Jag har skitit i det blå skåpet. Olja+vatten, hur göra?

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Jag har gjort ett en dundermiss utöver det vanliga.

Här följer berättelsen, skratta åt mig, eller med mig. Jag uppskattar helst konkreta svar.

Efter en underbar vecka på gotland, med bla körning på den eminenta motorbanan där var min ögonsten ordentligt smutsig. Som den vän av tvål och vatten som jag är så belutade jag mig för att tvätta hojen.

So far so good...

Efter en snabbkoll utav oljenivån såg jag att jag minsann kunde pytsa på lite granna. Sagt och gjort, olja fylldes på och jag tänkte inte mer på det.
Bågen rullas ut på gräsmattan och avskjölning påbörjas.
Till min stora fasa ser jag att jag i min idiotiska enfald har glömt att sätta på olje "locket", där oljan fylles på helt enkelt. Summa summarum är att vatten har runnit ner i motorn. FAKK!

I ren desperation och panikångest skruvar jag på locket och startar hojen. Min första tanke var helt enkelt att köra motorn varm, så att vattnet förångas och försvinner.

Hur jag i min enfald kunde tro att det här skulle lösa problemet vet jag ej.

När jag tittar i oljefönstret ser jag att oljan har ändrat färg från mörk mörk brun, till mjölkchoklads-ljusbrun.

Får ännu mer panik och tror helt sonika att allt är åt helvete och försöker leta upp närmsta trubbigt redskap för att slå mig själv i skallen.

Efter att panikköpt ny olja och filter, tappade jag i dag ut oljan som var i hojen. Tilläggas bör att jag ej varmkörde motorn inna detta skede, mest för att inte förvärra något.

Döm till min stora förvåning att oljan inte allls längre är ljus brun utan, "normal" i stället.

Kan jag helt enkelt smälla på ett nytt filter och hälla i oljan och leva livet igen? Kan den ljusbruna färgen bero på någon reaktion när oljan + vatten blir varm?

Vad ska jag göra? köpa ful olja och hälla i för att "rensa" och sedan hälla i den nya. I så fall, kan jag skruva på det gamla oljefiltret? Det känns ju som om jag sätter på det nya, så bli det "skitigt" och för min sinnesro vill jag helst köra kombinationen "Nytt filter, ny olja!"

Snäääääällllla hjälp mig! Jag vänder mig till er meckgurus i ren desperation.

Tack på förhand/
Magnus

att den ser normal utt beror väl på att vatten och olja skiktar sig?

Magoozi skrev:
2360861 Jag har gjort ett en dundermiss utöver det vanliga.

Här följer berättelsen, skratta åt mig, eller med mig. Jag uppskattar helst konkreta svar.

Efter en underbar vecka på gotland, med bla körning på den eminenta motorbanan där var min ögonsten ordentligt smutsig. Som den vän av tvål och vatten som jag är så belutade jag mig för att tvätta hojen.

So far so good...

Efter en snabbkoll utav oljenivån såg jag att jag minsann kunde pytsa på lite granna. Sagt och gjort, olja fylldes på och jag tänkte inte mer på det.
Bågen rullas ut på gräsmattan och avskjölning påbörjas.
Till min stora fasa ser jag att jag i min idiotiska enfald har glömt att sätta på olje "locket", där oljan fylles på helt enkelt. Summa summarum är att vatten har runnit ner i motorn. FAKK!

I ren desperation och panikångest skruvar jag på locket och startar hojen. Min första tanke var helt enkelt att köra motorn varm, så att vattnet förångas och försvinner.

Hur jag i min enfald kunde tro att det här skulle lösa problemet vet jag ej.

När jag tittar i oljefönstret ser jag att oljan har ändrat färg från mörk mörk brun, till mjölkchoklads-ljusbrun.

Får ännu mer panik och tror helt sonika att allt är åt helvete och försöker leta upp närmsta trubbigt redskap för att slå mig själv i skallen.

Efter att panikköpt ny olja och filter, tappade jag i dag ut oljan som var i hojen. Tilläggas bör att jag ej varmkörde motorn inna detta skede, mest för att inte förvärra något.

Döm till min stora förvåning att oljan inte allls längre är ljus brun utan, "normal" i stället.

Kan jag helt enkelt smälla på ett nytt filter och hälla i oljan och leva livet igen? Kan den ljusbruna färgen bero på någon reaktion när oljan + vatten blir varm?

Vad ska jag göra? köpa ful olja och hälla i för att "rensa" och sedan hälla i den nya. I så fall, kan jag skruva på det gamla oljefiltret? Det känns ju som om jag sätter på det nya, så bli det "skitigt" och för min sinnesro vill jag helst köra kombinationen "Nytt filter, ny olja!"

Snäääääällllla hjälp mig! Jag vänder mig till er meckgurus i ren desperation.

Tack på förhand/
Magnus

Se till att töma ur allt som e kvar ut med filter m.m..i med filtret det gamla borde funka bra.. häll i olja kör hojen varm.. töm ur oljan igen.. och häll i ny olja + byt filter. Jag skulle köra bra olja båda gångerna...men det är jag det.

Tappa ur oljan, fyll ny olja och se glad ut!! :-)
Det syns mkt tydligt om den har vatten i sig (det separerar). Vatten är ju inte bra men liite är ingen fara

Det är helt normalt att oljan ser sörjig ut i oljefönstret eftersom det bildas kondens i motorn

Lam-Kaka skrev:
2360883 Se till att töma ur allt som e kvar ut med filter m.m..i med filtret det gamla borde funka bra.. häll i olja kör hojen varm.. töm ur oljan igen.. och häll i ny olja + byt filter. Jag skulle köra bra olja båda gångerna...men det är jag det.

Sålänge det inte är mkt vatten i den gamla oljan skulle inte jag offra 4 liter olja för det

Last edited:
Snabba svar, det gillar jag!

Jag låter hojen stå och droppa av sig all olja nu över natten. Förhoppningsvis så glider väl vattnet med ut då med.

Om det nu mot förmodan skulle finnas vatten kvar någonstans (gud förbjude) Vad kan i värsta fall hända? Tappar oljefilmen och generalras som följd?

Magoozi skrev:
2360901 Snabba svar, det gillar jag!

Jag låter hojen stå och droppa av sig all olja nu över natten. Förhoppningsvis så glider väl vattnet med ut då med.

Om det nu mot förmodan skulle finnas vatten kvar någonstans (gud förbjude) Vad kan i värsta fall hända? Tappar oljefilmen och generalras som följd?

Nej olja är inte vattenlösligt så det är ingen fara, de är värre med bensin i oljan, då får man spola den

Som urban säger ångar det bort genom vevhusventillationen

Sålänge du inte vinterförvarar hojen nu, häll i ny olja, tuta och kör

Vill du sova bättre trots det alla skrivit, köp 2l diesel och häll igenom motorn

Oj oj oj... Ångest i stora lass. Vet inte om jag vågar slänga i den gamla oljan i gen, känns för riskabelt. Man kanske skulle köra inom biltema och köpa lite billig mineral olja för hoj och pytsa i. Jag behöver ju inte fylla ända upp till "high" strecket om jag bara ska varmköra för att sedan tömma ut den. Motorn går ju inte på några extrema varvtal då direkt.

Eller ska man chansa och pyttsa i ny olja och hoppas på det bästa?

ÄDIT!

Diesel? Hälla igenom, menar du med oljepluggen i eller oljeplugg av, så att det bara rinner ut? då kan vi knappast alla små oljekanaler bli rena i toppen.

Starta hojen med diesel i oljetråget kan väl asbsolut inte vara ett alternativ.

Eller hur menar du?

Last edited:
Du kan ju köra med hårtorken ett tag, och/eller tryckluft för att riktigt torka ur motorn när den är tom på vätskor!

Bråkis skrev:
2360952 Du kan ju köra med hårtorken ett tag, och/eller tryckluft för att riktigt torka ur motorn när den är tom på vätskor!

Var ska jag i såfall blåsa in tryckluft, eller gå loss med varmluftspistolen?

Ädit: Känndes inte riktigt genomtänkt....

Lam-Kaka skrev:
2360883 Se till att töma ur allt som e kvar ut med filter m.m..i med filtret det gamla borde funka bra.. häll i olja kör hojen varm.. töm ur oljan igen.. och häll i ny olja + byt filter. Jag skulle köra bra olja båda gångerna...men det är jag det.

citera inte långa texter:mattias

Bråkis skrev:
2360952 Du kan ju köra med hårtorken ett tag, och/eller tryckluft för att riktigt torka ur motorn när den är tom på vätskor!

Hmm... en anledning till att undvika att köpa begagnad hoj...

PM:a Anderssonturbo eller Dr.Bikehär på forumet så får du bra svar. De kan allt om motorer och oljor.

Mitt tips annars är följande.

1. Varför det var grumligt i siktglaset när du kört motorn var pga av att olja och vatten har blandats och då blir reaktionen just så. När motorn har stannat så separerar oljan och vattnet, (om inte vattenandelen är för stor och oljan är mättad för då är det grumligt hela tiden) och det blir klart i synglaset igen.

2. Olja är lättare än vatten, dvs det vatten du lyckats spilla i sjunker till botten av motorn. Ofta har man just vattendränering i botten på saker, tex hydraultankar, just av den orsaken.

3. Drabbas inte av panik och gör tokiga saker. Tänk lugnt och logiskt. Om hojen har stått nu och det är klart i synglaset skulle jag i detta specifika fall varmköra motorn utan jag skulle tömma oljan direkt. Detta därför att om jag startar motorn så vispar jag runt vattnet igen istället för att det är det första som rinner ut när du öppnar oljepluggen.

4. Byt filtret, (jag gissar att det finns vatten här också) det är en liten kostnad i det här fallet. Häll i en olja för MC motorer då har du de tillsatser som krävs för att kopplingen skall fungera. Du kan ta en mineralolja från Biltema till det här. Varmkör motorn lugnt och försiktigt så att oljan vispar runt överallt. Slå av och låt den sedan stå över natten. Kom ihåg att alla oljor för en specifik funktion är blandbara, dvs du kan blanda alla typer av MC-oljor mineral, delsyntet (mineral och syntet blandat) och syntet och av alla fabrikat utan att något dramatiskt händer. :mattias

5. När du har sovit oroligt över natten så går du ner i garaget och öppnar oljepluggen lite försiktigt så att du kan se om det har separerat mer vatten. Töm ur det och oljan kall (här är jag lite kluven, du skulle även kunna tömma ur ev vatten, stänga pluggen igen och sedan varmköra innan du tömmer oljan). Försök luta hojen så att du får ut så mycket som möjligt av vätskan.

6. Fyll på ny olja av bättre kvalitet eller det du önskar köra på. (Frågar du Dr.Bike kommer han att säga att du ska köra på Biltemas raceolja men det finns långa diskussioner om det i andra trådar)

7. Varmkör och kontrollera sedan hur det ser ut i synglaset, är det då klart är allt lugnt. Ev kvarvarande vatten kommer att kondenseras som tidigare inlägg har förklarat.

Varför är det då inte bra att ha vatten i oljan? Jo för att den bryter ner smörjfilmen och då orsakar ökat slitage och i värsta fall kan det även orsaka korrosion i motorn. En liten andel vatten kommer man dock alltid att ha pga av kondens och dylikt men då är andelen så liten att det inte syns genom grumlighet.

Detta är mina tips och råd. Hoppas du känner att du kan följa dem. Någon kan säkert tycka att man kan hoppa över steget med billig mineralolja men det gör inte saken sämre i alla fall.

Lycka till :tummenupp

Låt hojen stå utan oljeplugg, oljepåfyllnadslock samt oljefilter och droppa/torka i ett dygn eller två, då borde eventuell kondens eller vatten torka av sig själv i vår härliga sommarvärme!

/ Martin.

UrbanTiger skrev:
2360961 Är du helt go, LR :va

Blåser du ner tryckluft i motorn kan du ge dig tusan på att någon packbox ploppar ut någonstans.

Tänkte inte att man skulle trycksätta motorn, bara att hålla munstycket en bit över oljepåfyllningen och spruta ner, som för att ventilera motorn.

Klart man inte skall pressa i 6 bar :)

Spam! Skärpning!

Och nu till alvaret. Jag köpte fyra liter av samma olja som jag kört med innan. Kostade mig 400 pickadollars, men det kan det vara värt. Känndes dock lite konstigt att sedan hälla ut den. Somliga kanske kallar det kapitalförstöring, men inte jag. 400 spänn= en mindre krogkväll för mig. Man får se det så så känns det inte lika jävligt.

Skruvade på det gamla olje filtret, i med ny olja, varmkörde. Ingen grumlighet i glaset. Tappade ut oljan, i med ny fräsch olja och ett splinkens nytt oljefilter. Varmkörde lite till och tittar i glaset, Voila, precis som det ska vara!

Jag tackar för tips och hjälp!

Magoozi skrev:
2363246 Spam! Skärpning!

Och nu till alvaret. Jag köpte fyra liter av samma olja som jag kört med innan. Kostade mig 400 pickadollars, men det kan det vara värt. Känndes dock lite konstigt att sedan hälla ut den. Somliga kanske kallar det kapitalförstöring, men inte jag. 400 spänn= en mindre krogkväll för mig. Man får se det så så känns det inte lika jävligt.

Skruvade på det gamla olje filtret, i med ny olja, varmkörde. Ingen grumlighet i glaset. Tappade ut oljan, i med ny fräsch olja och ett splinkens nytt oljefilter. Varmkörde lite till och tittar i glaset, Voila, precis som det ska vara!

Jag tackar för tips och hjälp!

Är det helsyntet, spar oljan så kommer jag och hämtar den om typ 3v och ger dig en hundring ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT