*.ithmb -> jpg? Hur?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Min gode far har köpt en iPhone 4.
Man kan sammanfatta det med att han har noll koll på datorer. Han vet inte vad "startmenyn" är i windows och har heller inte koll på att man dubbelklickar för att öppna en folder.

.....därför var jag glad när jag, efter mycket om och men, hade lyckats få honom att skicka över en massa bilder som han tagit med telefonen.

Glädjen byttes dock mot hopplöshet då jag upptäckte att alla filer han lyckats skicka över är .ithmb.

hur gör jag för att konvertera dessa till JPG.

Google var inte mycket till hjälp då det mest jag hittade var uråldrigt eller hänvisade till betalprogram.

....jag vill bara konvertera bilderna för att använda på Blocket så det gör inget att de inte är i fullformat.

Den lösningen kräver att man plockar ut filer från telefonen.... :( Vilket är just det som jag hoppas slippa eftersom telefoninnehavaren är så hopplöst otekniskt.

Om det enda sättet är att ladda ut saker ur fånen så ser jag då istället till att ladda ur dem som jpg på en gång.

Min förhoppning var att kunna göra om thmb:arna för att på så vis slippa tröska mig igenom ett timmeslång "supportsamtal" med herr god dag yxskaft.

Jag har uppenbarligen inte testat lösningen själv men kör man inte programmet som det hänvisas till på filerna man redan har?

Han kan ju maila bilderna direkt till dig från "kamerarullen"? Eller har han inte lyckats sätta upp mail heller? MMS?

Jag har uppenbarligen inte testat lösningen själv men kör man inte programmet som det hänvisas till på filerna man redan har?

Han kan ju maila bilderna direkt till dig från "kamerarullen"? Eller har han inte lyckats sätta upp mail heller? MMS?

Enligt den inlänkade beskrivningen behöver man några specifika filer som skall hämtas ur telefonen.

Jag är osäker på om han klarar att logga in på hotmail. MMS har han nog aldrig skickat.

Under senaste samtalet då vi installerade DropBox fastnade vi i ca 5-10 minuter innan det gick upp för mig att orsaken till att det "inte händer något när jag klickar på knappen" var att han satt och försökte klicka på knapparna på de bilder/skärmdumpar som Dropbox har i sin installationsanvisning på själva webbsidan....:huvet

Huh, känner igen den frustrerande situationen.

Farsgubben är totalt oteknisk när det gäller datorer. Han kan dock logga in på banken, eftersom jag gjort deras sida till startsida när internet går igång. Dessutom kan han föra ett videosamtal via Skype med brorsan på andra sidan Atlanten. Resten av vad en dator erbjuder är överkurs för honom.

Låna någons Iphone och guida honom igenom jpg-konvertering.

Obegripligt hur han fick ut filer som jag aldrig hört talas om ur telefonen men inte kan skicka MMS. :D

Bor ni långt ifrån varandra? Känns som det är enklast för dig att du gör jobbet själv. :)

Känns som det är enklast för dig att du gör jobbet själv. :)

Ska se om jag har mer framgång med min gode mor som tydligen var på väg hem.

Det som kommer ske nästa gång jag är hos dem är att jag installerar RealDNC och DynDNS så behöver de bara dubbeklicka igång ETT program, som jag lagt på skrivbordet, så kommer jag kunna fjärrstyra deras dator.
Inget mer:
"- Vaddå mapp, nyss sa du ju folder, hur skall du ha det!?"

Ska se om jag har mer framgång med min gode mor som tydligen var på väg hem.

Det som kommer ske nästa gång jag är hos dem är att jag installerar RealDNC och DynDNS så behöver de bara dubbeklicka igång ETT program, som jag lagt på skrivbordet, så kommer jag kunna fjärrstyra deras dator.
Inget mer:
"- Vaddå mapp, nyss sa du ju folder, hur skall du ha det!?"

Med Teamviewer behöver du inte Dyndns... (yes, har skrivit det några ggr på forumet nu men jag älskar verkligen det programmet) :)
Bara guida till sidan, välj kör och vips så är det rock n roll. Klarar vem som helst.

Sen fattar jag inte hur han kunnat få ut bilderna i sånt konstigt format då iPhone sparar de i jpg.

Med Teamviewer behöver du inte Dyndns...

- Spank you very much! :tummenupp

Nu är filerna hemma. Det tog längre tid för honom att få igång internet explorer än vad det tog för mig att göra resten. Jag antar att vi under det 5 minuter långa samtalet tjänade ca 45 minuter på att köra Teamviewer.

- Spank you very much! :tummenupp

Nu är filerna hemma. Det tog längre tid för honom att få igång internet explorer än vad det tog för mig att göra resten. Jag antar att vi under det 5 minuter långa samtalet tjänade ca 45 minuter på att köra Teamviewer.

No problemo.
Vi använder det hela dagarna i jobbet... så jäkla smutt program. Speciellt att det är så enkelt att koppla upp sig med också utan att skapa permanenta säkerhetsbrister.

Puuhhh,så jag är alltså inte ensam om att ha en (svär)far som är nybörjare på datorer/teknik,får bita mig i tungan varje gång han säger disketter, när han menar cd-skivor:huvet
För att inte tala om skillnaden på klicka & dubbelklicka med musen...

Ska prova Teamviewer!
Har bara kört VNC förut och Windows inbyggda...

Borde starta en tråd om föräldrar och datorer. Mina kan inte använda dom alls. När det ska skickas någon adress eller liknande är det fax som gäller :( :( :(

Du, de där filerna, är det verkligen bilderna? Låter som nån mini-version som din telefon har genererat bara för att kunna visa dom snabbt i listningen i luren.

Jag tror din farsa har skickat dig fel filer.

Jag tror din farsa har skickat dig fel filer.

Jo, det hade han gjort. Däremot hade de funkat då det är miniatyrversioner som skulle räcka mer än väl för användning på blocket då de är betydligt större än tumnaglar.

Med fjärrstyrning löste det sig kvickt.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...