Jag blir galen! Internet explorer suger pung!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...Jag ska fatta mig kort. Jag sitter på jobbet, kan bl.a. besöka denna sida utan problem med IE 6.
MEN, ska jag logga in på microsofts egna sida hotmail kan jag minnsan inte logga in... i efterhand har jag märkt att andra sidor som nordeas banktjänster och annat inte heller funkar. Jag får bara
"Sidan kan inte visas" :huvet :huvet

...när jag använder mozilla kan jag däremot surfa in på även dessa sidor.

HJÄLP! Känns dom jag läst varenda jävla supportartikel på deras sida. Jag har ominstallerat IE 6 två ggr... För alla andra på jobbet funkar det att logga in på hotmail å sånt...

Det kan vara att någon har pillat på din proxy-inställningar eller i din host-fil för att få dig att jobba istället för att surfa.

Kolla i "Internet Options->Connections->LAN Settings->Proxy Server" så att inte de adresserna finns med i listan över "Exceptions".

Sök sen efter filen "hosts." och kika på den med Wordpad.
Brukar finnas i C:\WINNT\system32\drivers\etc
Normalt ska den bara ha ett enda entry:
127.0.0.1 localhost

andersbrink skrev:
Det kan vara att någon har pillat på din proxy-inställningar eller i din host-fil för att få dig att jobba istället för att surfa.

Kolla i "Internet Options->Connections->LAN Settings->Proxy Server" så att inte de adresserna finns med i listan över "Exceptions".

Sök sen efter filen "hosts." och kika på den med Wordpad.
Brukar finnas i C:\WINNT\system32\drivers\etc
Normalt ska den bara ha ett enda entry:
127.0.0.1 localhost

I undantagsrutan var det tomt och i Hostsfilen fanns bara localhost.
Däremot låg den i både c:\I386 samt i c:\winnt\system32\drivers\etc
...de båda filerna var iofs identiska.

Det är grymt irriterande. Särskillt som det innebär att inte MSN funkar eftersom den kör på samma inställningar som IE...

...inga fler tips?

Hade nog samma problem på min bärbara förut, plötsligt vägrade den visa https-sidor. Rev runt i alla säkerhetsinställningar och sånt men hittade aldrig felet, tröttnade och installerade om hela skiten tillslut.

korvgubbe skrev:
Jag får bara
Det där är inget riktigt felmeddelande utan ett standardiserat felmeddelande som IE slänger ut och som i princip kan dölja vilket fel som helst från servern, så prova för säkerhetsskull att slå av "vänliga felmeddelanden" och försök igen och se om du får ett mer matnyttigt felmeddelande.

I engelska varianten slår du av det så här: Tools -> Internet Options -> Advanced -> Browsing -> Show friendly HTTP error messages.

Ulf W skrev:
Hade nog samma problem på min bärbara förut, plötsligt vägrade den visa https-sidor. Rev runt i alla säkerhetsinställningar och sånt men hittade aldrig felet, tröttnade och installerade om hela skiten tillslut.

Installerad om hela win? ..det är just HTTPS-sidor som inte kan visas... suger bajspung när jag jbbar som webutvecklare och inte kan testa alla mina egna sidor., Sammtidigt drar jag mig för att installera om allt eftersom det tar drygt en dag att rigga alla utvecklingsmiljöer...

andersbrink skrev:
Har du lagt MSN/HOTMAIL i "Trusted Zones", prova även det - förrutom "use SSL".

Både använd SSL 2.0 och 3.0 är ibockad..
Ligger en hel lista med tillförlitliga platser.. typ varenda en jag hittat runt msn/hotmail..

0x81000363 är felkoden jag får när jag försöker lgga in på msn

korvgubbe skrev:
Installerad om hela win? ..det är just HTTPS-sidor som inte kan visas... suger bajspung när jag jbbar som webutvecklare och inte kan testa alla mina egna sidor., Sammtidigt drar jag mig för att installera om allt eftersom det tar drygt en dag att rigga alla utvecklingsmiljöer...

Jo jag installerade om Windows. Tröttnade på att försöka hitta vad felet var, kändes ju som det var nåt med säkerheten i IE men jag vet inte.

Förstår om du inte har lust att lägga in allt igen, det tar sån tid att få allt som man vill ha det.

Jag har vart med om precis samma sak, tyvärr var lösningen att ge mig själv administratörsrättigheter

korvgubbe skrev:
...Jag ska fatta mig kort. Jag sitter på jobbet, kan bl.a. besöka denna sida utan problem med IE 6.
MEN, ska jag logga in på microsofts egna sida hotmail kan jag minnsan inte logga in... i efterhand har jag märkt att andra sidor som nordeas banktjänster och annat inte heller funkar. Jag får bara

...när jag använder mozilla kan jag däremot surfa in på även dessa sidor.

HJÄLP! Känns dom jag läst varenda jävla supportartikel på deras sida. Jag har ominstallerat IE 6 två ggr... För alla andra på jobbet funkar det att logga in på hotmail å sånt...

Har du provat att uppdatera IE.?

korvgubbe skrev:

Får jag passa på att fråga om du som webutvecklare testar dina sidor i något annat än Internet Exploder? Om du inte jobbar med intranär där företagsbrowsern är IE förstås.

Förslagsvis testar du dina sidor i Firefox som följer alla standarder. Om det ser bra ut där så gör det nog det i IE också. Jag påtalade för min bank ett flertal gånger att deras webkontor inte fungerade i min browser. De blev rätt förvånade när jag bytte bank p g a det!

Ninjaboy skrev:
Får jag passa på att fråga om du som webutvecklare testar dina sidor i något annat än Internet Exploder? Om du inte jobbar med intranär där företagsbrowsern är IE förstås.

Jodå, självklart använder jag inte bara IE utan även Mozilla och sedan en tid Firefox. Men eftersom jag/vi inte utvecklar publika gränssnitt och dessutom inte lägger mycket krut på ren design är kompatibilitetsproblem rätt ovanliga. Våra gränssnitt är mest till för att få tillgång till och ändra information i våra register.
[Edit 1] - Testning för oss handlar i 9 fall av 10 enbart om att se om de funktioner vi skrivit fungerar.

Bengan - Jag har administratörsrättigheter men det verkar inte hjälpa.

kk74 - Avinstallerat, installerat igen, uppdaterat, installerat servicepacks...

Jag antar att det får bli en ominstallation av win... *sucka* :huvet

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey