Isoleringstejp till kabelstam.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Tjena.

Elsystemet på RDn har varit helt loss (har gjort nya kopplingar och isolerat osv) men nu ska jag montera stammen igen. Men jag har ingen isolering runt hela stammen. Kommer ihåg till moppen körde man ju med vanlig eltejp som efter 2 veckor var helt total kladdig, så det går bort, men jag skulle fortfarande vilja ha en tejp att isolera med som INTE kladdar.

Vad kör ni med när ni ska isolera kabelstammar?

Det kanske finns olika kvaliteter på eltejp? Jag har i alla fall tätat kablar och kontakter permanent med vanlig eltejp utan några problem.

Annars finns det ju sån där vulktejp eller vad det heter.. kanske kan vara ett alternativ?

EDIT: Med eltejp är det givetvis viktigt att man är nogrann, och t.ex. inte pillar med fingrarna på fel sida av tejpen när man ska sätta dit den.

..
Vad kör ni med när ni ska isolera kabelstammar?
Antar att du menar vad du ska har för att SKYDDA kabelstammen? De kablar som ingår i kabelstammen är väl redan tämligen väl isolerade?? 12VDC brukar inte kräva någon superisolering utan mera ett skydd mot avgnagning på vissa ställen.
Jag har alltid använt en eltejp av hög kvalitet. (Märke? Ingen aning) Om den kladdar efter ett tag visar det på en dålig produkt.
Antennkillen som isolerade vår parabolkabel hade något som tålde allt. Han isolerade upp en skarv på nedledningen, som ligger lös på taket, med tejp som efter ett år fortfarande satt bergfast.

Jag har kompisar som på det svåra sättet har insett att man inte nämner eltejp i närheten av mig, åtminstone inte utan att vara beredd på att ducka för det som kommer flygande... :smasha Visst, till någon mindre grej där det inte är så noga, där kan jag använda det, men aldrig i livet att jag skulle vira in en hel kabelstam.

Jag skulle rekommendera krympslang.

Jag har kompisar som på det svåra sättet har insett att man inte nämner eltejp i närheten av mig, åtminstone inte utan att vara beredd på att ducka för det som kommer flygande... :smasha Visst, till någon mindre grej där det inte är så noga, där kan jag använda det, men aldrig i livet att jag skulle vira in en hel kabelstam.

Men krympslang över en hel kabelstam, e det verkligen vanligt:va
Att man tätar någon vattenkänslig skarv men en hel stam:confused:
Kunde inte låta bli att dumförklara mig men, krympslang över kabelstam??

japp, krympslang som gäller om du inte vill göra temporär tjackpundarfix

Vanligtvis används "vanlig" plastslang av tillverkaren, men då du inte lär kunna kränga en typ 10-15mm stor slang över 20-30mm stora kontakter som nu finns i ändarna på kablarna är det krympslang som gäller. En slang som är tillräckligt stor för att gå över kontakterna, och blir tillräckligt liten för att passa runt kablarna efter krympning.

Haha okej. Har aldrig gillat eltejp jag med, men det är så smidigt! :D Aja, får ta o lägga ut elsystem på golvet och mäta tjocklek på kopplingar, sen blir det att beställa krympslang från ELFA.

Haha okej. Har aldrig gillat eltejp jag med, men det är så smidigt! :D Aja, får ta o lägga ut elsystem på golvet och mäta tjocklek på kopplingar, sen blir det att beställa krympslang från ELFA.
Du e ju som :tuttar , ju svårare metod desto bättre.
Det finns tejp som är nästan självvulkande och som ger tillräckligt täta skarvar och som är så mycket enklare än krympslang.
Om du läste mitt förra inlägg, ett år på taket bland regn och snö och fortfarande tätt. Med tejp!!! (Ingen Biltematejp..) Och signaler nära mikrovågsområdet!

Det finns tejp som är nästan självvulkande och som ger tillräckligt täta skarvar och som är så mycket enklare än krympslang.
Om du läste mitt förra inlägg, ett år på taket bland regn och snö och fortfarande tätt. Med tejp!!! (Ingen Biltematejp..) Och signaler nära mikrovågsområdet!

Jorå, jag har varit pedantiskt med resten av hojen. Men el, det är inte det roligast som finns direkt! Därför brukar eltejp vara räddaren i nöden.
Jo jag läste det, otroligt, vad är det för dunder tejp?

Jag kör nog med att dra på krympslang på dom stora partierna och där en kabel sticker iväg från stammen tar jag lite dunder eltejp :tummenupp

Tack för alla svaren.

Nej så klart är kablarna isolerade, menade skydda kabelstammen så klart.

Bengt Allevad: Menar du du den här tejpen eller? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008183.htm

Annars kunde väll en sån här vara nåt kanske.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008181.htm

Visst, bägge går bra men jag upplever tygtejpen som lättare att få snyggt med.
Däremot om stammen är "öppen" i ena änden så man kan trä på, är ju krympslang också bra men det är svårt att få den snygg om man har avgreningar.

Hållfasthetskravet kommer väl också in. Vill du skydda ordentligt finns det krympslag med lim som blir ett riktigt stadigt paket. Kanske något för icke avsäkrade kretsar.

Kan ju sticka in här so lysmask o berätta att kabelskarv utförs med presshylsor och eltejp vulk tejp. avslutas sedan med 3 lager eltejp. (Nitton 255)
å att eltejp bara blir kladdigt o inte är något o ha håller jag inte med om. men det är inte så lämpligt om det kommer i kontakt med bensin dock. är nog inte någon tejp som är det.

Jag är ingen storkonsument av eltejp men min erfarenhet är att olika eltejpar är VÄLDIGT olika bra. Tyvärr har jag inte lärt mig vilka sorter som är bra och vilka som är dåliga. Kan någon tala om det?
Nitto och 3M Scotch som länkades till ovan är bra.

Snikvarianten är plastband samma som används till plastmattor.
Linda runt kabelstammen och säkra änden ned lim.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti