Isärplockning

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Tja! tänkte fråga hur man på lättaste sätt får ut cylindern på en rs125:a? ska jag plocka ut hela motorn eller räcker det med tanken?
 
Tanken sidorkåpor, avgasrör kylare. Jag skulle inte ha plockat bort motorn bara för att montera av cylinder.
 
Du måste skruva bort avgasporten med. Jag har gjort allt som du kommer att göra, tagit ur cyllen o de.
 
isärplockning

Nu har jag börjat att skruva bort, och det ända jag kan säga e att de ser ut som att man måste plocka bort hela motorn! ta ut cyllen är nog inte Så stora problem, men att få in ny kolv på orginal staken och på me cylindern verkar vara lite jobbigare
 
Snubbben skrev:
Nu har jag börjat att skruva bort, och det ända jag kan säga e att de ser ut som att man måste plocka bort hela motorn! ta ut cyllen är nog inte Så stora problem, men att få in ny kolv på orginal staken och på me cylindern verkar vara lite jobbigare


Onej, även om det är jobbigt så är det till 1000% jobbigare att lyfta ur motorn
 
Har gjort det fyra ggr alla gånger utan problem, lite små pill, men det är lättare än att ta ur hela motorn.
En liten regel när man mekar är att man ska försöka att ta bort så lite som möjligt, blir mindre channs att det blir fel när man monterar ihop det sen....
Efter som du varit framme och pillat på färre grejor...
ca. 2timmar tar det att montera på platts och montera ihop allt och starta (inkl. kåpor m.m.)


för mig iaf
 
shoik skrev:
Har gjort det fyra ggr alla gånger utan problem, lite små pill, men det är lättare än att ta ur hela motorn.
En liten regel när man mekar är att man ska försöka att ta bort så lite som möjligt, blir mindre channs att det blir fel när man monterar ihop det sen....
Efter som du varit framme och pillat på färre grejor...
ca. 2timmar tar det att montera på platts och montera ihop allt och starta (inkl. kåpor m.m.)


för mig iaf
hur får man bort variabla avgasporten? man ska väl inte pilla på den för den e väl inställd rätt?
som jag har förstått det är det en vajer från en guldig liten cylinder till avgasporten
vilken ända ska ja ta bort vajern ifrån och hur?
 
Snubbben skrev:
hur får man bort variabla avgasporten? man ska väl inte pilla på den för den e väl inställd rätt?
som jag har förstått det är det en vajer från en guldig liten cylinder till avgasporten
vilken ända ska ja ta bort vajern ifrån och hur?

Den är bara instucken i cylindern, efter att den är fastskruvad.
Och du har en skyddsdamask, om man flyttar på den så ser du hur den sitter fast.
 
shoik skrev:
Den är bara instucken i cylindern, efter att den är fastskruvad.
Och du har en skyddsdamask, om man flyttar på den så ser du hur den sitter fast.
Jag har troligtvis gjort bort mig nu för jag skruvade bort den vid cylindern! och då blir den ju helt felinställd! är det svårt och hur göra man för att ställa in den rätt så att de blir perfekt? det ända positiva är väl att jag fick bort den till slut:D
 
Last edited:
Snubbben skrev:
Jag har troligtvis gjort bort mig nu för jag skruvade bort den vid cylindern! och då blir den ju helt felinställd! är det svårt och hur göra man för att ställa in den rätt så att de blir perfekt? det ända positiva är väl att jag fick bort den till slut:D

alltså vet inte, hur blir den felinställd, när du lyfter bort den vid cylindern??
du ändrar ju inte längden på vajern på något sätt...
iaf om inte annat finns det verkstad hanböcker på hur man jysterar den
 
shoik skrev:
alltså vet inte, hur blir den felinställd, när du lyfter bort den vid cylindern??
du ändrar ju inte längden på vajern på något sätt...
iaf om inte annat finns det verkstad hanböcker på hur man jysterar den
asså först e de ju själva cylindern(den guldiga INTE själva motorcylinder jag menar den lilla där vajern sitter fast) där sitter vajern, sedan går den igenom en "skruv" där det på båda sidor sitter 2 muttrar som man ska ställa in på. de e dom jag har skruvat på....
 
shoik skrev:
Aha du har alltså lossat uppe vid avg. p motorn istället för på cylindern. det var väll onödigt när avg.p:n sitter fast med två bult direkt in i cyllen.... bara lossa och ta ur...
A jag gjorde det men det kändes typ som att vajern va för spänd..så jag lossade där uppe och undrar nu om det är möjligt att ställa in rätt igen?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top