Det är tur att det finns saker att hänga upp sig på, så att blodtrycket håller en jämn, hög nivå. Exempel:
1. Särskrivningar. Det är obegripligt hur det kan vara så svårt för vissa att skriva ihop ord som uttalas sammansatt. Det mest fascinerande är att särskrivaren inte ens är konsekvent.
2. Versalsyndromet. Eftersom engelska tydligen upplevs som mycket häftigare är svenska, skriver väldigt många veckodagar och månader med versal förstabokstav. För att inte tala om rubrikmarodörerna, som Skriver Alla Ord Med Versal Förstaboktav, gärna i kombination med särskrivning. För helvete, i svenska språket skrivs endast egennamn med versal förstabokstav! Alltså, Sverige, svenska.
3. De och dem. Kommentarer överflödiga. Skriv dom om det är så jävla svårt.
4. Genus. "Den 25-årige mannen". "Den 25-åriga kvinnan". Svårt? Knappast, men i nästan varenda nyhetssändning lyckas man misslyckas med detta.
5. Ordspråk, talesätt. Om de skall användas, skall de användas korrekt.
Det skall böjas i tid, det som krokigt skall bli.
Han/hon vet att njuta sitt otium.
Sila mygg och svälja kameler.
5. Ord, uttryck.
Ramaskri, inte ramaskrik.
Citationstecken, inte situationstecken.
Handfängsel, inte handbojor.
Skyddsmask, inte gasmask.
Flygförare, inte stridspilot.
Bättre än jag, inte bättre än mig.
Långsammare än vi, inte långsammare än oss.
Listan kan göras hur lång som helst.
1. Särskrivningar. Det är obegripligt hur det kan vara så svårt för vissa att skriva ihop ord som uttalas sammansatt. Det mest fascinerande är att särskrivaren inte ens är konsekvent.
2. Versalsyndromet. Eftersom engelska tydligen upplevs som mycket häftigare är svenska, skriver väldigt många veckodagar och månader med versal förstabokstav. För att inte tala om rubrikmarodörerna, som Skriver Alla Ord Med Versal Förstaboktav, gärna i kombination med särskrivning. För helvete, i svenska språket skrivs endast egennamn med versal förstabokstav! Alltså, Sverige, svenska.
3. De och dem. Kommentarer överflödiga. Skriv dom om det är så jävla svårt.
4. Genus. "Den 25-årige mannen". "Den 25-åriga kvinnan". Svårt? Knappast, men i nästan varenda nyhetssändning lyckas man misslyckas med detta.
5. Ordspråk, talesätt. Om de skall användas, skall de användas korrekt.
Det skall böjas i tid, det som krokigt skall bli.
Han/hon vet att njuta sitt otium.
Sila mygg och svälja kameler.
5. Ord, uttryck.
Ramaskri, inte ramaskrik.
Citationstecken, inte situationstecken.
Handfängsel, inte handbojor.
Skyddsmask, inte gasmask.
Flygförare, inte stridspilot.
Bättre än jag, inte bättre än mig.
Långsammare än vi, inte långsammare än oss.
Listan kan göras hur lång som helst.