Jag körde om på gulflagg

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Jag ansluter i skaran som anser att överträdelse avgulflagg skall bestraffas... -Hårt. Under R600 rejset uppstod en situation på 20 varvet (ca). På baksidan råder en gulflagg situation som jag iaktar. Jag kommer ifatt en kille som kör mycket långsamt i slutet på raken. Jag undrar hur f-n han tänker som parkerar sin hoj bara för det e gulflagg. Sen vänder han sig om o jag försöker få honom att förstå att han inte kan parkera hojen. gestikulerar o svär gör jag också. Sen räcker han upp handen i ingången på böjen. Aha, han skall in i depå. Jag respekterar gulflaggen o ligger bakom. Blir ju skitsur, låpg ju 5a. Sen kommer en annan ock klipper om mig o grabben som kör snigelfart. Fan, han fick inget straff o körde uppenbarligen om mig på gulflagg. Jag kan inte sumpa min hyggligt goda placering utan kör om jag med alldeles i mitten på långhögern.

Vad gäller. Uppenbart måste väl han som körde om mig gjort fel?!? Gjorde jag fel som körde om en kille med armarna i vädred som skulle in i depå?

Jag blev faktiskt pist på detta. Var ju me i matchen o sumpade i alla fall 4 sekunder på händelsen.

Puss i alla fall. Jag e glad o hoppas alla andra e det också!

Naturligtvis ska du köra om en förare med maskinproblem även under gulflagg. Har han handen uppe är det inget snack tycker jag, du kan ju inte gärna åka bakom honom tills han gått i depå.

Jättesvårt att tolka, dock får den andre föraren absolut inte köra om dig, jag hade lagt in en protest.

GSXR1100R skrev:
Jättesvårt att tolka, dock får den andre föraren absolut inte köra om dig, jag hade lagt in en protest.

Jo, men han klippte jag om igen efter 2 varv, men jag tappade ju mot de i topp 5 klungan, o de bakom kom ikapp... Men men, mest sur e jag på mig själv som inte kollat upp vad som gäller...

Jag och Oscar blev dömda till 1000kr i böter för att kört om en kille på gulflagg... Vi blev dock frikända (låter hårt det här) efter att vår protest gott igenom, vi körde nämligen om en snubbe som skulle in i depå....

Nyteknik skrev:
Visste ni det när ni körde om...?

Precis efter (50-100meter) knycken på rakan så körde han längst till höger i ca 50km/h med handen uppe. Inte en chans att jag hänger mig på bromsen då trots att jag hade sänkt farten. Om 10 pers kommer där istället för bara jag så hjälper det inte att alla har saktat ner för gulflagg, det går ändå för fort för att det ska vara värt att hänga sig på bromsen.
Jag är jäkligt noga med gulflaggorna, men lite sunt förnuft måste bakas in i det!

oscar skrev:
Precis efter (50-100meter) knycken på rakan så körde han längst till höger i ca 50km/h med handen uppe. Inte en chans att jag hänger mig på bromsen då trots att jag hade sänkt farten. Om 10 pers kommer där istället för bara jag så hjälper det inte att alla har saktat ner för gulflagg, det går ändå för fort för att det ska vara värt att hänga sig på bromsen.
Jag är jäkligt noga med gulflaggorna, men lite sunt förnuft måste bakas in i det!
Heder till dig Oscar och ni andra som respekterar flaggorna :tummenupp

oscar skrev:

Mer å mer övertygad om att det måste varit jag, var ju på warmupen eller hur? min koppling slirade hysteriskt redan vid start då jag varit för överentusiastiskt med 5-56 på lamellerna. Så jag tuffade runt torparn å tog högerkanten direkt med uppsträckt hand.. efter krönet såg jag att det flaggades gult nere vid bergskurvan, vände mig om å såg att det kom ett par hojar bakom.. tänkte inte mer på det annat än att jag hoppades på att jag inte var ivägen å att ni såg att jag körde långamt.. ni körde om mig vilket var fullt naturligt. jag puttrade ju nerför rakan så prydligt jag kunde.. att det var gulflagg därnere var inget jag kunde rå på liksom..

/B

Last edited:
Bj.O.rn skrev:
Mer å mer övertygad om att det måste varit jag, var ju på warmupen eller hur? min koppling slirade hysteriskt redanför start dåjag varit för överentusiastiskt med 5-56 på lamellerna. Så jag tuffade runt torparn å tog högerkanten direkt med uppsträckt hand.. efter krönet såg jag att det flaggades gult nere vid bergskurvan, vände mig om å såg att det kom ett par hojar bakom.. tänkte inte mer på det annat än att jag hoppadespåatt jag körde långsamt å att jag inte var ivägen.. Att ni körde om mig vilket vore fullt naturligt. jag puttrade nerför rakan så prydligt jag kunde.. att det var gulflagg därnere var inget jag kunde rå på liksom..

/B

Tja det kanske var du ändå trots att jag trodde det var nr 22 om jag inte minns helt fel. Det var en skabbig italienare iaf... :D

Bj.O.rn skrev:
Mer å mer övertygad om att det måste varit jag, var ju på warmupen eller hur? min koppling slirade hysteriskt redan vid start då jag varit för överentusiastiskt med 5-56 på lamellerna. Så jag tuffade runt torparn å tog högerkanten direkt med uppsträckt hand.. efter krönet såg jag att det flaggades gult nere vid bergskurvan, vände mig om å såg att det kom ett par hojar bakom.. tänkte inte mer på det annat än att jag hoppades på att jag inte var ivägen å att ni såg att jag körde långamt.. ni körde om mig vilket var fullt naturligt. jag puttrade ju nerför rakan så prydligt jag kunde.. att det var gulflagg därnere var inget jag kunde rå på liksom..

/B

Nej, det var 20 varv in i racet, så tror inte det var du...
Men som jag sa. Jag e inet alls sur på någon, bara att jag själv inte kollat upp vad som gäller. Men det e klart, han som körde om mig borde ju gjort fel... Man jag körde ju om honom igen i alla fall...

jorpes skrev:
Nej, det var 20 varv in i racet, så tror inte det var du...
Men som jag sa. Jag e inet alls sur på någon, bara att jag själv inte kollat upp vad som gäller. Men det e klart, han som körde om mig borde ju gjort fel... Man jag körde ju om honom igen i alla fall...

Är du onykter idag jorpes...!? :D

För en som är total novis inom racing.. Vad betyder gul flagg? :confused:

Gulflagg visas då det har hänt ngt på banan (krasch etc.) och förarna ska iakta aktsamhet, kunna stanna vid behov och omkörningsförbud råder.

jorpes skrev:
Oj... So rry. De tvari ntem eni ngena ttsär skri vaor det... :)

:kiss

Va? Jag syftade inte på dig och stavningen..

Jag bara undrade vad gul flagg betydde, eftersom det varit så mycket diskussion om det. Goodstuff var snäll nog att upplysa mig. :tummenupp
Men nu blir jag oxå förvirrad. Heter det gul flagg eller gulflagg... :confused:

Undrar oxå om det finns lite mer info om reglerna vid racing. Jag blir inte riktigt klok på det, när jag ser det på TV. För snabbast vinner ju inte... :va

Last edited:
exiteme skrev:
Undrar oxå om det finns lite mer info om reglerna vid racing.
Jag blir inte riktigt klok på det, när jag ser det på TV. För snabbast vinner ju inte... :va

Kika på www.roadracing.se där det finn regler att läsa.
Är du riktigt jobbig så går du in på www.fim.ch och läser hela reglementet för MotoGP, men det tar en stund.

Vad menar du med att snabbast inte vinner? Först i mål vinner, snabbast varvtid vinner inte. Är det regnavbrottet i Italien du funderade på?

exiteme skrev:
Va? Jag syftade inte på dig och stavningen..

Jag bara undrade vad gul flagg betydde, eftersom det varit så mycket diskussion om det. Goodstuff var snäll nog att upplysa mig. :tummenupp
Men nu blir jag oxå förvirrad. Heter det gul flagg eller gulflagg... :confused:

Undrar oxå om det finns lite mer info om reglerna vid racing. Jag blir inte riktigt klok på det, när jag ser det på TV. För snabbast vinner ju inte... :va

Aha... Sorry. trodde jag hade stavat fel (som jag alltid gör)... Inga problem. Sorry igen.

Ja, precis, man får inte köra om! o det heter "gulflagg"

Ha det gott! /E

Goodstuff skrev:
Vad menar du med att snabbast inte vinner? Först i mål vinner, snabbast varvtid vinner inte. Är det regnavbrottet i Italien du funderade på?

Tack! Ska in o läsa och bli klok! :tummenupp

Nja, vad jag syftade på var att det finns så skumma regler ang omkörningar osv.. (Får skylla på maken som förklarar dåligt.. :hihi )

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026