Jävla IF!

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Tjena.

Precis flyttat från Luleå till Västerås.

Betalade tidigare helförsäkring/helår 23.210 kr i Luleå, där beloppet månadsfördelades med 6% tillägg för månadsgiro.

Efter flytt till Västerås vill nu IF ha 32.760 kr (+ 6%) för samma försäkring, dvs en premiehöjning med drygt 40%.

Har svårt se motivet till denna sanslösa höjning (som skulle ge mig en premieökning på 900 kr/mån).

Vill minnas att folk här "söderut" i tidigare försäkringstrådar haft ungefär samma försäkringspremie som jag hade i Luleå, dvs kring 25.000 kr/år (helförs/helår)? Därför nyfiken hur ni ligger i premie jmf med vad IF nu erbjuder mig?

Och ang ålder och körkortsår som kan spela in, så är jag 43 år och haft hojkort sedan 16 år samt är "skadefri"...

Hmmm... Får jag fråga hur du kan ha IF när dom bara försäkrar Triumph, Honda o BMW eller har jag fått allt om bakfoten?

Hmmm... Får jag fråga hur du kan ha IF när dom bara försäkrar Triumph, Honda o BMW eller har jag fått allt om bakfoten?

Tror du syftar på "märkesförsäkringar" med speciella avtal eller villkor...

Har hursomhelst If på bil, hoj, och lägenhet och det har jag haft i flera år. Dock så verkar det nu vara läge att överge IF.

Tror du syftar på "märkesförsäkringar" med speciella avtal eller villkor...

Har hursomhelst If på bil, hoj, och lägenhet och det har jag haft i flera år. Dock så verkar det nu vara läge att överge IF.

tycker jag låter som en kanon bra ide

if

:huvet bara ringa runt och de där med att gå sporthojs kurs bara att glöma fick brev från folksam att försäkringen inte gäller längre på bana :va tydligen så e de bara några som har fåt info om de :huvet

Gå en SMC sporthojskurs och försäkra genom Folksam. Det blir betydligt billigare.

Jepp, har gått sporthojskurs och hade via SMC haft en helårsförsäkring som kostar kring 700 kr/mån.

Dvs det hade blivit ungefär samma slutsumma/år som att ha en IF-försäkring i Luleå med avställning under vintern (med IF's självrisk 3000 kr, istället för SMC's 25% av skadebeloppet).

Dock så är det andra priser som gäller i V-ås, och då kan SMC's försäkring bli aktuell igen.

när jag köpte min gixxer så var IF överlägset dyrast .. tog snabbt en halvförsäkring hos Folksam, men den kostade lika mycket som en hel/hel hos salusansvar .. ring och få bud =)

Försäkringspremier beräknas med hjälp av sannolikheter. Du råkade flytta till ett ställe där nå'n eller några faktorer har kostat mer pengar tidigare.

Nu kollar runt lite bland försäkringbolag, och det finns hopp om ett (bättre) liv efter IF här "söderöver"...

Trygg Hansa: (Helförsäkring, okänd självrisk)
----------------------------------------------------
31.974 kr/år (+6% vid månadsbet), ej avställningsbar.

IF: (Helförsäkring, 3000 kr i självrisk)
--------------------------------------------------
32.760 kr/år (+6% vid månadsbet), avställningsbar.

Salus Ansvar: (Helförsäkring, okänd självrisk, okänt påslag vid månadsbet.)
--------------------------------------------------------------------------
14.299 kr/år, ej avställningabar.

Länsförsäkringar: (Helförsäkring, 3000 kr i självrisk)
------------------------------------------------------
Ordinarie: 28.388 kr/år, avställningsbar
40+: 11.262 kr/år, ej avställningabar, garage krävs natt.

Folksam: (Helförsäkring, olika självrisker)
-------------------------------------------------------------------
SMC: 8303 kr/år, ej avställningsbar, hög självrisk (25%).
Året Runt: 10.440 kr/år, ej avställningsbar, 6000 kr självrisk.
Bas: 20.640 kr/år, avställningsbar, 6000 självrisk.

Så vi har en vinnare hos Folksam. :tummenupp

Dock är det lite "ironiskt" hur statistiken (eller försäkringslotteriet) kan visa olika, dvs IF chockhöjde försäkringen i Västerås jmf Luleå, medans Folksam sänkte motsvarande försäkring. :va

Nu kollar runt lite bland försäkringbolag, och det finns hopp om ett (bättre) liv efter IF här "söderöver"...

Dock är det lite "ironiskt" hur statistiken (eller försäkringslotteriet) kan visa olika, dvs IF chockhöjde försäkringen i Västerås jmf Luleå, medans Folksam sänkte motsvarande försäkring. :va

Ja man kan undra hur det kan vara så, kan man misstänka att det ligger annat bakom det :(. Som med allt igentligen, bensinbolag med mera.

Hehe försäkringspremier (tätt följd av elpriser) verkar vara några av de märkligaste saker som finns :gnissla

Den lilla fördelen som finns med smc försäkringen är ju att du får reparera mcn själv och bara betala 25% av det du skaffar själv med kvitto givetvis. Mao behöver du inte ge 25% på ev arbete en verkstad tar osv.

De som tycker att det är dyra pengar att försäkra sin hoj och sig själv, kanske ska fundera varför det blivit så. Kolla olyckstråden, det är ett tips på vägen.

Sen om man tycker att det är för dyrt , kanske det är dags att ha en annan hoj.

Last edited:
Ännu lustigare blir de me tanke på att ja har Folksam avställningsbar (inte SMC-försäkring) å har en självrisk på 3000 :tummenupp

De som tycker att det är dyra pengar att försäkra sin hoj och sig själv, kanske ska fundera varför det blivit så. Kolla olyckstråden, det är ett tips på vägen.

Sen om man tycker att det är för dyrt , kanske det är dags att ha en annan hoj.

Du har inte tänkt på att det är över 300 000 mc i trafik, det går förmodligen ingen nöd på FB

Jodå, det har jag tänkt på. Försäkringsskadekostnaderna är höga just på grund av att det är väldigt många just skadade, inte dödade.

Många har åxå billiga hojar, billiga premier.

Sporthojskollektivets skador är de dyraste, därför är också de som får skyhöga premier.

Egenkostnaderna kan man styra själv, sen köra därefter. :) ett tips.

Man ska inte klaga och gnälla om man köper en ny 1000cc sporthoj för 100000:- som 25 åring, bo i storstadsregion, färskt körkort och noll i omdömme.

Har man inte råd sedan med försäkringen, så kanske man skulle ha en billigare och kanske en mindre hoj att börja med.
Eller flytta där det är billigt att försäkra en hoj som man vill ha.

Men alla gör som de vill, fråga om prioriteringar, samt att ha lite koll vad förändringar man ställer till med när man flyttar eller byter fordon.
Mycket gnäll över allt möjligt, men det är ofta en själv som inte har koll på verkligheten. :)

Jodå, det har jag tänkt på. Försäkringsskadekostnaderna är höga just på grund av att det är väldigt många just skadade, inte dödade.

Många har åxå billiga hojar, billiga premier.

Sporthojskollektivets skador är de dyraste, därför är också de som får skyhöga premier.

Egenkostnaderna kan man styra själv, sen köra därefter. :) ett tips.

Man ska inte klaga och gnälla om man köper en ny 1000cc sporthoj för 100000:- som 25 åring, bo i storstadsregion, färskt körkort och noll i omdömme.

Har man inte råd sedan med försäkringen, så kanske man skulle ha en billigare och kanske en mindre hoj att börja med.
Eller flytta där det är billigt att försäkra en hoj som man vill ha.

Men alla gör som de vill, fråga om prioriteringar, samt att ha lite koll vad förändringar man ställer till med när man flyttar eller byter fordon.
Mycket gnäll över allt möjligt, men det är ofta en själv som inte har koll på verkligheten. :)

Läs och begrunda en intressant tråd på bike.se: http://www.bike.se/forum/thread.php?t=5566 och fundera om premierna verkligen återspeglar verklighetens olyckor i Sverige eller ej.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park