Jag har gnista, varför tänder den inte???

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Hej, har hållit på med ett litet chopper projekt ett tag nu.

Men har aldrig fått igång motorn, som kommer från en Honda cb125t.

Jag fattar inte vad som är fel, jag har fin gnista, allt är rätt inställt, nya brytare och kondensatorer mm.

Men hur man än springer, med eller utan startgas så tänder den aldrig till!!!

Jag blir så trött på den!

Någon som tror sig veta vad det kan vara?

(motorn är nyrenoverad och alla tänddelar är fräscha)

Tacksam för svar, känns nästan på fjantigt att inte få igång en liten 125:a!

Jag fattar inte vad som är fel, jag har fin gnista, allt är rätt inställt, nya brytare och kondensatorer mm.

Är gnistan på rätt cylinder? Vid rätt tillfälle/rätt tändläge.
Även ett dött tändstift kan gnistra, byt om du är osäker.

Naturligtvis måste du kolla så att den tänder vid rätt tidpunkt oxå...

Jag minns inte hur brytarplattan sitter monterad på en CB125, jag sålde min 1978...
Kanske det är möjligt att montera den så att den tänder på fel cylinder?
Även om det är en parallelltvin, vilket jag vill minnas, så kan gnistan komma på fel cylinder eller den tänder på varje varv, minns inte vilket.
Alternativt att den står vriden såpass att gnistan kommer helt fel i rotationen.

Skaffa en verkstadshandbok och kolla denna grundläggande punkt.

Och den får soppa? förgasaren!

Swappat plats på tändstiftkablarna?

Slagit ihop stiften till 0.20 mm (mot normala 0.6 - 0.7) för att utesluta högspänningspryttlarna?

Kolla den här tråden. Kanske kan ge lite ledtrådar. Fast du har väl dubbellfugge på CB:n ?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=115690

Fö så köpte jag nya likadana tändstift som satt i till min CM när jag micklade, det visade sig sen att det var fel sort! Så kolla att du har rätt tändstift i. Det blev stor skillnad på motorkaraktären när det satt rätt stift i hålen.

Ett litet riktmärke då det gäller gnistan är att den skall vara minst 10 mm för att kunna antända något.

lossa stiftet håll det 1 cm från lämplig jord punkt (Tex topplocket) dra runt motorn o det skall bli en gnista. Blir det ingen så vet du var du skall börja felsöka :-)

Har provat detta på en o annan bil som jävlats o har alldrig fått några bekymmer men har hört sägas att det kan ge skador på tänd boxen / styrmodulen om man har riktig otur

Sen om du får gnista kan man nästan utgå i från växlade tändspolar.
Kör ner en vinkork i tändstifts hålet då ser man ganska smidigt vilken cylinder han skall tända på när korken flyger ut.

är det en 4 taktare? i sådanna fall kanske ni har lyckats få timingen på kammen fel.

Vad det gäller starta med startgas så håll lite gas när du sprutar in den o ingen choke (om du har choke som består av spjäll i förgasaren)

Vad har jag glömt ?

Hej, har verkstadshandbok och har kollet så att allt står rätt till och att allt är rätt kopplat. Nytt, nyladdat batteri har jag med.

Även om det nu skulle vara fel kamtider eller liknande så borde den väl ändå tända minst en gång med startgas?

Får den soppa hela vägen fram?

Min gamla cb 125t -83 hade stått ett par år, och blev ett gäng svordommar innan hon startade.

Vi var ganska lata, kopplade startkablar över batteriet på en 240 och höll startknappen inne till hon drog igång.

Tog en stund, men det fungerade.

Ja, stiften är blöta... borde tända på startgasen, ska kolla kompet imon...

Mvh Erik

Fattar inte...

Jag har för mig att det är en parallelltwin med dualfire det där. Alltså spelar det ingen roll om man förväxlar tändkablarna, den tänder båda burkarna vid varje ÖD från en gemensam spole. Varje cylinder får alltså även en gnista när den är i utblåsningstakten. Jag kan ha fel men jag vill minnas att det var så på CB125 på tidiga 70-talsmodeller iaf.

Mvh
J

Jag har för mig att det är en parallelltwin med dualfire det där. Alltså spelar det ingen roll om man förväxlar tändkablarna, den tänder båda burkarna vid varje ÖD från en gemensam spole. Varje cylinder får alltså även en gnista när den är i utblåsningstakten. Jag kan ha fel men jag vill minnas att det var så på CB125 på tidiga 70-talsmodeller iaf.

Mvh
J

Sitter en spole per cylinder men annars mycket rätt, den tänder vid varje ÖD så att säga och inte enbart vid TDC.

Kolla så att kolvarna är rättvända och att kompet är ok. Vad är det för färg på ginstan? Den ska vara blåaktig och inte gul. Prova med ett nytt stift även om det du har ser frächt ut.

Tips.. Kolla membranen mellan förgasarna och cylinder "om det är en 2taktare". är membranen (FEL) eller "glömda" går de alldrig å få igång den, när den komprimerar trycker den tillbaka bensinen (startgasen) igen

Hej!
Ser att alla riktat in sig på tändsystemet fast du säger att du har gnista på stiftet och att du tror tändningen står i närheten av vad den ska va inställd på.
Sen säger du att stiftet är blött efter en del springande!

Jag skulle föreslå att du tömmer förgasaren på soppa och stoppar i ett torrt stift och provar att starta den enbart på startgas och startar den till då kan du börja rikta in dig på att felet sitter i förgasaren Tex flödar över pga kass flottör eller smuts i nålventilen!

Bensin är väldigt svårantändlig utan rätt andelar syre.

Ett litet tips till kolla att du har kompression om du inte redan gjort det!

Och lycka till ska man väl säga oxå :)

Om du har gnista och det inte tänder så har du nog träffat fel tjej...

(Lite humor i mörkret ;) )

Har de nya stiften en gång varit sura så lär du nog bränna av isolatorn i mitten vid tändgapet med gasol eller om de är helt otända (dvs inget sot) låta dem dunsta av medans du drar runt motorn och vädrar ut överflödet.

Hej, har verkstadshandbok och har kollet så att allt står rätt till och att allt är rätt kopplat. Nytt, nyladdat batteri har jag med.

Även om det nu skulle vara fel kamtider eller liknande så borde den väl ändå tända minst en gång med startgas?

Det kan vara så jäkligt att det inte tänder alls om kammen står fel... Kuggade en kam fel på en bil en gång och den ville inte alls!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT