Järnrör efterlyses!

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Hej Sporthojs-vänner! (ska inte slå Världen med häpnad; travesti på Joakim Pirinens "Sockerconny") Jag efterlyser ett järnrör med längden 500 mm och innerdiametern 35,5 mm.

Håller på att renovera framgaffeln till min RD 350 och har tänkt använda röret som verktyg för montering av de övre skrapringarna.

Jag undrar om det är någon av er som har ett ett sådant rör liggande, kanske någon som har renoverat sin RD-framgaffel eller annan gaffel med liknande konstruktion? Eller kan komma med tips om var jag kan köpa ett rör med de dimensionerna. Kan nämna att jag ringt runt till ett antal firmor i Stockholmsområdet utan resultat.

Lägg den gammla skrapboxen eller packboxen ovan och slå på den i stället. Går hur bra som helst.

Plocka isär gaffeln och rengör den invändigt, byt samtidigt alla tätningar betydligt enklare, :tummenupp

Hej Wille

Jag vill tro att du inte promt behöver använda metallrör för detta ändamål.

Till de gafflar jag renoverat har jag hittills klarat mig på typ gråa avloppsrör av tjock plast. Därtill brukar jag anpassa en gammal packbox som "dorn" mellan röret och de nya packboxen.

Nu har ju du så tunna gaffelben på din RD så jag har inga rör som passar men du skulle kanske prova ett grövre el-rör. Möjligt att det finns i en närliggande dimension och det är ju inte så kritiskt på dimensionen, när du läggar en gammal packboxdel som mellanlägg.

Många hälsningar från Bengt (Tuvisgubben du vet)

Du behöver bara en kort bit rör som du släpper ner efter gaffelbenet så gör blotta tyngden på rörbiten att tätningen knackas ner.

Sockerconny debuterade väl i MC tidningen Hojmagasinet som hårig biker, så det citatet är en klassiker!

Hej Wille

Jag vill tro att du inte promt behöver använda metallrör för detta ändamål.

Till de gafflar jag renoverat har jag hittills klarat mig på typ gråa avloppsrör av tjock plast. Därtill brukar jag anpassa en gammal packbox som "dorn" mellan röret och de nya packboxen.

Nu har ju du så tunna gaffelben på din RD så jag har inga rör som passar men du skulle kanske prova ett grövre el-rör. Möjligt att det finns i en närliggande dimension och det är ju inte så kritiskt på dimensionen, när du läggar en gammal packboxdel som mellanlägg.

Många hälsningar från Bengt (Tuvisgubben du vet)

Hej Bengt! Ja, plaströr kan vara melodin. Belastningen är ju i längdriktningen! Gott nytt år Bengt, vi syns på vårkanten när grindarna öppnas igen!!

Gå till en mek. firma så svarvar dom till en bit åt dig men gå in på verkstan o inte kontoret.:tummenupp

Den snyggaste lösningen, man får då ett specialverktyg :tummenupp

Plocka isär gaffeln och rengör den invändigt, byt samtidigt alla tätningar betydligt enklare, :tummenupp

Nu hänger jag inte med, man kommer väl inte ifrån problematiken med övre skarapringen (om man bestämt sig för att bytra den) genom den metod du beskriver? :)

Lägg den gammla skrapboxen eller packboxen ovan och slå på den i stället. Går hur bra som helst.

Hej Mr Helmut! Bra tips, fick jag även på RD-forumet!

Du behöver bara en kort bit rör som du släpper ner efter gaffelbenet så gör blotta tyngden på rörbiten att tätningen knackas ner.

Sockerconny debuterade väl i MC tidningen Hojmagasinet som hårig biker, så det citatet är en klassiker!

Sockerconny e kult! Gott nytt år allihop!

Last edited:
Citat:
Inskickat av max350
Plocka isär gaffeln och rengör den invändigt, byt samtidigt alla tätningar betydligt enklare,

Nu hänger jag inte med, man kommer väl inte ifrån problematiken med övre skarapringen (om man bestämt sig för att bytra den) genom den metod du beskriver?

lossa skuven nr 21 ta i sär gaffeln, rengör, brukar finnas en massa gegga i gaffeln

Citat:
Inskickat av max350
Plocka isär gaffeln och rengör den invändigt, byt samtidigt alla tätningar betydligt enklare,

Nu hänger jag inte med, man kommer väl inte ifrån problematiken med övre skarapringen (om man bestämt sig för att bytra den) genom den metod du beskriver?

lossa skuven nr 21 ta i sär gaffeln, rengör, brukar finnas en massa gegga i gaffeln

Ok, då förstår jag vad du menar. Ja, den har jag lossat. Har gjort rent allt och kommer att byta övre- och under skrapring, packbox och dammskydd!

Uppföljare

Och hur gjorde jag nu då? Jo, jag använde mig av två st dorn och "den stora brickan", se bild!

Bifogat

• DSC00397.JPG
    DSC00397.JPG
    188.3 KB · Visningar: 53
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden