Iron Butt?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är det någon som skulle tänka sig vara intresserad att genomföra detta 2011:vaMan kan få genomlida det på rätt tråkiga vägar för mc att bara "mata på" och hög moral angående hastighet och att det skall genomföras på viss tid.

Skulle vara en "frän" sak att ha gjort tycker jag, och har varit lite kaxig hemma och sagt att jag skall göra det..men inte om man är ensam., är det 160 mil inom 24 timmar?:va:confused:VargOlle på 81 år fixade detta galant iaf:)

Skulle va ganska ballt. Men tror det får bli på nästa hoj. Oljebyte var 10h är nog ingen höjdare då :hihi

Men vänta nu, får man inte bara stå på så man slipper köra när det är mörkt o kallt? :näsblod

Hmm.... skulle vara å dra kryckan E4 upp till Piteå, ta en redig pite-palt på deras lokala "paltzzeria" i Öjebyn å vända tillbaka neråt å ta inlandsväg en bit neråt.

Helvete va ont i röva man kommer att få av å å skava mot blodpuddingen till sadel...

De borde heta "canon ball butt" :)

Tänk på att Mr X kom före Finlandspråmen å han runda hela bottenviken på om de var 80 eller 90-talet. Å de startade samtidigt i Stockholm.

Last edited:
Vad händer om man håller hög hastighet och kommer långt förre alla andra? hur har de koll på hur snabbt man kör.

Känns ganska onödigt och tråkigt. Ödsla en massa tid på att köra lagligt utan några prestations krav förutom ligga o nöta 160mil i laglig fart. Hahaha

Jag är med på en järnröv resa, bara för att göra det. :tummenupp

Vi får väl planera in den när det är lite varmare...

Då slår man rot nån km före "målgång" å sover bort den tid som man ev. behöver mörka, å ser till å vakna å man tuffar i "mål" "lagligt" men först :D

Ash, tror de skulle va roligare med en redig "cannon ball" resa från pkt. A till B. utan en massa om å men...

Vad händer om man håller hög hastighet och kommer långt förre alla andra? hur har de koll på hur snabbt man kör.

Känns ganska onödigt och tråkigt. Ödsla en massa tid på att köra lagligt utan några prestations krav förutom ligga o nöta 160mil i laglig fart. Hahaha

Det är inget race utan man skickar in hur man kört tillsammans med tankkvitton för att styrka tiderna och då går det lätt att räkna ut fart också.

Det är inget race utan man skickar in hur man kört tillsammans med tankkvitton för att styrka tiderna och då går det lätt att räkna ut fart också.

Fu*k!!!! allt jag skrev försvann:huvet

försöker igen.
Inget som skulle imponera på mig ifall nån hosta upp att de genomfört IronButt. Kostnaden för service, däck, soppa och ens tid lägger jag hellre på nåt som är vettigare eller åtminstånde roligare.

Kan arrangera en underground tävling "IronDick" som går ut på att snabbast ta sig med hoj från en plats till en annan, ca. 100 mil det är grejer det.

Så kan vinnaren av IronDick borra lite i IronButt deltagarna.

Nja, medelfart ja. Du kan ju köra betydligt snabbare och vila. Sen när man redovisar kvittona kan du hävda att du bara tankat och kört lagligt utan vila

ironbutt

Förra våren fastnade vi i Malaga i askmolnet,inget flyg,vad göra?
Vi hittade en vw jetta årsmodell 1993 ca 18000 mil på mätaren till det fantastiska priset av 750 euro,naturligtvis slog vi till direkt,för att överhuvudtaget få plats långdistansutrustade vi kärran,dvs kasta allt löst skit som domkraft,reservhjul och väskor som vi demokratiskt bestämde att de var för gamla,fula eller helt enkelt för stora. kl 14 00 på söndag eftermiddag packade vi 5 personer in oss i Jettan och styrde kosan mot Sverige. Efter nonstopkörning med pisspauser och hamburgare var vi på måndag kväll 2230 framme i Sollentuna utanför Stockholm vi hade då kört 3845 km på 32,5 timmar,detta borde nästan jämställas med ironbutt då bilen inte hade fungerande fjädring,dålig värme och fönster som inte gick att stänga ordentligt(fixades med silvertape).Bilen användes under sommaren 2010 som rullande verktygsförråd för att fram mot hösten säljas som(reservdelsbil)till ett gäng glada afrikaner.pengarna vi fick tillbaka köpte vi sprit för

Fu*k!!!! allt jag skrev försvann:huvet

försöker igen.
Inget som skulle imponera på mig ifall nån hosta upp att de genomfört IronButt. Kostnaden för service, däck, soppa och ens tid lägger jag hellre på nåt som är vettigare eller åtminstånde roligare.

Kan arrangera en underground tävling "IronDick" som går ut på att snabbast ta sig med hoj från en plats till en annan, ca. 100 mil det är grejer det.

Så kan vinnaren av IronDick borra lite i IronButt deltagarna.

Tycker det är ganska komiskt hur du hoppar mellan att uppmana till lite mer moral och eftertänksamhet till att försöka hetsa till 100mil högfartsrace... för var det inte så att det blev töntigt att köra fort som satan på gata efter du hade kört bana första gången. :va

Anyway, själv kommer jag nog att plocka en Ironbutt någon gång men får se när... trist att man måste ha Ironbutt-diplom för att få vara med på Trackbutt för det hade nog varit riktigt nice. :)

Tycker det är ganska komiskt hur du hoppar mellan att uppmana till lite mer moral och eftertänksamhet till att försöka hetsa till 100mil högfartsrace... för var det inte så att det blev töntigt att köra fort som satan på gata efter du hade kört bana första gången. :va

Anyway, själv kommer jag nog att plocka en Ironbutt någon gång men får se när... trist att man måste ha Ironbutt-diplom för att få vara med på Trackbutt för det hade nog varit riktigt nice. :)

Man kan skippa annars "ironbutt" och köra en Vättern runt, eller siljan runt, , Norrlandsturen, eller skånevisit, eller om man nu vill köra 160 mil utan redovisning kalla det för "Lakritsremsan goes irontouring"..Vi kanske kan bara i sommar spåna en långdag i sadeln, en fin dag och åka tidigt stanna på några strategiska ställen, om man nu kör Siljan rund, så kan man strandhugga i Rättvik, Nusnäs, Gesundaberget, Leksand och Tällberg.

Last edited:
Man kan skippa annars "ironbutt" och köra en Vättern runt, eller siljan runt, , Norrlandsturen, eller skånevisit, eller om man nu vill köra 160 mil utan redovisning kalla det för "Lakritsremsan goes irontouring"..Vi kanske kan bara i sommar spåna en långdag i sadeln, en fin dag och åka tidigt stanna på några strategiska ställen, om man nu kör Siljan rund, så kan man strandhugga i Rättvik, Nusnäs, Gesundaberget, Leksand och Tällberg.

Det funkar också, vi kan göra ett "Lakritsremsan goes irontouring" diplom.:D

Nu måste vi bestämma en planeringskväll. :tummenupp

Last edited:
OBS!! Endast tankstopp :D

Jag körde Iron Butt 160mil i somras tillsammans med två kompisar.
Inga problem att köra så långt.
Slitaget på hojen blir också lågt du håller en jämn (tråkig) hastighet.
Avråder från att äta tunga måltider, vi käkade frukost på donken
i Mora:huvet Blev bara trött av den skitmaten.
Kaffe o mackor, vatten och bananer räcker långt.
Vi startade på kvällen för att vara pigga under nattkörningen men
det finns delade meningar vilket som är bäst.
Vår rutt var Linköping-Sundsvall-Östersund-Ulricehamn-Linköping
22 timmar 168mil
Tänk på att köra 5-10% över vad din vägmätare/GPS visar!

Den e jag med på direkt, skulle vara skitkul. Även om jag bara är hängaround i remsan.....

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025