Jag vill köra Kawa i STD600 nästa år!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja, den som ändå fick som han ville.

Kawa släppte lite bilder och info om sin 2005 ZX6R idag. Finns en tråd i MCsnackforumet.
Har tidigare undrat varför Kawasaki när dom ändå gör två olika 600cc (636 & 599) och dom vet att 599orna nästan bara ska rejsas, inte gör 599 ännu mer rejsanpassat direkt ur lådan. Men nu har det hänt saker

Om ZX6RR (599cc)
"To suit non-modified stock racing classes, the six-speed transmission features close ratios similar to those of the 2004 racing kit transmission"

Typ stålomspunna bromsslangar orginal:
"The NINJA ZX-6RR has the added benefit of low-expansion brake hoses for improved brake feel."

Utöver det slirkoppling, färdigkittat bakdämpare där det faktiskt ska göra nån skillnad att skruva, mer effekt, mindre vikt, bladibladibla och även dom fashion victims med underseat exhaust.

Sån vill jag ha! :kär

Det e ju nästan fusk att de släpper en gathoj o en räshoj. Förtar ju idén med standardklass

Lite överdriven reklam kanske som vanligt när mc-tillverkarna släpper en ny årsmodell? :)

Kawasaki hade redan innan en annan växellåda med "hög" etta, "kit-kylare osv i '03-'04 599cc modellerna orginal!

Deras raceutväxlingar till supersport fanns i ytterligare 3 utföranden (4 sammanlagt alltså) och dom gick att kombinera dreven på hur man ville och på så sätt bygga ett antal olika lådor på.

Det dom behövde förbättra var väl effekt under 9.000 varv?

Men det är klart att du ska köra 600std med en sån hoj!! Kanonchassi ska det va på Kawasaki! Ser ju vassare ut än innan!

DQ: Har varit i kontakt med kawa och fick höra att det inte kommer komma nån "ny" zx-6rr, utan det blir 636an som blir "ny". I mina öron så lät det nästan som att han pratade negativt om kawan, speciellt effekt mässigt, jämnfört med övriga jappsar... MEN, jag skulle också villja köra 600std med zx-rr-.. :va

Don Quixote skrev:
Ja, den som ändå fick som han ville.

Kawa släppte lite bilder och info om sin 2005 ZX6R idag. Finns en tråd i MCsnackforumet.
Har tidigare undrat varför Kawasaki när dom ändå gör två olika 600cc (636 & 599) och dom vet att 599orna nästan bara ska rejsas, inte gör 599 ännu mer rejsanpassat direkt ur lådan. Men nu har det hänt saker

Om ZX6RR (599cc)
"To suit non-modified stock racing classes, the six-speed transmission features close ratios similar to those of the 2004 racing kit transmission"

Typ stålomspunna bromsslangar orginal:
"The NINJA ZX-6RR has the added benefit of low-expansion brake hoses for improved brake feel."

Utöver det slirkoppling, färdigkittat bakdämpare där det faktiskt ska göra nån skillnad att skruva, mer effekt, mindre vikt, bladibladibla och även dom fashion victims med underseat exhaust.

Sån vill jag ha! :kär

man får ju köra Ducati 749 R oxå........ ganska mycket godis där med !

Nej, visst verkar Honda snabbast i år men det beror väl förmodligen på att de får bra internationell uppbackning. Kawa är i alla fall fortfarande regerande mästare samt har lett mästerskapet i år och vunnit två tävlingar. Knappast jämförbart med Ducatis resultat. Sanningen är att Ducati aldrig har en chans på lika villkor.

Förtydligande: fler cylindrar är otvetydigt tekniskt överlägset färre. Hoppas på mindre flames nu. :hihi Har inget emot Ducati alls.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Nej, visst verkar Honda snabbast i år men det beror väl förmodligen på att de får bra internationell uppbackning. Kawa är i alla fall fortfarande regerande mästare samt har lett mästerskapet i år och vunnit två tävlingar. Knappast jämförbart med Ducatis resultat. Sanningen är att Ducati aldrig har en chans på lika villkor.

Förtydligande: fler cylindrar är otvetydigt tekniskt överlägset färre. Hoppas på mindre flames nu. :hihi Har inget emot Ducati alls.

I VM går Duccen riktigt jäkla fort. Det är trots allt där de slåss på någorlunda lika villkor.

Ninjaboy skrev:

I Scandinavian Opens 600std ligger det visst en Ducati i topp med 36 poäng mer än tvåan!
Han är alltså redan klar mästare innan finalen har körts...

Chris Ash skrev:
I VM går Duccen riktigt jäkla fort. Det är trots allt där de slåss på någorlunda lika villkor.

Jag är inte riktigt hemma på alla serier men är det inte i VM fyrorna har varvtalsbegränsning? Det säger väl sig självt att om Ducati med V2 1000cc körde jämnt (ungefär) med R4 750cc förut så torde de väl inte rå på R4 1000cc utan vidare.

Axxexs skrev:
I Scandinavian Opens 600std ligger det visst en Ducati i topp med 36 poäng mer än tvåan!
Han är alltså redan klar mästare innan finalen har körts...

Du säger 600std men jag antar att Duccen är på 750cc, eller hur? Och jag sa att de inte vinner på lika villkor så jag hade inte fel bara för att det alltid varit så att Ducce tycker att twin låter tufft. :hihi När de inte fick regelundantag i MotoGP gick de upp till V4 direkt.

Ninjaboy skrev:
Nej, visst verkar Honda snabbast i år men det beror väl förmodligen på att de får bra internationell uppbackning.

Jimmy ja.. inte folkesson.... ändå går den bäst..

Ninjaboy skrev:
Jag är inte riktigt hemma på alla serier men är det inte i VM fyrorna har varvtalsbegränsning? Det säger väl sig självt att om Ducati med V2 1000cc körde jämnt (ungefär) med R4 750cc förut så torde de väl inte rå på R4 1000cc utan vidare.

Jag pratade om Supersport 600. Det säger dessutom inte alls sig själv. För hundra år sedan fanns det banor(Phillip Island tror jag det var och året var 1996-97 nånting möjligt att det var någon till) där 500 och Superbike var jämnsnabba, åtminstone poletiderna, och "det säger ju sig självt" att 200 hästar på 130 kilo är snabbare än 160 hästar på 165kilo.

The Pilot skrev:
Jimmy ja.. inte folkesson.... ändå går den bäst..

Ok, Folkesson har tydligen bara en mek också så det är ännu mer imponerande i så fall. Cralle har fyra tror jag och ändå läcker det antingen olja eller vatten eller båda varenda gång. I fjol hade han inga sådana problem vad jag minns. :va

Last edited:
Chris Ash skrev:
Jag pratade om Supersport 600. Det säger dessutom inte alls sig själv. För hundra år sedan fanns det banor(Phillip Island tror jag det var och året var 1996-97 nånting möjligt att det var någon till) där 500 och Superbike var jämnsnabba, åtminstone poletiderna, och "det säger ju sig självt" att 200 hästar på 130 kilo är snabbare än 160 hästar på 165kilo.

Ok, de har jag ännu mindre koll på än Superbike, vet inte om det är samma reglemente för alla där eller om det är det gamla med 600 för 4:or och 750 för twinnar. Men det intressanta är ju Superbike där många tror att Ducati är fortsatt bäst även mot andra 1000cc då det inte är direkt solklart att de andra åker med restriktioner om man inte studerar det tekniska reglementet. Jag har sett en del på Eurosport och de har inte nämnt det där de gånger jag kollat i alla fall, därmed inte sagt att de aldrig sagt det.

Det där med 96-97, kan inte det varit då de började köra 500:orna på oblyad vanlig bensin? Har inte stenkoll här heller men har för mig från Doohan's (:yoparty) bok att hojarna gick dåligt i början med många haverier och att 250 och SBK tog in en hel del på varvtiderna men det var väl ett övergående problem. Årtalen borde dock stämma rätt bra. Blir intressant nu med Laguna Seca och se varvtiderna där, har alltid gillat den banan (på TV). :)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back