Jag har gjort ett en dundermiss utöver det vanliga.
Här följer berättelsen, skratta åt mig, eller med mig. Jag uppskattar helst konkreta svar.
Efter en underbar vecka på gotland, med bla körning på den eminenta motorbanan där var min ögonsten ordentligt smutsig. Som den vän av tvål och vatten som jag är så belutade jag mig för att tvätta hojen.
So far so good...
Efter en snabbkoll utav oljenivån såg jag att jag minsann kunde pytsa på lite granna. Sagt och gjort, olja fylldes på och jag tänkte inte mer på det.
Bågen rullas ut på gräsmattan och avskjölning påbörjas.
Till min stora fasa ser jag att jag i min idiotiska enfald har glömt att sätta på olje "locket", där oljan fylles på helt enkelt. Summa summarum är att vatten har runnit ner i motorn. FAKK!
I ren desperation och panikångest skruvar jag på locket och startar hojen. Min första tanke var helt enkelt att köra motorn varm, så att vattnet förångas och försvinner.
Hur jag i min enfald kunde tro att det här skulle lösa problemet vet jag ej.
När jag tittar i oljefönstret ser jag att oljan har ändrat färg från mörk mörk brun, till mjölkchoklads-ljusbrun.
Får ännu mer panik och tror helt sonika att allt är åt helvete och försöker leta upp närmsta trubbigt redskap för att slå mig själv i skallen.
Efter att panikköpt ny olja och filter, tappade jag i dag ut oljan som var i hojen. Tilläggas bör att jag ej varmkörde motorn inna detta skede, mest för att inte förvärra något.
Döm till min stora förvåning att oljan inte allls längre är ljus brun utan, "normal" i stället.
Kan jag helt enkelt smälla på ett nytt filter och hälla i oljan och leva livet igen? Kan den ljusbruna färgen bero på någon reaktion när oljan + vatten blir varm?
Vad ska jag göra? köpa ful olja och hälla i för att "rensa" och sedan hälla i den nya. I så fall, kan jag skruva på det gamla oljefiltret? Det känns ju som om jag sätter på det nya, så bli det "skitigt" och för min sinnesro vill jag helst köra kombinationen "Nytt filter, ny olja!"
Snäääääällllla hjälp mig! Jag vänder mig till er meckgurus i ren desperation.
Tack på förhand/
Magnus
Här följer berättelsen, skratta åt mig, eller med mig. Jag uppskattar helst konkreta svar.
Efter en underbar vecka på gotland, med bla körning på den eminenta motorbanan där var min ögonsten ordentligt smutsig. Som den vän av tvål och vatten som jag är så belutade jag mig för att tvätta hojen.
So far so good...
Efter en snabbkoll utav oljenivån såg jag att jag minsann kunde pytsa på lite granna. Sagt och gjort, olja fylldes på och jag tänkte inte mer på det.
Bågen rullas ut på gräsmattan och avskjölning påbörjas.
Till min stora fasa ser jag att jag i min idiotiska enfald har glömt att sätta på olje "locket", där oljan fylles på helt enkelt. Summa summarum är att vatten har runnit ner i motorn. FAKK!
I ren desperation och panikångest skruvar jag på locket och startar hojen. Min första tanke var helt enkelt att köra motorn varm, så att vattnet förångas och försvinner.
Hur jag i min enfald kunde tro att det här skulle lösa problemet vet jag ej.
När jag tittar i oljefönstret ser jag att oljan har ändrat färg från mörk mörk brun, till mjölkchoklads-ljusbrun.
Får ännu mer panik och tror helt sonika att allt är åt helvete och försöker leta upp närmsta trubbigt redskap för att slå mig själv i skallen.
Efter att panikköpt ny olja och filter, tappade jag i dag ut oljan som var i hojen. Tilläggas bör att jag ej varmkörde motorn inna detta skede, mest för att inte förvärra något.
Döm till min stora förvåning att oljan inte allls längre är ljus brun utan, "normal" i stället.
Kan jag helt enkelt smälla på ett nytt filter och hälla i oljan och leva livet igen? Kan den ljusbruna färgen bero på någon reaktion när oljan + vatten blir varm?
Vad ska jag göra? köpa ful olja och hälla i för att "rensa" och sedan hälla i den nya. I så fall, kan jag skruva på det gamla oljefiltret? Det känns ju som om jag sätter på det nya, så bli det "skitigt" och för min sinnesro vill jag helst köra kombinationen "Nytt filter, ny olja!"
Snäääääällllla hjälp mig! Jag vänder mig till er meckgurus i ren desperation.
Tack på förhand/
Magnus