Italiensk mat...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Något Jag funderat på länge är varför Italiensk mat anses som bara sååå läckert företrädelsevis av cheyer.
De läggs upp mozzarella- och tomatskivor i varannat-mönster med en skvätt premium olivolja och en basilikaquist. Sker detta under en cheymiddag så kan de hända att cheyerna blir så frigjorda att de helt sonika äter hela skiten på golvet i ren protest mot männens förtyck.

Mat som är smakrik (god) innehåller oftast mycket fett och socker, något vi har försmak för då vi som apmänniskor rotade efter energirik föda under stenar och kanske bakom en björk och då sökte oss till bär och nötter och kanske en stackars tranhare och gav fan i smaklös blast av olika slag.

Mozzarella, focaccia, soltorkade tomater, mm har en gemensam nämnare och det är att det inte smakar ett skit om det. Kan det vara så att den moderna quinnan undermedvetet tror sig äta nyttig mat då de ger sig på det totalt smaklösa Italienska köket?

:va

Det är väl framförallt enkelheten och kvalitén i råvarorna som ofta uppskattas när italiensk mat kommer på tal. Många gillar att man kan göra något väldigt gått med enkla medel och fina råvaror.

En god färsk pasta, god olivolja, mogna smakrika tomater, färsk basilka och kanske en bit lufttorkad skinka.

En skvätt olivolja kan vara en god kontrast mot litervis stekflott och grädde. Färsk basilika och någon annan färsk ört är ett lyft istället för en stor hög grillkrydda eller aromat.

Två- tre färska smaksättande ingredienser istället för smakchock de luxe på en pizza extra allt med bearnaise helt enkelt.

Det är väl framförallt enkelheten och kvalitén i råvarorna som ofta uppskattas när italiensk mat kommer på tal. Många gillar att man kan göra något väldigt gått med enkla medel och fina råvaror.

En god färsk pasta, god olivolja, mogna smakrika tomater, färsk basilka och kanske en bit lufttorkad skinka.

En skvätt olivolja kan vara en god kontrast mot litervis stekflott och grädde. Färsk basilika och någon annan färsk ört är ett lyft istället för en stor hög grillkrydda eller aromat.

Två- tre färska smaksättande ingredienser istället för smakchock de luxe på en pizza extra allt med bearnaise helt enkelt.

Men det smakar ju inget alls hur många läckra komponenter man inkluderar. Torftigare råvarupalett att välja från finns ju inte. Torr smaklös skinka, olivolja, mozzarella som bara sätter sig i gommen och skapar kväljningar samt smaksensationen torr tomat.

Tackar vettja snus och gorgonzola.

Last edited:
Tackar vettja snus och gorgonzola.

Sluta handla ingredienserna på Willys. :fakta

Ska man göra sån däringa god genuin italiensk mat så måste man ju ha genuina ingredienser/råvaror.

....men om man däremot gillar rejäl mat med mycket smak och geggamojja så är det ju lämpligare att käka asiatiskt eller från cajunköket eller annat som passard e smakpreferenserna på samma sätt som man INTE väljer indiskt om man ogillar kryddor.

Sluta handla ingredienserna på Willys. :fakta

Ska man göra sån däringa god genuin italiensk mat så måste man ju ha genuina ingredienser/råvaror.

....men om man däremot gillar rejäl mat med mycket smak och geggamojja så är det ju lämpligare att käka asiatiskt eller från cajunköket eller annat som passard e smakpreferenserna på samma sätt som man INTE väljer indiskt om man ogillar kryddor.
Kompisen som iof bodde i Spanien ett år tog hem en rad "äkta"(pretto-) produkter såsom parmaskinka, mm som även finns i Italiensk man och det smakade fanimej lika lite.

Indisk mat däremot är grejjer det! Windalohan är en gryta med fart i!

Jepp, bra skit det där!

Antar att du inte är någon suchi-kille heller om det inte handlar om wasabi-ätar-tävling förståss.....

U bet! När man var liten och av någon anledning satt och rotade nere i vassen och fick upp en sådan däringa vassrot så spreds en odör i klass med fettavskiljare. Så luktar det i alla fall om sushi så något sug att äta skiten har inte infunnits men det kanske kommer med åren fast jag tvivlar.

När sushi introducerades i Sverige så fanns det en impfaktor hos de som kunde stoltsera med att säga att de käkat rå fisk och det var jättegått faktiskt men nu är det bara löjligt när det finns fläskfilé å potatis i syltan brevid.

:matkonservativ

Last edited:
Teo, du är bortskämd helt enkelt. Du måste lära dig uppskatta all sorts mat på, att säga att skinkan är smaklös är ju som att säga att dina smaklökar är defekta.
Visst, smaken är som baken och jag håller till viss del med om att italiensk mat är överskattad, men knappast smaklös.
Grekisk mat på plats i Grekland däremot, det är smaklöst. Om man snackar om deras inhemska maträtter och inte lammrullar kopierat från Turkiet etc...

Massvis. Ta Moussaka tex, smakar inte ett skit i Grekland.

Där ser man... Lyckligtvis kan jag utan problem leva en vecka på grillspett/lamm med friterad potatis och tzatziki så jag har aldrig behövt pröva något annat de gånger jag varit i grekland.

Om man snackar om deras inhemska maträtter och inte lammrullar kopierat från Turkiet etc...

Men turkarna håller ju på att äckla sig med kikärtor, mm. Jag åkte på en klick håmos nån gång och det var så eklitt att Jag fick ont. Alltså det var ingen allergisk reaktion, muskelaturen i hela käkpartiet krampade av felsmak.

Men turkarna håller ju på att äckla sig med kikärtor, mm. Jag åkte på en klick håmos nån gång och det var så eklitt att Jag fick ont. Alltså det var ingen allergisk reaktion, muskelaturen i hela käkpartiet krampade av felsmak.
En gång när jag var i Playa Del Ingles råkade jag köpa kikärtor istället för majs. Jag var änna lite sugen på majs, öppnade burkjäveln och började döna i mig med det böjda (vassa) locket som fick fungera som sked. Smaken och chocken som kikärtsjävlarna var beskaffade med renderade givetvis i ett gött skärsår i respektive mungipa.

Jag hatar kikärtan och dess gelikar.

En gång när jag var i Playa Del Ingles råkade jag köpa kikärtor istället för majs. Jag var änna lite sugen på majs, öppnade burkjäveln och började döna i mig med det böjda (vassa) locket som fick fungera som sked. Smaken och chocken som kikärtsjävlarna var beskaffade med renderade givetvis i ett gött skärsår i respektive mungipa.

Jag hatar kikärtan och dess gelikar.

Amen!

Gå med i gruppen Svenska män mot kikärtor på FB.

Jupp, bränner lika mycket på utvägen. Twice the pleasure som Djürwgen skulle ha sagt.

Du är fixerad :gnissla

Vi kanske ska öppna ngn trendig sylta med Indiskt/US-vägsylta-crosskitchen.
För att bräcka krogen KGB i osmakligt namnval så tycker jag vi kallar vår sylta för "Union Carbide".
Vår slogan på notan kan vara. "It aint over yet, soon you vill have the motther of all ringstings"

Du är fixerad :gnissla

Vi kanske ska öppna ngn trendig sylta med Indiskt/US-vägsylta-crosskitchen.
För att bräcka krogen KGB i osmakligt namnval så tycker jag vi kallar vår sylta för "Union Carbide".
Vår slogan på notan kan vara. "It aint over yet, soon you vill have the motther of all ringstings"

Då lär man ju få hadikapsanpassa samtliga lavatoriefotöljer så gästerna har handag att häva sig mot när kramperna tilltar.

Eller så säljer man maten billigt och tar 30:- per dasbesök!:D

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...