Intryck från SO/SM på ÅSen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
* 125 Racer bjöd på dagens bästa race där det var fight om de sex första platserna genom hela racet och sju olika förare ledde tävlingen. DP#70 imponerade i början men maskinunderläget gjorde att han inte kunde behålla pallplatsen, Danile ledde tävlingen i tre varv efter imponerande körning. 13-årige dansken Thomas Rebien körde grymt fort men kraschade ut sig i ledning. Imponerande! Nikola Milovanovic körde också grymt bra.

* Pauli Pekkanen i SS600 stod för dagens omkörningar när han på samma varv först bromsade sig förbi på yttern (:Bugar) i Eijes och sedan körde om på yttern in i depåhögern. Grymt hårda omkörningar bägge två. Absolut sist på bromsarna dessutom.

* Det var kraschkavalkad de Luxe i både Rookie1000 och Rookie600. Oscar körde iskallt och var svettigt bra på bromsarna men kroknade och bärgade tredjeplatsen i R1000. DonQ hade en topp10 plats inom räckhåll när en förare kraschade i depåhögern och var millimetrar från att köras över av riddaren av den sorgliga skepnaden. Det går dessutom ruskigt fort i bägge klasserna.

* AKO körde grymt snyggt och snabbt i 250Racer där han skuggade vinnaren Harms till det att hojen lade av, AKO kör en nästan helt orginal Honda 98 och de andra kör kittade 03:or eller bättre. Var värd ett betydligt bättre öde. Snorungarna Cajback och Sjöström körde också riktigt bra med en tredje och fjärdplats. Nyteknik imponerar med sin gamla 94:a där han körde 1.13.171 som snabbast och var bäste b-förare. Imponerande.

* Solen biter grymt bra när man sitter på läktaren.

* Det suger i körtarmen när man sitter vid sidan av. Även om jag kommit sist så hade jag med facit i hand haft roligare om jag kört. Får ta igen det på Knutstorp.

* RR är GRYMT kul!

Last edited:
Tyvärr hade jag inte tid att se något mer än tio minuter av NSB. Men jag håller Cajbacks tredjeplats för dagens skräll. Före Nordgren och Corneliusson!

Hur gick det för Chris Ash i 125 R?

Jag kan bidra med lite körintryck från en LYSANDE helg.

I SuperSportrejset, som jag tog som en uppvärmning för Standard 600, fick jag en fin start men blev snabbt omkörd av några snabba boys som missat starten. Sedan hade jag och Andreas Sjölander en fin fight som Xeno blandade sig i efter ett tag. Det slutade med att Andreas bromsade på sig och Xeno blev utputtad i gruset när han skulle bli varvad. Synd.
Själv hade jag ett kul ögonblick när jag skulle lämna plats till ledaren Anders Lilja. Lämnade plats åt SAMMA håll som han hade bestämt sig att köra om mig på. Upptäckte misstaget när han skrek "OOOOAAAAAAA!!!" rätt i örat på mig! Han måste ha varit nära, han hördes BRA! Kom 16:e.

I Standard fick jag en finfin start och kom iväg bra. Sen så blev jag omkörd av ett par stycken, däribland GulSnabbTraja som MÅSTE ha trimbitar i motorn. Vilken fart han hade när han kryssade fram genom fältet. Det kan ju inte bero på kompetens!!??!!. (supersnyggt kört!!! :tummenupp )
Sedan fick jag ordning på grejorna och kunde köra om Benny Olsson och några till. Gott. Sedan hade jag Magnus Sund framför mig i 10 varv och kunde inte komma ikapp. Dessutom var det någon som låg bakom hela loppet och ville om. Svettigt!
På slutet började Gulsnabb krokna och om rejset varit 5 varv till så hade tagit fem man till och kommit 11:a istället för den 16:e jag fick en gång till. Kom ner i elva-klubben med ett 1.11,7 varv.. KUL!!!

En Fin helg....

Nyteknik skrev:
Tyvärr hade jag inte tid att se något mer än tio minuter av NSB. Men jag håller Cajbacks tredjeplats för dagens skräll. Före Nordgren och Corneliusson!

Hur gick det för Chris Ash i 125 R?

Cajback körde jättebra och jagade helt själv ifatt den klungan med Nordgren, Cornelisusson. Sjöström hängde på och knep fjärdeplatsen från Nordgren på sista varvet.

Harms, Kihlander och Mårtensson var dock helt outstanding igår och Fransson kom ju inte ens till start pga flödande förgasare. Det var åtta som bröt igår och endast fjorton i mål.

Glöm inte Mats Pettersson som tog hojkort förra året och vann rookie 600 med 10,7 som bäst, vilken kille :Bugar

Herr Pettersson var ju överlägsen i Rookie600 loppet, fast mc-kort har ju inget med körförmåga att göra vilket du bara kan se på snorungar som Rebien i 125 Racer.

Vart är blå flaggan....?

Jag är gammal roadracingåkare som nu satt på läktaren och såg racen.
Blev hela tiden så förbannad att när det skulle varvas så såg i alla fall inte jag nån blå flagg.Nån annan som såg den eller har de slutat att visa den? :confused:

Goodstuff skrev:
Herr Pettersson var ju överlägsen i Rookie600 loppet, fast mc-kort har ju inget med körförmåga att göra vilket du bara kan se på snorungar som Rebien i 125 Racer.

Dessa knattar i 125 skulle plocka ner de flesta på jorden, samtidigt som jag tycker det är skitroligt så undrar man om man inte borde börja knyppla istället när tre-fyra små barn som har typ 5 år kvar till puberteten kommer farande förbi en på yttern och innerna och fan vet överallt.....

Chris Ash skrev:
Dessa knattar i 125 skulle plocka ner de flesta på jorden, samtidigt som jag tycker det är skitroligt så undrar man om man inte borde börja knyppla istället när tre-fyra små barn som har typ 5 år kvar till puberteten kommer farande förbi en på yttern och innerna och fan vet överallt.....

Det är ju bara att konstatera att de fuskar eftersom de fick börja med RR när de var små till skillnad från oss talanger som aldrig fick utvecklas, eller nåt.... :näsblod
Otrolig synd att Rebien kraschade ut sig från ledning för det hade varit ballaste segraren alla katergorier. Han körde otroligt bra och kom igen trots misstag för att sedan rycka när han kom upp i ledning. Jag är otroligt imponerad.

Goodstuff skrev:
Det är ju bara att konstatera att de fuskar eftersom de fick börja med RR när de var små till skillnad från oss talanger som aldrig fick utvecklas, eller nåt.... :näsblod
Otrolig synd att Rebien kraschade ut sig från ledning för det hade varit ballaste segraren alla katergorier. Han körde otroligt bra och kom igen trots misstag för att sedan rycka när han kom upp i ledning. Jag är otroligt imponerad.

Ja, fast ballaste segraren hade varit DP#70, han är en hjälte. Rebien är dessutom dansk.....

Edit:Klart att de fuskar, dessutom har de mekar som kan ställa in deras hojar, det gör nog en 5-6 sek per varv bara det.

Suzuki Matte skrev:
Jag är gammal roadracingåkare som nu satt på läktaren och såg racen.
Blev hela tiden så förbannad att när det skulle varvas så såg i alla fall inte jag nån blå flagg.Nån annan som såg den eller har de slutat att visa den? :confused:

Jodå, blåflaggen användes en hel del. Sen är den lite svår att se på håll samt att alla posteringar inte syns så bra från läktaren så om den användes tillräckligt ofta kan jag inte svara på...

valmers skrev:
Det går nedåt 1.10 i R600. Det är rookies det.... :näsblod

Skoj för en annan som nyss köpt 600... Blir till att träna i flera år innan det ens är idé att ge sig på att tävla :D

Det jag tyckte minst om var att man inte kunde ta sig från B-finalen till A-finalen som man kunde på Sveistad. Jag brukar aldrig klaga och tänker inte göra det nu heller men lite tråkit var det...

Jag är fast i tvåtaktsträsket, tur man inte tävlar själv, för då hade man ju inte hunnit kört något mellan allt skruvande :rolleyes:

Det var riktigt roliga rejs att titta på, mycket action i de flesta klasser. Min hjältinna är ju såklart Ullis som klarade av att köra racet(ja ett par varv iaf.) trots en ruggig highsider på fredagens kval, jag trodde definitivt att det var slutkört för helgen...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back