Intresserad att börja köra bana!

JWidell

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
Hoj-lös nu, har haft zx9r.
Tjena gubbar. Är ny här på sporthoj så får väl passa på att presentera mig :) Heter Jimmy Widell 27 år gammal och är ifrån Halmstad. Jag har några frågor till den med kunskap inom bankörning. Jag hade velat börja köra lite roadracing, tanken var att komma över en banhoj r6 eller 636 och ta licens, hur går man tillväga för att ta licens och vad får jag köra när den är tagen? Jag är inte intresserad utav att tävla i dagsläget men vill hellre ha en banhoj än en reggad. Kan någon droppa lite info om just liceensen och körtillfällena, även vad man bör ha i åtanke när man köpet en begagnad banhoj (30 000 ungefär). Tack på förhand. Hälsningar Jimmy

636'or lär du inte kunna hitta någon som banhoj, eftersom du inte får tävla i någon klass med dom. Jag skulle säga att en äldre R6 är perfekt för dig, prisvärd, det finns gott om delar, slitstarka och dom flesta har haft en, dvs har lite koll på dom om det händer något.

Räkna även in depåstöd, däckvärmare, kabelvinda, ev depåtält (skyddar både mot regn, vind och sol) och racebuss osv i budgeten också.

Välkommen in i dårskapen! :tummenupp

Licens är såklart jättebra att ta för då får du en grundlig genomgång av säkerhet, flaggor och vad som gäller. Det är också ett krav om du ska börja tävla eller träna på klubbnivå.

Fivers Licens kurs är nog den enda som finns nu och det är väl på rätt ställe geografiskt för dig. Annars brukar kurserna oftast vara tidigt i början på året.

Men, för att köra på vanliga trackdays (bandagar) krävs i allmänhet ingen licens, körkort räcker gott. Men, kursen är BRA att gå!

Här finns en fullständig kalender med bandagar, race m.m.
http://www.highsider.se/kalender.aspx

Lycka till.

/Nitrous

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...