Har som vanligt lite tvångstankar om stora encylindriga motorer...
Yamahas storstånka (660) har original dubbla fuggar; en 26mm (?, länge sen dessa satt på..) mekanisk och en större CV(ca 36mm), som matar motorn genom tre 30mm ventiler. Detta är ju frid och fröjd tills man börjar trimma, då blir det ett helsike att ställa in skiten. I toppen har man alltså två insug; ett 26mm hål som matar en ventil, samt har ett litet "utjämningshål" in till mittenventilen, samt ett stort ovalt hål som matar höger och mittventilen. För tillfället kör jag med dubbla flatslide 34
r, har alltså ett insugsgummi som på ena fuggen stryper från 34 till 26mm... och på andra sidan ett gummi som går från 34mm upp till ett ovalt hål som är ca 40x30mm... hur bra är detta? Skulle man tjäna på att ha en 26mm fugge och en på ...ööh, motsvarande tvärsnittsarea 30x40mm? Den naturliga lösningen är ju förståss att med TIG eller epoxy lägga igen ena gluggen lite och sen massera med slipmaskin tills man får två symmetriska insug som "delar" på mittventilen, typ som i en FZR-topp. Det känns dock som att det får bli ett vinterprojekt.... Tänk om Yamaha kunde göra saker ordentligt från början; så mkt fritid man skulle få över!
Nån som orkat läsa och kommentera? All input uppskattas.
/660
Yamahas storstånka (660) har original dubbla fuggar; en 26mm (?, länge sen dessa satt på..) mekanisk och en större CV(ca 36mm), som matar motorn genom tre 30mm ventiler. Detta är ju frid och fröjd tills man börjar trimma, då blir det ett helsike att ställa in skiten. I toppen har man alltså två insug; ett 26mm hål som matar en ventil, samt har ett litet "utjämningshål" in till mittenventilen, samt ett stort ovalt hål som matar höger och mittventilen. För tillfället kör jag med dubbla flatslide 34

Nån som orkat läsa och kommentera? All input uppskattas.
/660