Island på hoj! tips och tricks?

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Goddag alla gasglada!

Jag och min pojkvän (#nohomo) har några motorcykelår på nacken och tänkte köra första touringtrippen som vi är sjukt taggade på! Island är målet då jag har vart där och tycker det är en skitcool ö. God öl, bra fest, häftiga dyksiter och fina vägar! Vi funderar på en detour till Trollstigen också!

Jag kommer sitta på en Skramlaha R6 -99 och polaren på en Xt 660x -08(isch).
Efter att googlat en del så har jag förstått att långköra på en motorcykel är en attitydsfråga men jag undrar om den stora skillnaden på våra motorcyklar kommer bli ett stort problem?

Sen är jag nyfiken på vad för väskor ni rekommenderar till R6an. Vill ha tankväska och 2 stycken sidoväskor på svansen. Vattentäta antar jag är viktigt :).

Trottelstopp (cruisecontrol) och en luftkudde på dynan kommer inhandlas!

Tänkte också att man kanske vill dreva ner några kuggar på bakre drevet (från original) när man kör långt?

Vad ska man annars tänka på? Tankar, ideér?

Såg en tråd med en kille som körde Stockholm - Happaranda på en 125:a!!! Kommer inte kunna titta mig i spegeln om jag misslyckas med det här :hihi

Trevlig dag förövrigt! =D
 
Last edited:
Hade du inte förnekat din läggning så hade jag inte börjat fundera och sett hur gräsligt särskriven din text är.
 
Jag är sämst på att skriva texter, har det på papper från varje lärare sen lågstadiet. :)
 
Om du har tourat runt lite i bil där så vet du att det kan regna typ jämt och att vägarna är smala, långsamma och på vissa ställen i dåligt skick.
Ska ni åka nånstans utanför Riksväg 1 så kommer din kompis ha det mycket roligare på sin hoj men så farligt är det knappast. Kort sagt så kan man väl säga att ingen av de saker som R6:an är bra på kommer du ha nån nytta av på Island :)
 
Har en Xt600e från 92 också. men fjärde växeln håller på att skära "/ kanske ska se över den hojen istället. Vill inte lägga ner så mycket pengar på det liket dock.
 
Jag läste nåt om Island & R6. De är inte kompatibla utan jag skulle välja en annan hoj typ offroad.

Det här låter dessutom sjukt oöverlagt. Trollstigen är inte nåt man bara svänger förbi på väg till Island.....
 
Last edited:
När vi ändå pratar Island, hur får man färdas där, är det endast vägar som gäller, eller får man färdas fågelvägen? Får man tälta ute i naturen?

Har för mig att man inte får köra hursomhelst, men å andra sidan går det vägar hursomhelst, så det är lungt ändå. Tror det är fri tältning.
 
Jag läste nåt om Island & R6. De är inte kompatibla utan jag skulle välja en annan hoj typ offroad.

Det här låter dessutom sjukt oöverlagt. Trollstigen är inte nåt man bara svänger förbi på väg till Island.....


Alright, bra feedback, låter som att jag ska fimpa R6an och skaffa mig en ny genre :) Inget är beslutat eller ens grundligt diskuterat.. Vi har iallafall 2 semesterveckor att slå ihjäl. och tänkte genomföra det i Juli.
Om jag har 30.000 att lägga på en hoj likvärdig Xt:n vad ska man leta efter då? eller är Xt:n det ultimata valet, den är väl t.om. känd för att vara slitstarkast? :)
 
2009 var jag brorsan och farsan på Island med våra hojar. Vi körde varsin KTM 640 Adventure, och jag skulle helt klart rekommendera en annan hoj än en R6 för en bättre upplevelse. Med R6an kan du i stort sett bara köra en väg runt ön, medan har du en lite grusvänligare hoj finns det många fler spännande grusvägar att välja på.

Vi åkte på sommaren med båt från Danmark, Frederikshavn till Seydisfjordur på östra Island. Själva båtturen tog ca 2 dygn enkel resa och är väl det enda överkomliga alternativet att ta sig dit med eget fordon. Vi hade drygt 2 veckor på Island där vi körde runt ön och tillbaka till Seydisfjordur och tog båten hem igen.

Kan helt klart rekommendera den trippen, men som sagt, gör det gärna på en annan grusvänligare hoj!
 
2009 var jag brorsan och farsan på Island med våra hojar. Vi körde varsin KTM 640 Adventure, och jag skulle helt klart rekommendera en annan hoj än en R6 för en bättre upplevelse. Med R6an kan du i stort sett bara köra en väg runt ön, medan har du en lite grusvänligare hoj finns det många fler spännande grusvägar att välja på.

Vi åkte på sommaren med båt från Danmark, Frederikshavn till Seydisfjordur på östra Island. Själva båtturen tog ca 2 dygn enkel resa och är väl det enda överkomliga alternativet att ta sig dit med eget fordon. Vi hade drygt 2 veckor på Island där vi körde runt ön och tillbaka till Seydisfjordur och tog båten hem igen.

Kan helt klart rekommendera den trippen, men som sagt, gör det gärna på en annan grusvänligare hoj!

Det lät kungligt! bodde ni i tält?
Jag tittade precis på den båtturen till Seydisfjordur som skulle ta 52 timmar dit och 48 hem. Vad betalade ni för den resan? 7000:- per skalle skulle det kosta vecka 28?? Det var rätt saftigt :crash
Ska se va det kostar att hyra en vettigare hoj...
 
Det lät kungligt! bodde ni i tält?
Jag tittade precis på den båtturen till Seydisfjordur som skulle ta 52 timmar dit och 48 hem. Vad betalade ni för den resan? 7000:- per skalle skulle det kosta vecka 28?? Det var rätt saftigt :crash
Ska se va det kostar att hyra en vettigare hoj...

Nä, vi bodde i små stugor och vandrarhem runt ön, lite bekvämare än att tälta men det går också!
Ja speciellt billigt tror jag inte det är att åka dit, men själva resan i sig är också värd att betala för då man stannar till på Färöarna och fick gå i land en liten sväng. Dock finns det inte så mycket ombord att roa sig med än att dricka öl på soldäck och kolla på vatten!
 
Vi var på Island för ett par år sedan jag och sambon. Båten går från Hirtshals i Danmark till Seydisfjordur som ligger på motsatt sida från Reykjavik. Man får INTE köra hur som helst men håller man sig till dom uppskottade "vägarna" över höglandet är det ok. Och det finns många vägar att välja bland. En R6:a är DEFINITIVT inte rätt hoj för Island. Det kan inte bli mer fel faktiskt. ;) Vi tältade mycket. Finns gott om campingplatser och då kostar det inte så mycket. Vi handlade mat i vanliga mataffärer och lagade på campingköket. Reykjavik är dyrt. Och är mycket som dom flesta andra städer. Vi la en (1) dag/natt i Reykjavik. Det är resten av landet som är mest intressant och som sticker ut. Om man ändå ska ta sig till Island med vad det tar i tid och kostar så tycker jag att man ska köra av båten på Färöarna och köra omkring där i ett par dagar och sen ta nästa båt till Island. Färöarna är skitfint det också. Och dom flesta lär inte ta sig dit om det inte sker i samband med Island. Två dagar räcker gott för att se en hel del av Färöarna.

Men dumpa R6:an! Att köra enbart på Ringleden är inte kul. Man VILL upp på höglandet. Och där är den hojen direkt olämplig. ;) Däremot så körde våra isländska polare på vanliga gatuhojar. Suzuki V-strom. Och dom körde SKITEN ur hojarna! Men en R6:a har fel sittställning och är fel typ av hoj. Fantastisk resa dock.

10869600_10152619323601516_4767478679048074065_o.jpg


10857354_10152619325201516_4239463750441918437_o.jpg


10996547_10152619323921516_996815304882064431_o.jpg


10958798_10152619325366516_6247050956905255639_o.jpg


10866259_10152619328761516_7025949130283252487_o.jpg


Glömde slå på GPS-trackern när vi flängde runt på höglandet på norra delen av Island så där syns inte vart vi körde.

Tjo! //Jan
 
Alright, bra feedback, låter som att jag ska fimpa R6an och skaffa mig en ny genre :) Inget är beslutat eller ens grundligt diskuterat.. Vi har iallafall 2 semesterveckor att slå ihjäl. och tänkte genomföra det i Juli.
Om jag har 30.000 att lägga på en hoj likvärdig Xt:n vad ska man leta efter då? eller är Xt:n det ultimata valet, den är väl t.om. känd för att vara slitstarkast? :)

Köp min AT utrustad med Touratech aluväskor. Den är inte vacker, men den kommer starta och gå i alla väder. :)
Står just nu vinterförvarad utanför Uppsala.
 
Last edited:
När det gäller väskor så tror jag tyg är svårt att få vattentätt. Kläder och annat som måste hållas torrt packas då gärna ner vanliga plastpåsar och täpps igen med påsklämmor. Billigt och vattentätt. Tex Biltemas tygväskor fungerar och är billiga, men läcker in regn, och deras medföljande "regnskydd" är helt värdelösa såvida man inte parkerat hojen. Med undantag för att trä på regnskyddet på tankväskan på hoj med kåpa (så vinden inte kommer åt väskan).
 
Funkar kanon med mjuka packväskor om det ska kosta lite. Finns många bra alternativ och då slutar det på max 15 - 20 % av vad Touratechs aluväskor kostar. Sen kan man köpa vattentäta packpåsar på tex Naturkompaniet för extra säkerhet. Slår plastpåsar ALLA dar i veckan. Dom går bara sönder.

http://www.naturkompaniet.se/catalogsearch/result/?q=packp%C3%A5sar
 
Last edited:
Jag är så glad gör din skull att du hittat en pojkvän! Drömmer också om en, åh vad mysigt vi hade haft det, tihi
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top