Istråden-09/10

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Ok lite tidigt kanske men det drar ihop sig snart. Tänkte börja med en fråga till alla där ute: Vart köper man finndubb bäst/billigast i höst har någon kontakter i Finland eller vet ni var i Sverige förutom ddp.se som jag handlade av förra året. Vi vart inte så nöjda med dessa däck då dubben flög som projektiler runt hojarna!! :va:näsblod slut på 5-10tim och då är det inte direkt sm-tempo.:rolleyes: Tacksam för svar.

Mvh Christer
 
Hur funkar det att köra med endurodubbade däck på isen?
Känns dyrt att köpa både endurodubbade och finndubb...
 
Endurodubbade däck funkar bra. Inte samma fäste som med finndubben. Men det går bra med sånna också.
 
Många som skruvar däcken själva. Men hur får ni skruven att sitta kvar? Dom borde vilja klättra ut mot slangen. Lim?
 
Hemma skruvat har jag aldrig testat men det ska vara nästan som finndubb rätt utfört, dock behöver slangen skyddas på något sätt. Endurodubb är för de som vill och tycker det är kul att sladda mycket och brett. Finndubb kör du om du vill åka fort med nerlägg. Har alla som åker E-dubb så är det skitkul men om merpart åker finndubb så tröttnar man snart på E-dubben. Lätt att det skiljer 3-4sek per km mellan E och F dubb.:banana

Mvh Christer
 
Hemma skruvat har jag aldrig testat men det ska vara nästan som finndubb rätt utfört, dock behöver slangen skyddas på något sätt. Endurodubb är för de som vill och tycker det är kul att sladda mycket och brett. Finndubb kör du om du vill åka fort med nerlägg. Har alla som åker E-dubb så är det skitkul men om merpart åker finndubb så tröttnar man snart på E-dubben. Lätt att det skiljer 3-4sek per km mellan E och F dubb.:banana

Mvh Christer

Låter helt klart som att man helst vill ha båda ju :gnissla
Fan att man är arbetslös, annars hade man kunnat köpa både och + extra uppsättning hjul... :huvet

Får bli endurodubbat i vinter, eftersom det inte bara kommer bli iskörning.
 
Jag har alltid skruvat själv, ända tills förra vintern då vi bestämde att vi tre som brukar åka skulle köra på likadana endurodubb. Men egenskruvat funkar kanon, och man kan få den karaktären man vill på däcken.

Vill man ha det som finndubb så leta upp ett däck som är tätdubbat (inte långt avstånd mellan gummiklackarna) och skruva i så många skruv som möjligt per klack. Går att få till så det blir riktigt bra grepp om man hittar rätt utgångsdäck.

Vi har alltid borrat genom däcket med ett 1-1,5mm borr på varje ställe man vill ha en skruv. Då blir det ett lagom märke inne i däcket, där man sedan drar i skruven. På mina däck har jag använt spånskive-skruv med konad skalle så dom försänks lite. Sen är det bara att lägga en gammal uppklippt slang eller nåt annat som skyddar slangen från skallarna.

Har aldrig haft något problem med att skruvarna vill vandra in i däcket eller punktering, trots att vi aldrig använt något lim.

Helt klart billigast, men tar lite tid. Och det blir ganska elakt att jobba med när man skruvat en bit av däcket. Räkna med ett gäng sår på nävarna.
Är ett lagomt jobb att göra inne vid Tv:n, så blir regeringen glad att man inte bara är i garaget. Var försiktig med soffa och parkettgolv bara... Been there, done that... :brinnerup
 
Ni som åker hemma skruvat och även med finn/enduro dubb hur många dubb har ni i varje däck?
Har börjat på ett framdäck men de känns som att de blir för mycket med c:a 300 dubb. Eller blir de bara djävligt bra fäste?
 
Antalet dubb i däcken är ca 300st/däck (finndubb). Tror rent utav att det är 357st i fram och 320st i bak.
 
Jag har alltid skruvat själv, ända tills förra vintern då vi bestämde att vi tre som brukar åka skulle köra på likadana endurodubb. Men egenskruvat funkar kanon, och man kan få den karaktären man vill på däcken.

Vill man ha det som finndubb så leta upp ett däck som är tätdubbat (inte långt avstånd mellan gummiklackarna) och skruva i så många skruv som möjligt per klack. Går att få till så det blir riktigt bra grepp om man hittar rätt utgångsdäck.

Vi har alltid borrat genom däcket med ett 1-1,5mm borr på varje ställe man vill ha en skruv. Då blir det ett lagom märke inne i däcket, där man sedan drar i skruven. På mina däck har jag använt spånskive-skruv med konad skalle så dom försänks lite. Sen är det bara att lägga en gammal uppklippt slang eller nåt annat som skyddar slangen från skallarna.

Har aldrig haft något problem med att skruvarna vill vandra in i däcket eller punktering, trots att vi aldrig använt något lim.

Helt klart billigast, men tar lite tid. Och det blir ganska elakt att jobba med när man skruvat en bit av däcket. Räkna med ett gäng sår på nävarna.
Är ett lagomt jobb att göra inne vid Tv:n, så blir regeringen glad att man inte bara är i garaget. Var försiktig med soffa och parkettgolv bara... Been there, done that... :brinnerup

Du verkar ju ha koll på detta. Du vill inte komma till KMK och förevisa?
Jag har tänkt att anordna en kväll där vi drar fram våra däck, skruv och skruvdragare och fixar till allt inför vintern.

Detta tillsammans med film och några kalla så blir det kanon :banana
 
om man vill fixa hemmagjorda endurodubb? dvs kunna ta sig kortare sträckor på asfalt, vilka skruvar ska man dubba med då?
 
Last edited:
På mina däck har jag använt spånskive-skruv med konad skalle så dom försänks lite. Sen är det bara att lägga en gammal uppklippt slang eller nåt annat som skyddar slangen från skallarna.

Hur långa skruv kör du med?
 
Som sagt då börjar man se fram emot issäsongen igen. Hoppas på många fina dagar som i filmen nedan från i vintras!

[YOUTUBE-ID]vJdJQRIG6_Y[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top