Intressant hjälmidé

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Undrar varför ingen kommit på detta tidigare? Tystare, mer aerodynamisk, lättare att ta på och av och tydligen tillräckligt säker för att godkännas.
Som räddningspersonal skulle jag definitivt föredra en hjälm av den här typen vid en olycka.
https://youtu.be/VIBnDQBDi3w

Absolut ingen dum idé - Samtidigt är det ändå en form av inverterad korvätarhjälm. Jag menar att det är lite som att ha en motor fram............eller bak som i Porsche.

Så idén är liksom inte dum i sig, men det känns ändå som att idén redan finns och används av massvis av människor redan.........men att man nu öppnar "motorhuven" bak istället för fram som i korvätarhjälmar.

Och när man köper en korv så är det smidigare att öppna "huven" fram - Då behöver man inte ta av sig hjälmen !

Absolut ingen dum idé - Samtidigt är det ändå en form av inverterad korvätarhjälm. Jag menar att det är lite som att ha en motor fram............eller bak som i Porsche.

Så idén är liksom inte dum i sig, men det känns ändå som att idén redan finns och används av massvis av människor redan.........men att man nu öppnar "motorhuven" bak istället för fram som i korvätarhjälmar.

Och när man köper en korv så är det smidigare att öppna "huven" fram - Då behöver man inte ta av sig hjälmen !

Njaa, med en vanlig bogvisirhjälm måste du fortfarande ha ett så pass stort hål nertill att huvudet går att klämma in och ett hakband för att hålla den på plats. Den här hjälmen kan ställas in så att den i princip sluter tätt runt halsen = tyst och hålls på plats av skalet själv utan hakband = stabilare.

Verkar ju vara en smutt keps :tummenupp
Vi får väl se om den börjar säljas i Sverige?

Jag citerar zopilote
Den här hjälmen kan ställas in så att den i princip sluter tätt runt halsen = tyst och hålls på plats av skalet själv utan hakband = stabilare.

Dvs så fort du vurpat gäller det att du eller någon annan tar hjälmen av dig. Annars riskerar du få helt tyst kring dig.
Förgiftad till döds av din egen utandningsluft.

Tror du mig inte. Så tänk dig att dra en plastpåse över huvudet. Och håll tätt vid halsen.
Gör det inte ! :dummer
Den X-Lite 802R jag har är så tät runt hakan så tvingas jag stå still i stan vid nått rödljus så öppnar jag gärna visiret.
För att få luft.

Last edited:
Jag tror inte de lyckats få godkänt en hjälm som inte har adekvat ventilation även vid stillastående (stillaliggande) för att förhindra koldioxidnarkos.
Vad som skulle oroa mig mer är räddningspersonal som inte förstår hur den fungerar när de inte hittar ett hakband, men förhoppningsvis löser det sig med en tigersåg. ;-)

Jag tror inte de lyckats få godkänt en hjälm som inte har adekvat ventilation även vid stillastående (stillaliggande) för att förhindra koldioxidnarkos.
Vad som skulle oroa mig mer är räddningspersonal som inte förstår hur den fungerar när de inte hittar ett hakband, men förhoppningsvis löser det sig med en tigersåg. ;-)

Om det ändå räckte med "Narkos"...

CO2-halten styr andningsreflexen...och blir halten tillräckligt hög så går det inte att låta bli att andas.
Så innan man svimmar av till slut pga syrebrist...så har man en stunds panikliknande tvångsmässig andning framför sig...
Inte kul. :fakta

Om det ändå räckte med "Narkos"...

CO2-halten styr andningsreflexen...och blir halten tillräckligt hög så går det inte att låta bli att andas.
Så innan man svimmar av till slut pga syrebrist...så har man en stunds panikliknande tvångsmässig andning framför sig...
Inte kul. :fakta

Inte så säkert. En kollega på jobbet har arbetat hos en tomatodlare och han märkte inget ting innan han förlorade medvetandet.
I tomatodling är det vanligt att man höjer CO2-halten i luften från ca 400 ppm (CO2-halten, den som växer, växthuseffekten ni vet) till ca 900 ppm för att tomaterna ska växa snabbare.
Mera CO2 i luften ordnar man med ett "CO2-stamrör" genom växthuset.
CO2 från en tank med CO2 utanför växthuset.
På CO2-stamröret finns utstick åt sidorna. På utsticken trär man på plastslang som går ut över tomatplantorna. Plastslang med en massa små hål som sprider CO2 ut över tomaterna.
Vad som hänt var att plastslangen över honom hoppat av sticket och koldioxiden koncentrerades till där han stod.
Hur gick det? Jo ägaren såg när han dök. Skyndade till platsen. Tryckte på plastslangen på sticket och bar honom ut i friska luften utanför växthuset.
Där han kvicknade till.

Vad det gäller min egen X-Lite 802R så öppnar jag gärna hjälmen vid längre rödljusstopp.
Och det finns ju skäl till att enduro- och crossförare inte använder integralhjälm.
De behöver helt enkelt få luft när de kämpar i gyttjan eller sanden.

Last edited:
...om du inte har KOL i ett mer avancerat stadium, då istället de perifera kemoreceptorerna som reagerar på PO2 (relativt syrgastryck) tar över och sköter andningsregleringen :fakta:)

Hur många med så seriös Kol ryms inom riskgruppen för en sådan hjälm? Jag bara undrar? :va

Låt oss inte gräva oss ned i vår fysiologi och/eller biokemi....
Vi kan väl konstatera att lite beroende på så kan det ena eller det andra trigga igång andningen.
Givet det faktum att man kan fungera...om än inte så bra ända ned till strax över 10% O2 i luften så till vardags så ligger det väl närmast till hands att tro att det är CO2 som styr...om man nu då inte har Kol förstås. :confused:

Tror inte heller att det är många KOL-patienter av den svårighetsgraden som kör hoj, men faktum kvarstår: Jag tror inte hjälmen hade blivit godkänd i både USA och Europa om man riskerade att kvävas i den för att man stod stilla med visiret nere.

Kan inte direkt påstå att jag stört mig nämnvärt på hakbandet, men kul med nya idéer och vill gärna prova en :)

Inte så säkert. En kollega på jobbet har arbetat hos en tomatodlare och han märkte inget ting innan han förlorade medvetandet.
I tomatodling är det vanligt att man höjer CO2-halten i luften från ca 400 ppm (CO2-halten, den som växer, växthuseffekten ni vet) till ca 900 ppm för att tomaterna ska växa snabbare.
Mera CO2 i luften ordnar man med ett "CO2-stamrör" genom växthuset. På Stamröret finns utstick åt sidorna. På utsticken trär man på plastslang som går ut över plantorna. Plastslang med en massa små hål som sprider CO2 ut över tomaterna.
Vad som hänt var att plastslangen över honom hoppat av sticket och koldioxiden koncentrerades till där han stod.
Hur gick det? Jo ägaren såg när han dök. Skyndade till platsen. Tryckte på plastslangen på sticket och bar honom ut i friska luften utanför växthuset.
Där han kvicknade till.

Vad det gäller min egen X-Lite 802R så öppnar jag gärna hjälmen vid längre rödljusstopp.
Och det finns ju skäl till att enduro- och crossförare inte använder integralhjälm.
De behöver helt enkelt få luft när de kämpar i gyttjan eller sanden.

Det beror på....

Om man kliver in eller ned (CO2 har högre densitet än O2) i ett utrymme mer eller mindre mättat med något som inte är O2 så kan medvetslöshet inträda mer eller mindre momentant. Har man dessutom precis andats ut och/eller ansträngt sig så att nivån CO2 är låg i kroppen så inträder O2-brist sådär rätt plötsligt...

Om man däremot är instängd i ett slutet utrymme där gasväxlingen(ventilationen) upphör så kommer man få en successiv höjning av CO2-halten. Saknar man möjlighet att absorbera CO2 så kommer CO2-halten att bli obehagligt hög innan O2-halten blivit så låg att man tuppar av. Det är inte kul. Med en låg CO2-halt så slocknar man till slut av O2-brist...och det är en på det hela taget otraumatisk upplevelse.

Och har man som din kompis en jäkla otur så....finns det inget O2 så...

Tror inte heller att det är många KOL-patienter av den svårighetsgraden som kör hoj, men faktum kvarstår: Jag tror inte hjälmen hade blivit godkänd i både USA och Europa om man riskerade att kvävas i den för att man stod stilla med visiret nere.

Jag hade knappast tagit på mig en hjälm på huvudet som kräver forcerad ventilation för att vara användbar och säker.

Det är alltid kul med personer som tänker i nya banor, men... Personligen vill jag ha en hjälm med så få rörliga delar som möjligt (ventiler och visir undantagna). En hjälm tillverkad i ett stycke har färre känsliga punkter än en hjälm som är delad och har dessutom färre mekaniska delar som kan slitas och/eller krångla.

Jag förstår inte: vilket problem löser den här hjälmen?

:confused:

En liknelse: om det fanns en ny typ av bilsäten som fixerade föraren i stolen och gjorde säkerhetsbälte överflödigt, skulle du välja sådana säten eller säkerhetsbälten i din bil?

Jag förstår inte: vilket problem löser den här hjälmen?

:confused:

En liknelse: om det fanns en ny typ av bilsäten som fixerade föraren i stolen och gjorde säkerhetsbälte överflödigt, skulle du välja sådana säten eller säkerhetsbälten i din bil?

Om den är tillräckligt lätt och tillräckligt hållfast, tycker jag den löser ett antal problem: först och främst att du slipper ha ett stort tomt utrymme riktat neråt som släpper in turbulent luft och massor av ljud. Ett annat problem den löser är att det är extremt svårt att på en olycksplats avlägsna en hårt sittande (väl inpassad) integralhjälm utan att påverka en eventuellt skadad halskotpelare. Vi gör så gott vi kan för att stabilisera, men det blir aldrig 100% tyvärr.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025