IPTV, internet och telefoni

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Föreningen har beslutat om ny leverantör för internet och detta inkluderar även TV och telefoni. Linan ska vara 100/100 vilket känns betryggande eller åtminstone lite stabilare än BBB´s fulabonnemang 12-24 där jag som bäst var uppe i 6 Mb/s. Gick att spela men har alltid högst ping av alla jävlar... Ligger dessutom på en hundring mer i avgift jämfört med den nya leverantörens erbjudande.

Hämtade ut utrustningen nyss men har noll erfarenhet av telefoni och tv via bredbandet. Nån som har en liknande paketlösning och funkar det bra? Leverantör är Netatonce.

14cbak5.jpg

Last edited:
Är linan kopplad till stadsnätet eller? Jag hade fiberbredband när jag bodde i jönköping men jag använde inte IPTV av någon anledning. Antingen fanns inte några kanaler att välja eller så blev det dyrare. Höll fast vid vanlig tv genom antennuttaget istället. Telefon är ju meningslöst när dagens mobilabonnemang oftast är så pass billiga att det kvittar. Ringer fan bara försäljare på hemnummer ändå.

Vet ej hur det är kopplat, men det sticker ut ett uttag bakom garderoben, skitfult och så har det varit i 10-15 år. Detta uttag kommer att användas nu och har använts av samma leverantör när det begav sig men hastigheten på den tiden var urusel så när jag flyttade in för några år sen bytte jag internetleverantör. Tur att jag aldrig klippte kabeln i samma veva.....

Jag har ett telefonnummer men kommer inte koppla in en telefon. Jag har mobil och internet och det funkar gott och väl men som kommunikationsmedel. Fast telefoni är så 90-tal. Jag funderar dock på att byta nummer mest för att det är gratis.

Vet ej hur det är kopplat, men det sticker ut ett uttag bakom garderoben, skitfult och så har det varit i 10-15 år. Detta uttag kommer att användas nu och har använts av samma leverantör när det begav sig men hastigheten på den tiden var urusel så när jag flyttade in för några år sen bytte jag internetleverantör. Tur att jag aldrig klippte kabeln i samma veva.....

Jag har ett telefonnummer men kommer inte koppla in en telefon. Jag har mobil och internet och det funkar gott och väl men som kommunikationsmedel. Fast telefoni är så 90-tal. Jag funderar dock på att byta nummer mest för att det är gratis.

Hur ser uttaget ut då? Är det ett sånt datauttag direkt?

Hur ser uttaget ut då? Är det ett sånt datauttag direkt?

Japp, en sån där man trycker nätverkskabeln i.
Jag trodde jag skulle behöva en HDMI-switch i och med att digitalboxen ska kopplas in men ser att jag har 4 HDMI-ingångar i tv:n och då klarar det sig. Det enda jag behöver är att komplettera med en nätverkskabel till digitalboxen, alla andra kablar kan jag ha kvar eftersom nya modemet ska sitta på samma plats som mitt nuvarande.

Jaha, lättare sagt än gjort. TV:n, inga problem men på grafikkortet (GTX570) finns 2x DVI och 1x HDMI mini.

Klarar kortet av att styra tre separata monitorer?
Om inte, vad hände om jag kopplar in tre monitorer ändå? Kommer två av dom att klonas automatiskt? Har inte hittat nån info om det.
I så fall är problemet löst eftersom jag endast vill ha möjligheten att switcha signalen till TV:n när jag vill surfa från soffan och inte nödvändigtvis ha igång tre monitorer samtidigt. En splitter behövs således inte.

Last edited:
Jaha, lättare sagt än gjort. TV:n, inga problem men på grafikkortet (GTX570) finns 2x DVI och 1x HDMI mini.

Klarar kortet av att styra tre separata monitorer?
Om inte, vad hände om jag kopplar in tre monitorer ändå? Kommer två av dom att klonas automatiskt? Har inte hittat nån info om det.
I så fall är problemet löst eftersom jag endast vill ha möjligheten att switcha signalen till TV:n när jag vill surfa från soffan och inte nödvändigtvis ha igång tre monitorer samtidigt. En splitter behövs således inte.

Varför ska du dela datorn till tre skärmar?

Varför ska du dela datorn till tre skärmar?

Jag har två datorskärmar.
Jag vill kunna få möjligheten att välja att TV:n som skärm, antingen tillsammans med de två datorskärmarna eller att TV:n ersätter en av dom. Detta val vill jag göra så praktiskt som möjligt, tex via en HDMI-splitter, eller om graffekortet pallar - att den skickar ut tre separata signaler (ej troligt eftersom jag inte har SLI/2 GPU:er) eller klonar en av signalerna. Hålla på och rycka ur skärmkabel och trycka i TV-kabel varje gång är inget alternativ för mig - Det är alltså inget krav att alla tre måste vara på samtidigt eller ha separata signaler.

Förutom det fixade inte digitalboxen att ladda hem kanallistan efter att aktiverat box och kort, kul.

Samt att registreringsportalen på ISP:n inte verkar existerar. Enligt info ska man surfa in på valfri hemsida efter att ha satt igång modemet, då kommer man automatiskt till registreringsportalen där man ska regga sig för att få tillgång till internet. Jag satte igång modemet och kunde surfa direkt med 65 Mbit/s, wtf :confused:

Jösses, jag sitter och försöker få ihop alla kopplingar och jag kommer fram till att jag behöver minst två adaptrar till graffekort och splitter:
HDMI ha - DVI ho
HDMI ho - DVI ha eller HDMI ho - HDMI mini ha

får svänga inom Kjell o co efter jobbet

:3freak

Last edited:
Fick ihop pusslet men klumpen till splitter sabbar signalen, fel upplösning och gröna sträck över datorskärmen :gnissla

Nu återstår bara två alternativ - prova med mini HDMI-adapter på grafikkortet eller investera i en bättre HDMI-splitter där man kan välja vilken skärm som ska vara aktiv genom att trycka på knappar.

Väljer du med knapp vad som är aktivt är det en hdmi switch och inte splitter då den inte delar signalen.
Det finns ganska billiga sådana.

Fan man tycker ju att har du 3 utgångar på kortet borde det ju kunna köra 3 skärmar. Speciellt om du nu inte tänker ha det igång samtidigt.

Annars får du väl köra hmdi till teven och 1 DVI splittad till 2 dataskärmar. Om du nu kan tänka dig att ha skärmen klonad och inte delad.

Men gå och snacka med de på kjell. De brukar ju ha koll tycker jag även om jag inte direkt pratat med de här i halmstad.

Fan man tycker ju att har du 3 utgångar på kortet borde det ju kunna köra 3 skärmar. Speciellt om du nu inte tänker ha det igång samtidigt.

Annars får du väl köra hmdi till teven och 1 DVI splittad till 2 dataskärmar. Om du nu kan tänka dig att ha skärmen klonad och inte delad.

GTX 570 har tre utgångar men delar bara ut två signaler. Jag köpte en Hdmi mini-adapter på Biltema, för att trycka in tv-kabeln i. Tro fan att den inte fick plats bredvid DVI-ingången :3freak
Nu får jag fixa en smal HDMI- HMDI mini-kabel istället som får plats. Jag vill se resultatet, hur grafikkoret beter sig när alla tre skärmarna är igång.

Fick förresten igång IPTV. Supporten skulle starta om allt och jag behöver inte göra nått. Hände inget så efter en kvart startade jag om boxen via menyn och sen började den ladda kanaler. Ett bred utbud och ett ormbo av kanaler. Coola hd-kanaler men den bästa måste ändå vara GOD Channel :smasha

GTX 570 har tre utgångar men delar bara ut två signaler. Jag köpte en Hdmi mini-adapter på Biltema, för att trycka in tv-kabeln i. Tro fan att den inte fick plats bredvid DVI-ingången :3freak
Nu får jag fixa en smal HDMI- HMDI mini-kabel istället som får plats. Jag vill se resultatet, hur grafikkoret beter sig när alla tre skärmarna är igång.

Fick förresten igång IPTV. Supporten skulle starta om allt och jag behöver inte göra nått. Hände inget så efter en kvart startade jag om boxen via menyn och sen började den ladda kanaler. Ett bred utbud och ett ormbo av kanaler. Coola hd-kanaler men den bästa måste ändå vara GOD Channel :smasha

Okej. Ja lycka till :)

Haha ja God channel är fin.

Väljer du med knapp vad som är aktivt är det en hdmi switch och inte splitter då den inte delar signalen.
Det finns ganska billiga sådana.

På en switch väljer man vilken ingång som ska vara aktiv i tv:n, på en splitter delas insignalen ut på antingen den ena utgången eller den andra, gärna med en knapp. Biltemas passiva splitter knasade ihop det, det blev inge bra med störningar.

Jag behöver en aktiv som förstärker signalen ut till en skärm som jag väljer med en knapp. Typ.
En sådan manick ligger på en femhundring här-.

Har man några tvivel på det osunda med fanatisk religionsutövande är det bara att lägga några kvällar på den kanalen.

Fy fan sicket helvetes skit, för att nyttja religiösa uttryck.

153 tv-kanaler, herregud. De flesta lär vara på prövotid tex HD- och filmkanalerna. Få se hur utbudet ser ut efter två veckor.

Hur loggar jag in på min router?
Jag kan adressen men inte username och password, det får bli supporten på detta.
Dessutom har internetlampan lyst rött i två dagar men jag kommer tydligen åt nätet ändå :3freak

Last edited:
WTF, när jag kollar DNLA i TV:n ser jag att den hittat en enhet "Pellesdator". Vem fan är Pelle och varför hittar nätverket i TV:n hans dator?

Betyder detta att Pelle har hackat sig in i min WPA2-kodade router?

WTF, när jag kollar DNLA i TV:n ser jag att den hittat en enhet "Pellesdator". Vem fan är Pelle och varför hittar nätverket i TV:n hans dator?

Betyder detta att Pelle har hackat sig in i min WPA2-kodade router?

Ett sätt är ju att kolla i routern.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...