Jag fattar verkligen inte detta med HD-tv.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
För ett år sen köpte jag en full HD tv (lcd, samsung, serie 5) och trodde att allt var frid och fröjd. Här om veckan köpte jag en dator, full spec finns här. Trodde att allt var frid och fröjd. Men icke sa nicke och jag tröttna nu helt. Nu får gärna ni genier förklara.

Vilket format är standard i tv:n? 16:9?
Vad sänder tv kanalerna i?
Vad ska jag välja för format på tv:n? Bredbildzoom, 16:9? Auto verkar CP. Blir aldrig hela skärmen eller för stort. Ibland i reklamen funkar det.

Om man nu väljer att se på hd (1080p enligt utsago) film från datorn vad ska man då ha för inställningar på datorn och tv:n?
Kan man överhuvudtaget använda windows egna skärmhanterare om man vill?
Jag vill ha en vanlig skärm i sovrummet och sen ändra och köra ute på tv:n.

Vilken spelare ska man använda i datorn för mkv?
Hur ska den spelaren vara inställd?

Jag har haft en dålig dag och detta var droppen. Snälla snälla vänner, hjälp mig rädda kvällen.

Det där med hur TV-apparater hanterar olika bildformat varierar lite mellan olika modeller och fabrikat. Rent generellt så gör autoläget så att om det är bredbild så ska den visa hela bilden men om det är en sändning i det gamla 4:3 formatet så drar den ut bilden lite på bredden och skär bort lite i över och underkant så man ser inte hela bilden. 4:3 läget ger svarta fält på sidan men då blir inte folk att se feta ut å andra sidan. Så det beror på dina preferenser och vad det är för format på utsändningen vilket format du vill använda.
Min rekommendation är väl att köra på 16:9 läget som TV:n är avsedd för och sedan vid behov ändra till 4:3 om det är en sådan sändning och du stör dig på att gubbarna blir feta och korta. (Eller brudarna för den delen)

Vad gäller signal från datorn så är väl HDMI det bästa alternativet förutsatt att din dator har det (Jag har inte läst specen för din dator.) men det har dom flesta nya datorer idag.
För att få det så enkelt som möjligt så ställer du in primär bildskärm i BIOS. Sätt den till HDMI så ska den greja ut bilden på den stora TV:n automatiskt när du kopplar in den där och om du har en annan kontakt på skärmen i sovrummet (exempelvis en gammal hederlig VGA) så ska dom flesta datorer hoppa tillbaka till det om den bara hittar en sådan skärm. Då ska du slippa ställa om saker. Oftast hittar den rätt upplösning för skärmen automatiskt då också.

Vad gäller programvara så kan jag rekommendera MediaPortal. Det är lite konfigurerande att få igång (Speciellt om man vill titta på HD material) det men väl igång så funkar det perfa.
Jag har lagt in FFDshow kodec och matrosca splitter och då spelar den i princip alla filformat jag har kastat på den. Även MKV.
Vill man så kan man ställa in vart man har både filmer, bilder och musik så kommer man åt allt det via menyerna (Liknar windows media center litegrann) Vill du lyxa till det så köper du en fjärr med tillhörande mottagare för dator så kan du köra det helt via fjärren.

Jag har själv gjort så och har allt åtkomligt i datorn i vardagsrummet med fjärrkontroll och då har jag också ett TV kort så det blir allt i ett. Superbt enligt mig. Men man blir lite försoffad när man kommer åt allt man vill via fjärrkontrollen och en del av DVD samlingen ligger inlagd i datorn redan.

Vlc är enligt mig det bästa. Det är däremot lite långsammare än mediaplayer classic som är den andra spelaren som jag kan rekommendera. Du får ta hem combined community codec också ifall du ska använda mpc. Jag använder vlc på min dator men i vardagsrummet kör vi med mpc av den enkla anledningen att vi inte får dts att fungera med vlc.

Din upplösning som du kör ut från datorn ska vara 1920x1080.

Funkar XP SP3 överhuvudtaget för full hd? Hörde att XP inte har stöd för 16:9 kanske därför det strular.

Funkar XP SP3 överhuvudtaget för full hd? Hörde att XP inte har stöd för 16:9 kanske därför det strular.

Nu har jag 720p men jag ser inte varför det inte skulle fungera med 1080 i 16:9

Ifall du har ett grafikkort som klarar så hög upplösning.

Vlc är enligt mig det bästa.

Vlc kommer inte att ha stöd för blu-ray på ett braaaa tag.

Hörde att XP inte har stöd för 16:9 kanske därför det strular.

just i ditt fall har jag ingen aning

jag är också lite lost i det där med 16:9, 2:35, 2:40 hit och dit, för att krångla till det lite så är datorskärmar 16:10 -svårt att få film i fullskärm är det i alla fall, även om man har smartstretch och allt vad det kan heta........

Last edited:
Vlc kommer inte att ha stöd för blu-ray på ett braaaa tag..

Men nu frågade han om *.mkv och där fungerar VLC kalas. Ställ in windows på 1080 så blir det pefekt, helst ska du alltid ha samma upplösning som filmen i ditt operativsystem.

Edit: Sen gammal flik

har samma problem som du. man får alltid lite brevlåda på någon ledd. spelar ingen roll om jag kör från ps3an med köpt BR film eller från datorn men tankad film.
Var någon som sa till mig att de beror på vilket format de använde när filmen spelades in och inget som går att påverka i efterhand. Så kanske är som vanligt att man bli blåst av media företagen.

Börja med att ställa rätt upplösning till TV'n i datorn, SEN kan du börja larva med inställngar i TV-aset.
-1920x1080 för 1080p
-1280x720 för 720p
-1360(66 står det ibland)x768 för "720p" i vissa fall.

Det kan vara knepigt ibland, men rätt kombination finns. Har dock sett en TV vid nåt tillfälle som absolut prompt vägrade, och det var polarens LG.
Nu äger jag ingen LG själv, har dock haft en projektor från dem. Alla gånger jag har varit i kontakt med någonting från LG har apparaten känts ofärdig, som om de inte orkade göra klart sin produkt innan de skeppade ut den för lansering. :va

När jag hade TV hade jag en från Slamsug. Minns att den var knepig med dator -> HDMI men betydligt mer medgörlig med dator -> VGA.
Löste dock problemet med HDMI. Minns inte hur.

Last edited:
har samma problem som du. man får alltid lite brevlåda på någon ledd. spelar ingen roll om jag kör från ps3an med köpt BR film eller från datorn men tankad film.
Var någon som sa till mig att de beror på vilket format de använde när filmen spelades in och inget som går att påverka i efterhand. Så kanske är som vanligt att man bli blåst av media företagen.

Filmer är oftast i cinemascope 21:9

Köp! http://fsfsweden.se/index.php/arkiv/comments/cinemascope-tv/

Var hittar man inställningar för clone eller dual i Xp Sp3 eller ATI Control center? Ska testa uppgradera TV:n senare.

Var hittar man inställningar för clone eller dual i Xp Sp3 eller ATI Control center? Ska testa uppgradera TV:n senare.
Bara högerklicka på skrivbordet och ta sedan "bildskärmsinställningar" eller något i den stilen. Eller kolla runt i ATI center. Det ska finnas på något av dessa ställe!

Lycka till!

Sen kan du testa med www.pixelmappat.nu för att se om det blev "rätt".

Bara högerklicka på skrivbordet och ta sedan "bildskärmsinställningar" eller något i den stilen. Eller kolla runt i ATI center. Det ska finnas på något av dessa ställe!

Lycka till!

Sen kan du testa med www.pixelmappat.nu för att se om det blev "rätt".

Jag hittar inte där man ställer in clone eller dual i windows. Nu tröttna jag och testar vista.

Titta vad jag hitta i manualen. Manligt att jag inte lästa den tidigare. "When using an HDMI/DVI cable connection, you must use the HDMI IN 2 jack."

Men varför ska man se på blu-ray på datorn? Det verkade väl vara mest snack om .mkv och det funkar i alla fall utan problem.

har blu-ray och en bra skärm så då är det givet.

Jag använder Vlc när jag kollar bluerayfilmer som jag..snott! Det funkar kannon.

hmm kan det vara för att dom är rippade:va, DVD-skivor kan man spela i fullskärm men inte Blu-ray.........

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...