Jakten på den optimala stånkan; Förgaseriet...

  • Thread starter Thread starter 660
  • Start date Start date

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Har som vanligt lite tvångstankar om stora encylindriga motorer...
Yamahas storstånka (660) har original dubbla fuggar; en 26mm (?, länge sen dessa satt på..) mekanisk och en större CV(ca 36mm), som matar motorn genom tre 30mm ventiler. Detta är ju frid och fröjd tills man börjar trimma, då blir det ett helsike att ställa in skiten. I toppen har man alltså två insug; ett 26mm hål som matar en ventil, samt har ett litet "utjämningshål" in till mittenventilen, samt ett stort ovalt hål som matar höger och mittventilen. För tillfället kör jag med dubbla flatslide 34:or, har alltså ett insugsgummi som på ena fuggen stryper från 34 till 26mm... och på andra sidan ett gummi som går från 34mm upp till ett ovalt hål som är ca 40x30mm... hur bra är detta? Skulle man tjäna på att ha en 26mm fugge och en på ...ööh, motsvarande tvärsnittsarea 30x40mm? Den naturliga lösningen är ju förståss att med TIG eller epoxy lägga igen ena gluggen lite och sen massera med slipmaskin tills man får två symmetriska insug som "delar" på mittventilen, typ som i en FZR-topp. Det känns dock som att det får bli ett vinterprojekt.... Tänk om Yamaha kunde göra saker ordentligt från början; så mkt fritid man skulle få över!
Nån som orkat läsa och kommentera? All input uppskattas.
/660
 
Storfräsarna fräser upp en enda stor kanal in i toppen som sedan grenar upp sig fint i 3 ventilkanaler, ala FZR.
Ett motsvarande "grenrör" görs 2-1 mellan förgasarna och storkanalen.

Men, frågan är om det blir så mycket bättre.

En 30ia på lilla och en 40ia på stora skulle nog fungera nästan lika bra.
Är gasarna lite osynkade så att den lilla öppnar lite före så får du bra tomgång och lågfartsegenskaper.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top