Is/vinter-dubbdäck!

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har börjat tänka på det här med dubbdäck så man slipper stressa ihjäl sig när snön väl kommit, såg tips från enduromx om hur man gör egna. Verkar ganska simpelt och billigt.

------------
"Ta en 6 mm borr och borra rakt igenom alla gummidubbar på däcket.

Ta sedan och skruva i en maskinskruv M5x30 från insidan.

På med lite "Blå" Loctite och lås med muttern.
Dra fast lite lagomt hårt så att muttern och skruvskallen sjunker in lite i däcket (på dubb & insidan).

Kostar ca 150 kr.

Ett billigt alternativ till "riktiga" dubbdäck."
-------------

Fick med ett set dunlop (blä) när jag köpte hojen som jag gött kan borra sönder lite. D755F stod det på iaf.

Någon som testat den här metoden? Funkar det bra? Det jag tänkte är att riva lite på isen och nåt endurospår kanske.

Förstår att det inte är samma sak som att köpa för 2-3kkr men det borde väl funka för en glad amatör?

Ni med erfarenhet, bra eller anus?

Bifogat

• 135.jpg
    135.jpg
    85.4 KB · Visningar: 275
  • DSCN3334.JPG
    DSCN3334.JPG
    86.7 KB · Visningar: 158
I min hjärna så fungerar det där bättre då det är vassa kanter på bultarna som river i isen, men samtidigt blir det ju inte nån tyngd rakt ner från dubben. Borde klart vara värt att testa, ska gör alikadant med mina nuvarande crosshjul men kommer ha en uppsättning riktiga och så man kan jämföra och köra med det som greppar bäst.
Annars får man ställa sig och slipa varenda bult, var det inte nån här på SH som hade gjort detta fast till sporthojen?

Vilka bult är bäst, fungerar det med vanligt skit från biltema samt låsmutter?
Måste man inte ha brickor dessutom?

Edit/ brickor lär inte behövas kom jag på då gummit år hårt som satan samt blir ännu hårdare i minusgrader...

Dee_cati skrev:
I min hjärna så fungerar det där bättre då det är vassa kanter på bultarna som river i isen, men samtidigt blir det ju inte nån tyngd rakt ner från dubben. Borde klart vara värt att testa, ska gör alikadant med mina nuvarande crosshjul men kommer ha en uppsättning riktiga och så man kan jämföra och köra med det som greppar bäst.
Annars får man ställa sig och slipa varenda bult, var det inte nån här på SH som hade gjort detta fast till sporthojen?

Vilka bult är bäst, fungerar det med vanligt skit från biltema samt låsmutter?
Måste man inte ha brickor dessutom?

Edit/ brickor lär inte behövas kom jag på då gummit år hårt som satan samt blir ännu hårdare i minusgrader...

Jag ska göra samma sak men på slicks till motarden (då jag inte förfogar över 18/21").

Efterforskningar visar att 12.9 (alltså hårda bultar) skall användas. Dessa är svarta fick jag lära mig. Ska tydligen hålla bäst. Sedan går det åt ca 250 st till 1 bakhjul och 200 till ett fram (160 bredd / 120 bredd 17")

Någon som kan rekommendera någon typ av mönster till mina "isslicks" ?

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Efterforskningar visar att 12.9 (alltså hårda bultar) skall användas. Dessa är svarta fick jag lära mig. Ska tydligen hålla bäst. Sedan går det åt ca 250 st till 1 bakhjul och 200 till ett fram (160 bredd / 120 bredd 17")

//jaG

Vart får man tag på såna och vad kostar dom?

Är det bäst att "vässa" bultarna eller ska man ge fan i det kanske?

En annan fråga: duger det här till att pendla med på vintervägar? Hur länge håller skruvarna sig kvar på vanlig asfalt?? 100mil? 50mil? Vad händer när bultarna lossnar? Är det mitt fel om en bilist får det genom framrutan på sin bil :tomten ?

Zeb_Macahan skrev:
Efterforskningar visar att 12.9 (alltså hårda bultar) skall användas. Dessa är svarta fick jag lära mig.
Har inget med färgen att göra, de är däremot märkta på skallen med t ex 8.8, 10.9 eller 12.9. Första siffran är brottgränsen/100 och andra sträckgränsen i procent/100 i förhållande till brottgränsen. 8.8 är alltså 800 MPa brottgräns i dragriktningen och sträckgränsen (innan deformation) är 640 MPa. :mattias

Det är skitjobbigt att göra egna dubbdäck. Har du hört med Håkan, han gjorde egna till R6:an? Jag skulle ha köpt Trelleborg, en svensk klassiker. :yoparty

Glöm det. Om du nu inte ställer några krav o fisåker kanske det håller.
Dubba 17" med skruv är inget att rekommendera det heller.

Nexor skrev:
En annan fråga: duger det här till att pendla med på vintervägar? Hur länge håller skruvarna sig kvar på vanlig asfalt?? 100mil? 50mil? Vad händer när bultarna lossnar? Är det mitt fel om en bilist får det genom framrutan på sin bil :tomten ?

På asfalt är det inte frågan hur länge dubben är kvar utan hur länge du är kvar på vägen :näsblod
Tänk dig själv en bärande yta bestående av enbart skruvar mot asfalt. Greppet är väl att jämföra med slicks på regnig asfalt med dieselspill kan jag tänka mig :3freak

Angående att dubba själv, om man kör med självborrande skruv samt gängbricka på utsidan, borde det inte bli ett jävla grepp då? Men frågan är hur länge de har nån form av spets kvar....
Jaja, det skadar inte att pröva, ska snart sätta igång att leta fram hyffsade däck och pröva med några olika metoder så man kan jämföra dem emellan. Men precis som vanligt så ligger första snöflingan på backen när man sätter igång...

Nån som kommit någon vart med att dubba själv?

Självdragande skruv?
Plåtskruv?
M5*30

Något som håller hyffsat med tanke på tiden det bör ta att göra dom? Första förslaget låter ju rätt ok på crossdäck men på landsvägsdäck? Klarar sådant gummi av det? Inget tävlande utan bara amatörmässigt för lite lek.

Rallydubbar från vanliga bildäck istället för standardlånga dubb?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon