Intressant: Rainey om Rossi och MotoGp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Länk här till en intressant intervju med Waye Rainey om Rossi och MotoGP.

Utdrag som är sant och intressant men inte så smickrande för Gibernau:

"I think, nowadays, most of the guys plan their strategy around where Rossi is. If Rossi's in eighth place, they just go 'Well, we'll just kinda wait for him.' And, if he's in first place, 'Well, we'll just try to stay with him.' It's really a shame because I believe Rossi hasn't been pushed. I think he can go faster than he's going. If you look at what Sete's done in his career, I think this is the first Championship he's actually ever raced for. He might have raced for one Championship, the Ducados Open maybe once, but he's never won a championship, and that's very rare — to go into Grand Prix racing without ever winning a Championship of any sort."

Det här var också intressant tycker jag:

"The missing link was Rossi, and he showed them that the Yamaha is as good as a Honda...and, I think, better [than a Honda]."

Ninjaboy skrev:
Det här var också intressant tycker jag:

"The missing link was Rossi, and he showed them that the Yamaha is as good as a Honda...and, I think, better [than a Honda]."

Visst har Rainey bättre koll än de flesta. Men han är lika lojal med Yamaha som Doohan är med Honda.

"On the other hand, I was actually glad that Nicky [Hayden] didn't ride the Yamaha because everybody would've said, 'It's the bike that's the problem.' Now, you see Nicky on the Honda. Well, you can't blame the bike. He didn't have the success. In the beginning, I wanted Nicky on the Yamaha, but in the end, it was good for Yamaha that he didn't come. Rossi's proven that the bike is capable of winning and almost dominating."

*LOL* :D

Nyteknik skrev:
Visst har Rainey bättre koll än de flesta. Men han är lika lojal med Yamaha som Doohan är med Honda.
Är det inte skillnad på Doohan som är anställd av Honda medan Rainey inte är det (eller?)? Dessutom körde han på båda även om framgångarna kom med Yamaha.

Ja, alltså, Rainey hade ju liknande funktioner hos Yamaha efter sin racekarriär så som Dohaan har hos Honda.
Skillnaden var väl att Rainey ville ta tag i sitt liv med rullstolen vilket han inte riktigt hade gjort.

oFFkeFF skrev:
"On the other hand, I was actually glad that Nicky [Hayden] didn't ride the Yamaha because everybody would've said, 'It's the bike that's the problem.' Now, you see Nicky on the Honda. Well, you can't blame the bike. He didn't have the success. In the beginning, I wanted Nicky on the Yamaha, but in the end, it was good for Yamaha that he didn't come. Rossi's proven that the bike is capable of winning and almost dominating."
*LOL* :D
Det där måste svida för Nicky :död

oFFkeFF skrev:
Ja, alltså, Rainey hade ju liknande funktioner hos Yamaha efter sin racekarriär så som Dohaan har hos Honda.
Skillnaden var väl att Rainey ville ta tag i sitt liv med rullstolen vilket han inte riktigt hade gjort.

Jag vet att han var i högsta grad insyltat med Yamaha efter sin vurpa men är han fortfarande det? Är han inte helt borta från det här nu eller? Det jag menar är att om han inte har ett formellt förhållande till Yamaha på samma sätt som Doohan har med Honda så kan han väl anses som trovärdig. Det är ju trist om man måste misstro precis allt som sägs för att de mottagit pengar från någon och har de inte gjort det så var de förmodligen inte bra och då är de heller inte värda att lyssna på. :3freak

Ninjaboy skrev:
Jag vet att han var i högsta grad insyltat med Yamaha efter sin vurpa men är han fortfarande det? Är han inte helt borta från det här nu eller? Det jag menar är att om han inte har ett formellt förhållande till Yamaha på samma sätt som Doohan har med Honda så kan han väl anses som trovärdig. Det är ju trist om man måste misstro precis allt som sägs för att de mottagit pengar från någon och har de inte gjort det så var de förmodligen inte bra och då är de heller inte värda att lyssna på. :3freak

Nej, Rainey är väl inte formellt knuten till yamaha.
Men visst är han lite färgad, precis som Doohan. Det innebär ju inte att man behöver misstro dem för det. Utan man får göra precis som med all info man får, solla med tanke på varifrån den kommer.
Dessutom är det ju bara tankar, inget som kommer ur vare sig våra, doohans eller rainey munnar är fakta. Utan tyckanden, uppbyggda med mer eller mindre fakta.

Eftersom ingen är tillräckligt trovärdig att lyssna på då (för att alla ska vara överens i alla fall) så kan man väl se på det så här: eftersom samma förare (Rossi) slår samma förare (alla andra) i år som i fjol trots ny hoj så kan man väl anta att den nya hojen är lika bra? Eller vann Rossi med sådan otrolig marginal i fjol att trots att Yamahan är skit så lyckas han knappt vinna i alla fall? :3freak

Jag är bara så trött på att höra att Yamahan är sämre sedan Raineys dagar. Hur många mästerskap ska Rossi behöva vinna på den för att den ska vara lika bra? Kommer inte Honda att bli relativt sett sämre då de nu inte har utvecklande förare längre? För mig låter det som en extra glorifiering av Rossi att säga att han fortfarande sitter på en väsentligt sämre hoj som t ex Eurosports kommentatorer säger var tredje minut.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Eftersom ingen är tillräckligt trovärdig att lyssna på då (för att alla ska vara överens i alla fall) så kan man väl se på det så här: eftersom samma förare (Rossi) slår samma förare (alla andra) i år som i fjol trots ny hoj så kan man väl anta att den nya hojen är lika bra? Eller vann Rossi med sådan otrolig marginal i fjol att trots att Yamahan är skit så lyckas han knappt vinna i alla fall? :3freak

Jag är bara så trött på att höra att Yamahan är sämre sedan Raineys dagar. Hur många mästerskap ska Rossi behöva vinna på den för att den ska vara lika bra? Kommer inte Honda att bli relativt sett sämre då de nu inte har utvecklande förare längre? För mig låter det som en extra glorifiering av Rossi att säga att han fortfarande sitter på en väsentligt sämre hoj som t ex Eurosports kommentatorer säger var tredje minut.

Kanske ligger det något i vad Rainey säger och antyder om Rossis överlägsenhet:

"It really surprised me when people thought that Rossi would struggle trying to win races, let alone the Championship. I thought he'd win at least five races, and I knew that he had as good a shot as he did on the Honda to win the Championship because I know the kind of rider he is."

"I think, with the current guys that he's racing against, he seems to be able to up the pace when he needs to. For instance, at Phillip Island last year, when he knew he had to pick up 10 seconds and he had 15 laps to do it, he just upped the pace a second a lap. And, to just go, 'OK, well, I'm going to go a second a lap quicker now,' that's pretty incredible. You have to be very precise to do that."

"I think, nowadays, most of the guys plan their strategy around where Rossi is. If Rossi's in eighth place, they just go 'Well, we'll just kinda wait for him.' And, if he's in first place, 'Well, we'll just try to stay with him.' It's really a shame because I believe Rossi hasn't been pushed. I think he can go faster than he's going."

Rossi är bäst nu, inget snack om det, men jag tycker det är onödigt att dra till med att hojen är sämre hela tiden för att förstora hans prestation ytterligare, den är bra nog som det är. Rätt nöjd över att Rainey verkar hålla med mig. :hihi

*/ ?>
Back