framförallt om man skall smyga omkring i vassen och riskera att fylla jetagget med skit.

Nackdelen med jet är väl mest att man kan riskera att suga upp sten och grus från botten som blästrar sönder propellern. Men fördel är ju att motorn är inbyggd och därför svårare att stjäla. Har jeten ett skop efter utblåset som kan fällas ner om man ska backa?
Fördelen med en utombordare är väl om man ska meka eller kanske byta propeller? Dock är stölder mkt vanliga på utombordare.

Stöld är nog inga problem och att skruva med motorn är ju rätt enkelt det med då man bara lyfter ur den och då är det osm en vanlig utombordare som saknar rigg typ.
Propeller saknas väl, det är väl bara en vinkelväxel med skovelhjul som drivs av utgående axel och som skjuter på båten? Iofs kan det ju bli strul med den, dock kostar den inte multum i staterna verkar det som.
Jo, onödigt för fiske men jag vill kunna ha skoj också när man inte fiskar. Jag brukar aldrig trolla och skulle jag få för mig det så har jag en till båt och elmotor och vanlig motor isåfall.
Jag vill mer veta hur den går i vattnet, hård sjö etc då jag aldrig har haft chansen att prova en.
Tjejen fick höra om mina planer och var väl inte riktigt lika pigg på det hela, men jag har ju övertalat henne förr när man har köpt allt möjligt konstigt med motor :D Sen så är det ju inte hennes pengar heller för den delen...

Stöld är nog inga problem och att skruva med motorn är ju rätt enkelt det med då man bara lyfter ur den och då är det osm en vanlig utombordare som saknar rigg typ.
Propeller saknas väl, det är väl bara en vinkelväxel med skovelhjul som drivs av utgående axel och som skjuter på båten? Iofs kan det ju bli strul med den, dock kostar den inte multum i staterna verkar det som.
Jo, onödigt för fiske men jag vill kunna ha skoj också när man inte fiskar. Jag brukar aldrig trolla och skulle jag få för mig det så har jag en till båt och elmotor och vanlig motor isåfall.
Jag vill mer veta hur den går i vattnet, hård sjö etc då jag aldrig har haft chansen att prova en.
Tjejen fick höra om mina planer och var väl inte riktigt lika pigg på det hela, men jag har ju övertalat henne förr när man har köpt allt möjligt konstigt med motor :D Sen så är det ju inte hennes pengar heller för den delen...

Jag åkte med en kille i en plåtskrovad jetboat på några hundra hk för några år sedan (i Kanada) Han brukade åka upp för floder, använda gammla stockar som gupp och en massa andra galna grejer.
Jag åkte med honom på en stor sjö med väldigt steniga stränder, gissa om jag ville kliva av när fanskapet skulle följa den rätt så kurviga stranden i en hastighet som jag tyckte var fort på öppet vatten.
På frågan om det inte sögs in en massa bråte när han körde i floderna så fick jag svaret"- Jo, men det är ju bara att byta impeller" Sund inställning

Jet är hur kul som helst. Grymt manöverbara och du kan åka över vattendjup på ca 0,3m (om du gör det med lite hastighet).

Största problemet är skit som sugs upp av impellern. Lite vass/sjögräs är inget att oroa sig för. Dock stenar och andra hårda föremål som kan paja impellern.

Men om du vill ha en rolig båt till att leka med så är jet det bästa du kan köpa.

Har aldrig själv rattat en privat jetbåt men dock marinens Stridsbåtar. GRYMT KUL! :yoparty

[YOUTUBE-ID]npA_oB4xjsk&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Vad är det för båt då? Skrovformen är det som spelar störst roll i hur båten är Att köra och går i sjön. Manöverförmågan är dock vattenjettens förtjänst. Sen bör du absolut inte köpa utan att provköra, men det hade du säkert inte tänkt..

*/ ?>
Back