Jag flyttar till Umeå

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Då fick jag äntligen mitt positiva antagningsbesked, från 1sep slipper jag Ungern och går nu istället på läkarprogrammet vid UMU. Åker till Ungern på måndag för att avveckla mitt boende där och flytta hem alla pinaler för vidare transport till lappland (ja jag vet det är västerbotten men är man från skåne så är man).

Därmed uppkommer en serie frågor jag hade tänkt överlåta till den lokala expertisen via SH.

1. Boende
Är registrerad sedan en månad på bostaden.umea.se men missade de lägenheter som just gick där. Kommer där ut nya med jämna mellanrum innan terminen? Har kollat hemnet men där finns inga bra bostadsrätter om man inte vill ha ett mindre radhus och de vuxenpoängen hade jag tänkt vänta med.

2.Garage
Finns på bostaden.umea.se men det är endast kallgarage. Är dessa något att hänga i julgranen eller är det endast öppna bilgarage där en MC blir snodd innan man hinner äta sin första MAXburgare? Finns där några alternativ? Såg en MC klubb via SH och har mailat dem men fick inga svar. Någon med garage som vill ha några extra motorcyklar?

3. Finns cross/enduro bana?

4. Vilket gym is the shit?

5. Bil?
Behöver man bil och i så fall duger min mysiga golfcab eller är det 4wd och hårt tak som gäller?

6. Vilken vinterjacka är varmast?
Är man från skåne och har bott i centraleuopa är man van vid att slipa snö på vintern och använda sommarjacka året runt. Misstänker att det blir ändring på detta och tänker därför inhandla för norrland anpassad utstyrsel, men vad?

7. Flyttlass
Någon som känner någon som kör lastbil norrut, hade helst sluppit 240 mil med släpvagn....

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Då fick jag äntligen mitt positiva antagningsbesked, från 1sep slipper jag Ungern och går nu istället på läkarprogrammet vid UMU. [/FONT]
Grattis! :tummenupp[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]

[/FONT]
1. Boende
Är registrerad sedan en månad på bostaden.umea.se men missade de lägenheter som just gick där. Kommer där ut nya med jämna mellanrum innan terminen? Har kollat hemnet men där finns inga bra bostadsrätter om man inte vill ha ett mindre radhus och de vuxenpoängen hade jag tänkt vänta med.
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Lägenheterna kommer väl ut med jämna mellanrum allt eftersom dom blir uppsagda, dock så är det rätt svårt att få lägenhet om man inte har lång kötid...

[/FONT]
2.Garage
Finns på bostaden.umea.se men det är endast kallgarage. Är dessa något att hänga i julgranen eller är det endast öppna bilgarage där en MC blir snodd innan man hinner äta sin första MAXburgare? Finns där några alternativ? Såg en MC klubb via SH och har mailat dem men fick inga svar. Någon med garage som vill ha några extra motorcyklar?
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Du kanske menar UMCC? Gå in på http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=29 och starta en tråd.

[/FONT]
3. Finns cross/enduro bana?
Jepp, finns ett par stycken o välja på.. http://www.uek.nu/
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]IKSU helt klart! www.iksu.se

[/FONT]
5. Bil?
Behöver man bil och i så fall duger min mysiga golfcab eller är det 4wd och hårt tak som gäller?
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Bil är ju bekvämt men inget måste, cykel fungerar om man är student :D
[/FONT]
7. Flyttlass
Någon som känner någon som kör lastbil norrut, hade helst sluppit 240 mil med släpvagn....
Jag flyttar till Södertälje i augusti och har anlitat NJ Trading att köra dit mina prylar... http://www.flyttlistan.se/flyttfirma/umeå/nj-trading/10345

PÅ vintern äre kallt som fan och fullt ös..

PÅ sommaren äre ljust som fan och *crickets*

Tjöp dig en nice psykel och lär dig uiiila :yoparty

Busskort är bara slöseri med tid och pengar..

Fulldubb och toppluva istheshit..

PÅ vintern äre kallt som fan och fullt ös..

PÅ sommaren äre ljust som fan och *crickets*

Tjöp dig en nice psykel och lär dig uiiila :yoparty

Busskort är bara slöseri med tid och pengar..

Fulldubb och toppluva istheshit..

Uiila med cykel kan jag åtminstone ett par kilometer åt gången, vart köper man dubbdäck till cykeln?

dubbdäck o jacka får du hitta i ume, finns nog , på alla butiker(cykel och klädaffär då)

mc-tjyvar finns de ovanför s-holm :va

Uiila med cykel kan jag åtminstone ett par kilometer åt gången, vart köper man dubbdäck till cykeln?

Dubbdäck gör man själv med montageskruv. Finns ett antal trådar om det. Tror jag..(?)^^

Varmast vinterjacka borde väl vara North Face eller liknande? Köp ingen modejacka nu bara. Var dig själv!;D Gå till en vildmarksaffär typ Outside och fråga dom.

Nästan hela min kusinaskara (2 av 3 :P) bor i Ume...pma om du vill att jag skall hooka upp dig :) Lillebror har också pluggat där och vet en del om studentlivet, gym etc.
Den tredje gör spegelvänt av det du gör och bor i Skåne o pluggar medicin (är från Gällivare) :P

Ring min polare FLYTTFÄRM och kolla med honom ang. flytt.
Med lite tur så kanske han kan hjälpa dig 090-42010 Vard 08-17

Grattis och välkommen till en fin stad.

Gym beror helt på var du bor någonstans, är det mer i centrum skulle jag hellre rekommendera Umeå Sport och Motion än IKSU.

Bil kan behövas men inte behöver du ngn 4wd för det. Se dock till att skaffa en fet motor och cupevärmare. Du kommer att tacka mig :P

Crossbanor finns, dock tycker jag den bästa finns i Nordmaling ca 5mil utanför Umeå.

Välkommen upp!

Boris JR skrev:
Det kan kännas motvilligt, men det är inte så farligt att bo i korridor. Du kan alltid byta till lägenhet senare mot slutet av terminen, för det blir alltid en massa lediga då. Oavsett om du bor i korridor eller lägenhet så vill du ha något fräscht. Det finns gott om både gamla och nybyggda hyresrätter i Umeå och det är inte värt att ta något gammalt; standarden brukar vara rätt kass. Om du kan tänka dej korridor så hade jag tatt den här. Betydligt högre standard än de gamla korridorerna. Man kan för övrigt glömma att få plats med ett komplett bohag i ett korridorsrum, och förråden brukar inte räcka heller. Du kan hyra extra förråd för ganska låg kostnad.
Boris JR skrev:
IKSU tillfredställer ALLAS behov, men gör plånboken besviken.
Boris JR skrev:
5. Bil?
Vilken bil som helst duger. Det finns en fungerande snöröjning i staden.
Boris JR skrev:
Är man från skåne och har bott i centraleuopa är man van vid att slipa snö på vintern och använda sommarjacka året runt. Misstänker att det blir ändring på detta och tänker därför inhandla för norrland anpassad utstyrsel, men vad?
Gå in på Stadium och låt förnuftet välja en.

1. Boende
Det är lång kö på bostaden. Om du är ute efter att hyra en etta så får du nog vänta jävligt länge. Hetaste tipset är väl studentkorridor eller fixa ett kollektiv tills du har mer kötid.

Iksu, the shit men dyrt.

5. Bil?
Du behöver inte bil i Umeå om du inte är lat. Bussförbindelserna är utmärkta.

Vänta tills det blir vinter och sen går du bara och köper en. Det är inte en avancerad process.

Det blir korridor sålänge har en dryg månads kötid i systemet och anmälde mig till korridoren som länkats ovan. Tyvärr inte på bottenvåning så att bära in motorcykeln kan bli svårt. Hur litet är 19m2 korridor? I ungern har man fördelen att det går att hyra en 3a med garage för rimliga pengar så jag har aldrig riktigt testat att bo trångt.

Bil får vänta tills jag är less på att cykla eller får råd att köpa bil med krok+släp så jag kan dra enduromoppen.

IKSU var inte direkt billigt men ett silvermedlemskap känns det som ekonomin får tåla.

Hur mycket mobbar norrlänningarna en om man går omkring i en kanadensisk gås jacka med avsprättade märken?

Du får nog ha en påse på huvudet om du skall våga gå ut då...

Jo det är lite 2004 brat över det men där hänger en sådan i källaren som pensionerades någon gång då och den skulle kanske tas till heder igen. Den är ju riktigt varm ivf...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa