jag undrar varför man lägger ner knät i backen?

KalleRoadrunner

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2008
Ort
Runt ulricehamn
Hoj
Yamaha XT660Z tenere -13
Har de me balans att göra? ja har inte åkt sporthoj så länge och är ingen direkt fartfantom, men gillar ändå stuket. dock förstår ja inte hur man kan lägga ner så fotpinne och knä tar i backen? om man skulle behöva bromsa JUST DÅ... borde man väl vurpa.. eller? som sagt inte så kunnig innom ämnet men man lär så länge man lever :va
 
I det läget räcker det ofta med att släppa gasen för att det ska släppa, om det går riktigt fort vill säga..

Men tanken är ju inte att man ska behöva bromsa, knäet kan för en långbent med aphäng gå i relativt tidigt, fotpinnarna ska inte va i riskzonen på allmän väg om man är sugen på att fira nästa jul (vilket statistik och filmer visar att alla inte är).
 
Det funkar som ett känselspröt...man får en ytterligare kontaktpunkt med "verkligheten" som man får intryck ifrån och justerar sin körning efter.


Sen att det är ett poservärde för vissa är en annan femma.
 
men när man vinklar ut benet? har de me balans att göra eller ska de bara se snyggt ut.. körde marauder innan och då räckte de oftast att vinkla huvudet lite när man skulle svänga :D
 
men när man vinklar ut benet? har de me balans att göra eller ska de bara se snyggt ut.. körde marauder innan och då räckte de oftast att vinkla huvudet lite när man skulle svänga :D

Att lägga ut knäet faller isg lite naturligt när man flytter kroppen över hojen, vilket man gör för att få ut vikten så att man inte behöver lägga ner den lika mkt = snabbare med samma nedläggningsvinkel.

Sen blir som sagt knäet en extra kanal för att avgöra hur fort det går/mkt man lägger ner etc.

Per definition vill man ju få vikten så långt ut/långt ner som möjligt, att lägga knäet bidrar ju till det, om än så lite att det födmodligen inte gör nån större skillnad.. Men det känns snabbt :D
 
men när man vinklar ut benet? har de me balans att göra eller ska de bara se snyggt ut.. körde marauder innan och då räckte de oftast att vinkla huvudet lite när man skulle svänga :D
det viktiga är inte att flytta ut knät utan att flytta överkroppen åt sidan så man flyttar tyngdpunkten, då blir det automatiskt så att knät åker ut och precis som triggerhappy skriver så känner man med knät hur långt man lutar. Fotpinne i backen skall man däremot undvika, då är det mycket bättre att hänga ut ännu mer åt sidan.

Sen är det alltid coolt och ha skrapade knäpuckar när man står utanför McDonalds :D
 
tjarre

Jag tror att dom flesta gör det för att det är koolt och dessutom får man flera blickar vid korvkiosken med slitna puckar!
Annars om man inte når ner till backen kan man alltid ta vinkelslip o slipa ner dom lite! ser fränt ut!
:yoparty
 
Varför är fotpinneskrap inte bra?
Om man bortser från faktumet att föraren förstör skorna då självklart.
Vi åker ofta och skrapar fotpinnar (och gubbens skor) och det känns inte det minsta osäkert. Än så länge har inte mina pinnar tagit i, men känslan när asfalten kommer riktigt nära är obeskrivligt skön.:kär
 
Varför är fotpinneskrap inte bra?

Har du lite otur så kan det innebära att däcken tappar fästet för att hojen lyfts upp.
I praktiken är dock inte risken särskilt stor på en hoj med fotpinnar som viker upp sig.

Men skrapar du fotpinnarna så betyder det att du sitter för still på hojen och inte flyttar ut kroppen för att förskjuta tyngdpunkten.

För mig händer det titt som tätt vid bankörning, men jag ser mest fotpinnesskrapet som ett misslyckande och en signal att det är dags att köra mer "pick up", dvs att som Maciej skriver flytta ut överkropp och låta resten följa med.
 
För att Rossi hade kört om er på insidan utan pinnskrap genom att hänga mer..

Apa :yoparty


Haha, det tvivlar jag inte en sekund på, men hade du det?:D

Har du lite otur så kan det innebära att däcken tappar fästet för att hojen lyfts upp.
I praktiken är dock inte risken särskilt stor på en hoj med fotpinnar som viker upp sig.

Men skrapar du fotpinnarna så betyder det att du sitter för still på hojen och inte flyttar ut kroppen för att förskjuta tyngdpunkten.

För mig händer det titt som tätt vid bankörning, men jag ser mest fotpinnesskrapet som ett misslyckande och en signal att det är dags att köra mer "pick up", dvs att som Maciej skriver flytta ut överkropp och låta resten följa med.


Det stämmer säkert, men tror det blir lite svårt för gubben att hålla på och hänga när jag åker med. Personligen kommer jag nog inte skrapa nånting dom närmaste åren, överlycklig om jag ens lyckas hålla sånt tempo att jag måste lägga ner i kurvorna. Men, det kommer i framtiden, alla är rookies i början.
 
Last edited:
Att knäet hamnar i backen är väl mest för att det är i vägen och man inte har nån annanstans att göra av det. Allt har lite med körstil att göra och jag tycker inte fotpinneskrap alls är dåligt, det visar på att man kan lägga ner hojen mycket utan att det släpper - dock föredrar jag när de inte skrapar i för det är inte jättebilligt med nya fotpinnar. För min egen del så går både knä och fotpinnar i, höfterna är bra nära ibland också och ändå kör jag för sakta... :näsblod

Ovanstående sker vid bankörning. Har aldrig knäskrapat i trafiken. :)
 
jadu, jag skrapar bara kåporna mina och fotpinnarna, men jag har inte samma markfrigång som tex R1:or... Detta trots att jag höjt den i bak :gnissla

Har aldrig haft några knäpuckar så jag har fotpinnarna som referens när det börjar bli på gränsen :tummenupp

( Förflyttar dock vikten i sidled så det är bara att vika ut knät om man hade haft några puckar, ligger otäckt nära med knäet ibland så man bör kanske skaffa :eek: )
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top