Japanska storlekar på hjälmar

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag tänkte ropa in en Arai-hjälm. De jag hittat till väldigt förmånliga priser har ju japanska storlekar. Antar att det är bäst att köpa Europeiska storlekar då jag inte är japan/asiat. Vad tänker ni kring detta? Nån som köpt japanska storlekar och varit nöjd/missnöjd? Nån som vet vart man kan hitta Arai-hjälmar med Europeiska storlekar till likadana priser?

Hjälmarna tillverkade för den japanska/asiatiska marknaden är rundare i formen än de europeiska som är mer ovala. Så om ditt huvud är för runt för de europeiska hjälmarna - köp. Om du tycker att hjälmarna i Sverige sitter klockrent - köp inte.

Instämmer.
Hade provat ut exakt vilken Arai jag ville och och i Japan kostade denna 1/3 av priset i Sverige men passformen var helt klart annorlunda.
Större på sidorna och tryckte alldeles för mkt i pannan.

Kanske är ute o cyklar.. men kan blir de inte problem vid ev krasch om hjälmen inte är CE-märkt? Försäkringsbolagen är väl rätt hårda vad det gäller sånt och godkänd utrustning?

Hjälmarna tillverkade för den japanska/asiatiska marknaden är rundare i formen än de europeiska som är mer ovala. Så om ditt huvud är för runt för de europeiska hjälmarna - köp. Om du tycker att hjälmarna i Sverige sitter klockrent - köp inte.

Har provat en vanlig europeisk och den passar bra så jag vill inte chansa att köpa en japansk Arai. Ingen som vet vart man kan hitta lika schyssta priser på Europeiska Arai som på de Japanska Arai? :va

Jahapp, då vet jag varför ARAI provat nere på Yamaha i Mölndal inte passar mig.
Klämmer på sidorna av huvudet, käkarna !
Jag har hunner eller mongolblod i ådrorna.
Och när jag nu fick idén kolla upp Djingis Khan så bekräftades det ! En av 200 män, 0,5% har DKs DNA i ådrorna !
http://sv.wikipedia.org/wiki/Djingis_khan :)

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...