Jag undrar varför..........

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
.....man väljer att namnge gixxern med endast årsmodell, medan rettan får heta R1 -07 och Kawan, ZX10-07, osv.

Märkte att detta fenomen uppstod 2005, men har aldrig förstått varför :confused:

Någon som har någon bra förklaring?

// Ullis

Är det detta med K6, K7 du menar? Det har iaf aldrig jag fattat...får bara Gixxer kallas nåt med K?:va

Nu dumförklarar man sig säkert, men inte heller förstått detta.. En k6a ser jag t.ex. direkt som en gsxr 1000 - 06.. Men en 600 cc från 06 då? :confused:

är de inte så att alla suukis modeller heter K-X efter just året, detta skall inte enbart gälla GSX-R 1000cc. vad jag tidigare läst på forumet.

Min förra hoj var en Suzuki SV650 K3
Nu har jag en Honda CBR600RR K4

(fast det borde rimligtvis heta 2K3 etc)

Finns mååånga trådar om det här...

Att säga att man har en K7 säger INTE att man har en Suzuki GSX-R1000.
Det kan likaväl vara en Intruder 1800 så väl som en Suzuki LT-A 50

Suzuki började med att använda K vid mille-skiftet.

Så alla Suzuki modellar man köper in tex 2007 står som K7

Min förra hoj var en Suzuki SV650 K3
Nu har jag en Honda CBR600RR K4

(fast det borde rimligtvis heta 2K3 etc)

din Honda är ingen K den är 2KX isåfall :tungan

Finns mååånga trådar om det här...

Att säga att man har en K7 säger INTE att man har en Suzuki GSX-R1000.
Det kan likaväl vara en Intruder 1800 så väl som en Suzuki LT-A 50

Suzuki började med att använda K vid mille-skiftet.

Så alla Suzuki modellar man köper in tex 2007 står som K7

ja de var så jag hade uppfattat de, enbart suuki som heter K å inte några andra märken.

Last edited:
Finns tråd om detta. Ja.
K är kort för Japanska ordet "Kaizen" och betyder ung. "förändring" "utveckling" eller "modell" Alltså en variant som skiljer sig från föregående modell.

Honda började redan på 60-talet med ett K efter modellnamnet
Exvis:

CB750K0 = 1969 & 70
------K1 = 1971
------K2 = 1972
osv med små avvikelser från modellår, som då visar att ett "Kaizen" inte infördes per automatik med ny årsmodell, utan först vid verkliga förändringar och uppdateringar.

Analogt med detta borde m.a.o t.ex HD ff ha K0 på alla sina hojar... :hihi
(nu får jag Jörgen efter mig!)

Jag hade inte direkt tänkt på att jag också har en K6!!!
Senare 2012 då kommer jag kanske även att ha en K12

Jag har provat att söka, men jag e tydligen skitdålig på det. Får noll träffar så gott som jämt när jag söker i detta forum.

Hur som helst så har jag ju fått en del förklaringar, känner dock inte igen att det användes på gixxern redan från 2000. Det var när -05:n kom som jag hörde alla säga K5. Trodde först det var någon helt nya modell, tills jag i något sammanhang kunde lista ut att det var gixxern det snackades om.

Ska man alltså ta för givet att det är gixxern det snackas om då de pratas k5, k6 osv?? Har nämligen aldrig hört någon benämna en annan hoj på det viset, även fast det skulle vara lika rätt. Eller :va

Jag har provat att söka, men jag e tydligen skitdålig på det. Får noll träffar så gott som jämt när jag söker i detta forum.

Hur som helst så har jag ju fått en del förklaringar, känner dock inte igen att det användes på gixxern redan från 2000. Det var när -05:n kom som jag hörde alla säga K5. Trodde först det var någon helt nya modell, tills jag i något sammanhang kunde lista ut att det var gixxern det snackades om.

Ska man alltså ta för givet att det är gixxern det snackas om då de pratas k5, k6 osv?? Har nämligen aldrig hört någon benämna en annan hoj på det viset, även fast det skulle vara lika rätt. Eller :va

Gsxr 1000-07. K då.....Jajemen !

Som folk här säger.. K är en årmodell. Inte en specefik modell av hoj.
Så jag kunde redan 04 skryta med att jag hade en k4 för en vecka..
Då en 1500 cc intruder..

00ans 750 har y i sin beteckning... Ingen som kallar den Y0 för det....

Gxsr 1000 -05 -07 är just gixxer 1000 0x inget annat...
Allt annat är bara trams och förtal.

Förövrig anser jag att Cartago bör förstöras.

I mina ögon står K för 1000 vilket skulle kunna vara 1000 som i 1000 cc. Siffran efter skulle kunna symbolisera årtalet modellen kom. Detta gör att jag har oxo har en K7 (R1 K7 ska jag kalla den från och med nu) :)

K står väll för 1000?

Kg= Kilogram = 1000gram

Alltså borde en GSX-r av årsmodel 2007 heta 2K7:yoparty

Eller K för 1000cc och 7 för 2007:rolleyes:

Som endel redan har sagt.
K följt av en siffra är suzukis interna betäckning för årsmodell. Inget annat i det här fallet!

Sen att vissa har fått för sig att det bara gäller 1000kubikarn i av modellen gsxr, beror enbart på okunskap och inget annat.

Back