Japp, en till led-belysningsfråga.

cudawas

Brogrammer
Gick med
27 Apr 2012
Hoj
98, R1
Efter att ha läst i många trådar angående för snabb/felaktig blinkning efter installation av led-blinkers har jag förstått att det som gäller är art. 42140 från Biltema, ett lastoberoende relä. Jag har även förstått att jag, för att kunna ha kvar blinkersindikatorn på instrumentpanelen, måste på något vänster koppla in två vanliga dioder som "enkelriktar" strömmen. Rätta mig gärna om jag har fel!

Det jag inte fattar är väl lite mer specifikt för min modell och därför tänkte jag att det passar utmärkt att fråga i det här forumet.

Jag har en R1a från 98 som förre ägaren tyckte det var ballt att köra omkring med blinkers som både inte syntes bak samt blinkade för snabbt. Jag försöker nu åtgärda detta och har fixat till så att blinkersen syns bättre men de blinkar fortfarande för snabbt. Jag har ingen aning om var detta relät ska sitta eller hur jag ska koppla in dioderna (inte lysdioderna, utan de vanliga dioderna) för att blinkersindikatorlampan på instrumentpanelen ska hänga med i spelet också.

Har inte riktigt hängt med vilken typ av dioder jag behöver köpa, spelar storlek och liknande någon roll? Rekommendation? Jag antar att de går att få tag på hos Kjell o Company som jag har här i stan.

Någon som gjort detta redan och kan bidra med förklaring eller bilder? Tacksam för alla tips!

Tja

Jag hade samma problem (LED-miniblinkers) blinkade toksnabbt. Funderade på lastoberoende relä men körde på den enklare lösningen, Biltemas motstånd för miniblinkers (art.nr:42202).

Jag monterade motstånd enligt anvisningen (ett för varje sida) bakom framlampan och vips så var problemet löst. Allt du behöver för montering följer med i förpackningen.

Last edited:
Som jag förstått det så blir de väldigt varma? Känns lite sådär ju om de blir asvarma men det kanske inte är så farligt?

Köp ett nytt blinkersrelä. Jag har bytt på min -00:a för inte så länge sedan. Tror det kostade ~200kr hos mascot (yamaha) och då var det ett till senare årsmodell 03(?) och framåt men det var bara att dra en sladd till minuspolen på batteriet som på de senare årsmodellerna har i kontakten.

*Enkelt
*Samma kostnad
*Lättare att få snyggt

Dom blir inte varma, jag har känt på mina och dom håller handljummen temp. Tänk på att dom bara värms upp när du använder blinkersen vilket inte är så ofta. Blinkade i en minut och höll ett motstånd i handen. Inte ens nära på att bränna mig. :)

Som jag förstått det så blir de väldigt varma? Känns lite sådär ju om de blir asvarma men det kanske inte är så farligt?

För själva motståndet är det inte så farligt om det blir varmt. Dom är ju konstruerade för att tåla att gå i olika lödprocesser (typ 300-350 grader). Ok tål även de temperaturerna vid kontinuerligt bruk.

Men som tidigare nämnts så bör det ju inte så våldsamt varmt.....

Det blev motstånd. Fattade aldrig hur jag skulle lösa det med reläerna och det verkade ju fungera. Biltema rakt igenom! Kom även igenom besiktningen idag så det löste ju sig! Tack för hjälpen! Rätt kul att meka!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT