Intressant undantag gällande riskmomenten i körkortutbildningen

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Jag håller på att ta mitt körkort just nu för tung MC (uppkörning 29/5). Jag tog körkort för lätt MC när jag var 16 (är idag 34) och har behörighet A med villkor 125 cm3, alltså inte den nyare behörigheten som heter A1.

Har gått riskettan och meningen var att jag skulle köra risktvåan den 25/5, men nu visar det sig att jag INTE behöver genomföra några riskmoment överhuvudtaget. Bara ren tur att jag började forska i detta och efter en timme i telefon men Trafikverket är nu saken utredd.

Alltså, om det står behörighet A på ditt körkort (alltså inte A1) krävs ENDAST körprov för att omvandla detta till A utan begränsning.

Tänkte att det säkert finns någon där ute som är i samma sits som mig. Dumt att kasta pengar i sjön på onödiga saker.

Riskutbildningarna is sig är väl knappast onödiga, säkert nyttiga för de flesta.
Eller är det så (också 34) att jag kan allt ;)

Min mamma har bestämt sig för att börja köra hoj, hon har redan A då hon fick det på köpet men jag har skickat iväg henne på några lektioner ändå och funderar starkt på att skicka iväg henne på en Risk2 just för att jag har hört så mycket gott om just den biten i utbildningen, sen efter att jag träffade Tobbe på Gillinge så vart inte min syn på Risk2 särskilt sämre om man säger så. :tummenupp

Jag tycker att det är nog dyrt som det är utan att lägga 4500 på riskettan och risktvåan, lära sig köra gör man inte i samband med körkortsutbildningen, det gör man efteråt på bana. :näsblod

Risk tvåan är värd pengarna ... allt med hoj är inte bara "vara bäst på att köra" ... man fick rätt bra tankeställare och insikter där

Risk ettan var mera värdo dock...där skulle jag nog spara slantarna

Man får inte lära sig något på riskettan som inte står i boken, tvåan var dock både rolig och lärorik, även om den kostade 2900...

Skickat via Tapatalk 2

Jag körde inte riskettan eller tvåan. Måste vara keff på att köra och antagligen har jag ingen insikt eller har inte fått mig några tankeställare kring det där med risker med att köra en övermotoriserad kolfiberraket....Kanske bör jag punga ut med 4.5k och få mig en tankeställare...för vi vet ju alla att dyrt är bra !:fakta

Min mamma har bestämt sig för att börja köra hoj, hon har redan A då hon fick det på köpet men jag har skickat iväg henne på några lektioner ändå och funderar starkt på att skicka iväg henne på en Risk2 just för att jag har hört så mycket gott om just den biten i utbildningen, sen efter att jag träffade Tobbe på Gillinge så vart inte min syn på Risk2 särskilt sämre om man säger så. :tummenupp

Du är ju fan SMC-instruktör, bjud henne på en dag med dig istället. Bättre för alla inblandade :D

Tycker som många här ovan:
Ettan var värdo. :3freak
Tvåan skulle jag inte vilja vara utan. :tummenupp

Och nej, detta är inget påhopp på er som inte gjort den! ;)

Du är ju fan SMC-instruktör, bjud henne på en dag med dig istället. Bättre för alla inblandade :D

Visst är det så och vi har tragglat en del... men när det kommer till att lära ut grunderna och var man börjar så tycker jag att trafikskolorna är bättre lämpade... speciellt när det kommer till min egen mamma då man inte alltid är helt lugn och sansad när man har en sån nära relation till varandra. :gnissla
Sen har jag själv fått vara med och se lite grejer från Risk2 och det krävs en grupp för att visa effekten i vissa moment och även vad och hur det lärs ut.

Risk1: Meningslöst, alla som är över 18 år ska förstå att man inte ska dricka och knarka medans man kör... och dem som inte förstår kommer inte göra det efter risk1 heller....

Risk2: kan dock vara lärorik man lär sig endel och förstår sig bättre på varför och hur saker fungerar och hur bra man syns m.m BRA men överpris..

Risk1: Meningslöst, alla som är över 18 år ska förstå att man inte ska dricka och knarka medans man kör... och dem som inte förstår kommer inte göra det efter risk1 heller....

Risk2: kan dock vara lärorik man lär sig endel och förstår sig bättre på varför och hur saker fungerar och hur bra man syns m.m BRA men överpris..

Den riskettan jag gick sa handledaren "Ni vet redan att man inte ska köra full och sånt va? Bra, då pratar vi om något annat." Sedan var det praktiska tips på saker man ska tänka på när man kör långturer, vi fick se utrustning som en kille lagt en hoj i. (I typ, 40 km/h), samt en hjälm som någon på BTH hade skrivit ut områden med % av var de tog skada vid olyckor.
Mycket bättre än den där riskettan de flesta verkar få...

Visst är det så och vi har tragglat en del... men när det kommer till att lära ut grunderna och var man börjar så tycker jag att trafikskolorna är bättre lämpade... speciellt när det kommer till min egen mamma då man inte alltid är helt lugn och sansad när man har en sån nära relation till varandra. :gnissla

:tummenupp Måste instämma! Jag kompletterar min SMC-instruktör med trafikskola. Min lärare är jätteschysst, och ger mig hemläxa, körövningar, mellan lektionerna! :D

Risk2an kostar 2800, risk1an 700, så priserna verkar variera...
Risk1an var inte så tokig. Vi fick se flera tänkvärda, läskiga filmer. Värst var hojen som frontade en hoj. :död Snackade inte särskilt mycket om alkohol och droger, mer om riskbenäget beetende. Och även andra faror typ lösgrus m.m. Skulle tro att risk1an blir vad gruppen gör den till. Vi hade väldigt olika utgångslägen i min grupp... :lol

Skicka henne på en smc kurs så e hon full-lärd sen :)

alltså ärligt måste man gå en riskutbildning för att förstå vad som kan hända om man kör för fort på en hoj så har man man nog levt ett skyddat liv i en plastbubbla och borde kanske krypa tillbaka in i sin plastbubbla.

alltså ärligt måste man gå en riskutbildning för att förstå vad som kan hända om man kör för fort på en hoj så har man man nog levt ett skyddat liv i en plastbubbla och borde kanske krypa tillbaka in i sin plastbubbla.

Nu är det iofs inte det som tas upp på riskutbildningarna, men ja, det finns en hel del i samhället som faktiskt är sådana. Riskettan är teori om faror och dumheter man har för sig på hoj, när jag hade riskettan togs inte hastighetsöverträdelser upp alls, de tyckte att böckerna täckte det tillräckligt och att det var slöseri med tiden på att repetera det en gång till.
Risktvåan var mer att under kontrollerade former få känna på lite riskmoment på hojen, samt kurvtagning och bromsteknik.

Saker som faktiskt var bra att veta, och inte helt uppenbara i alla lägen på teorin, och praktiken var nog bra den med, för två av de som gjorde den med mig la hojen i kurvan, och en under bromsning. Bättre att lära sig den läxan på en testbana med instruktörer och en körskolehoj än att flyga ut bland träd och stenar med sin egen hoj.

Tycker bara det är direkt olämpligt att betala 2800 kr för en kurs i risker när det är nåt man kan gå igenom själv på ett par timmar.

*fail*

Må så vara, alla är inte som Stoner bara för att man har A på körkortet och jag vet att min mamma absolut inte är det.
Därför tycker jag det vore ganska bra att på ett pedagogiskt och bra sätt få mer kunskap om riskerna.

Del 2 är mer praktiskt inriktad. Den gör dig medveten om riskerna med motorcykelkörning, om vanliga olyckssituationer och farliga beteenden. Du får prova på att köra i olika situationer och hastigheter och upptäcka både dina egna och motorcykelns begränsningar. Genom utbildningen får du uppleva hur olycksrisken har samband med hastigheten och förarbeteende. Det ger dig kunskap om vanliga olyckssituationer och insikt i möjligheterna att undvika riskerna samt hastighetens och skyddsutrustningens betydelse vid trafikolyckor.

Syftet är att du ska lära dig hur du undviker att hamna i svåra situationer och att du ska förstå hur till exempel hastigheten påverkar dina möjligheter att klara svårigheter.

Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera motorcykeln på ett säkert sätt.
Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026