Suzuki GSX-R 1100 W 1993 mätaren kommer visa 6900mil innan veckans slut.
jag ska försöka att inte svamla för mycket.
den går normalt upp till ungefär 4000 RPM sen blir det skit av det hela.
när felet uppstår:
då tappar jag säkert minst 100 hästar, min gamla 740 (otrimmad B23) skulle kunna accelerera om mig.
samt att den låter mycket konstigt, det är känns och låter ungefär så som det gjort precis innan jag får soppa torsk, eller kanske när den stått ute några dagar i kyla och regn.
jag är ingen mekaniker och mina kunskaper är minimala.
felet uppstod för första gången för cirka 3 veckor sedan, då jag kört cirka 5km, jag stannade då till och tankade (hade halv tank redan) och det gjorde ingen skillnad. i 4-5 dagar så var det fel varje dag, men det kändes lite som att den gick normalt i början när den var kall, efter någon kilometer så gick den dåligt igen.
sen kom det dock några dagar då den gick bra igen, jag skulle testa om den gick som den skulle, den gick som ett skott upp i 150 sen tappade jag i stort sett all effekt så att den ökade 1km/h på samma tid som den normalt skulle öka 10km/h sen gick den skit resten av den dagen.
en annan dag gick den bra tills jag varvade upp emot 9000 då jag tog upp den i 200 i en snabb acceleration mellan lysena (redline vid 11500 btw.) sen gick den skit resten av den dagen.
igår körde jag närmare 20 mil aktiv körning, många kraftiga accelerationer säg att jag låg runt 160 långa stunder, jag hade tagit upp den i 200 flera gånger, när jag kört lite mer än 10 mil så accelererade jag på högsta växeln, mycket bra med kraft, det kändes som att kraften ökade när varven steg så att 200-220 gick snabbare än 180-200 men när jag kom till 220 då försvann kraften så att accelerationen stannade av helt, sen lät den och gick skit resterade säg 8mil, när den stått över natten så gick den fortfarande skit direkt när jag startade den, sen hade jag ett möte på 4 timmar, det gick skit på vägen hem också, sen fick den stå ytterligare några timmar innan jag åkte till gymmet, då gick den helt plötsligt bra igen, sådan kraft att bakdäcket kan tappa fästet när jag gasar på kraftigt.
som sagt så kan jag väldigt lite så jag har inte kollat en massa olika grejer eller gjort tester.
däremot så var det en kille på verkstaden som snackade om att tilluften från slangen kanske var dålig, han föreslog att jag skulle när jag hade lite mindre soppa i tanken prova att blåsa i den och se om det blev bubblor, eller att jag skulle stanna direkt när felet uppstod och prova att öppna tanken för att se om det vart ett sugande ljud när den öppnades, han berättade skräckexempel om när tilluften är så dålig så att tanken kan tryckas in. jag har både provat att blåsa, jag fick bubblor utan att behöva blåsa hårt och det vart inget sugande ljud av att öppna tanken när den gick skit.
en kollega som haft liknande motorcykel sa att det kanske var en loppa på tändstiften, det tyckte dock mekaniken att det inte bör vara då den börjar gå bra igen ibland.
förslag?
jag hade bokat en tid på verkstaden tidigare, var tänkt att dom skulle provköra och felsöka. dock så avbokade jag den tiden när den började gå bra igen, det är ju svårt att hitta ett fel när det inte är något fel.
det är även dags för besiktning, kanske lika bra att göra det så snart som möjligt och se vad dom säger där.
jag ska försöka att inte svamla för mycket.
den går normalt upp till ungefär 4000 RPM sen blir det skit av det hela.
när felet uppstår:
då tappar jag säkert minst 100 hästar, min gamla 740 (otrimmad B23) skulle kunna accelerera om mig.
samt att den låter mycket konstigt, det är känns och låter ungefär så som det gjort precis innan jag får soppa torsk, eller kanske när den stått ute några dagar i kyla och regn.
jag är ingen mekaniker och mina kunskaper är minimala.
felet uppstod för första gången för cirka 3 veckor sedan, då jag kört cirka 5km, jag stannade då till och tankade (hade halv tank redan) och det gjorde ingen skillnad. i 4-5 dagar så var det fel varje dag, men det kändes lite som att den gick normalt i början när den var kall, efter någon kilometer så gick den dåligt igen.
sen kom det dock några dagar då den gick bra igen, jag skulle testa om den gick som den skulle, den gick som ett skott upp i 150 sen tappade jag i stort sett all effekt så att den ökade 1km/h på samma tid som den normalt skulle öka 10km/h sen gick den skit resten av den dagen.
en annan dag gick den bra tills jag varvade upp emot 9000 då jag tog upp den i 200 i en snabb acceleration mellan lysena (redline vid 11500 btw.) sen gick den skit resten av den dagen.
igår körde jag närmare 20 mil aktiv körning, många kraftiga accelerationer säg att jag låg runt 160 långa stunder, jag hade tagit upp den i 200 flera gånger, när jag kört lite mer än 10 mil så accelererade jag på högsta växeln, mycket bra med kraft, det kändes som att kraften ökade när varven steg så att 200-220 gick snabbare än 180-200 men när jag kom till 220 då försvann kraften så att accelerationen stannade av helt, sen lät den och gick skit resterade säg 8mil, när den stått över natten så gick den fortfarande skit direkt när jag startade den, sen hade jag ett möte på 4 timmar, det gick skit på vägen hem också, sen fick den stå ytterligare några timmar innan jag åkte till gymmet, då gick den helt plötsligt bra igen, sådan kraft att bakdäcket kan tappa fästet när jag gasar på kraftigt.
som sagt så kan jag väldigt lite så jag har inte kollat en massa olika grejer eller gjort tester.
däremot så var det en kille på verkstaden som snackade om att tilluften från slangen kanske var dålig, han föreslog att jag skulle när jag hade lite mindre soppa i tanken prova att blåsa i den och se om det blev bubblor, eller att jag skulle stanna direkt när felet uppstod och prova att öppna tanken för att se om det vart ett sugande ljud när den öppnades, han berättade skräckexempel om när tilluften är så dålig så att tanken kan tryckas in. jag har både provat att blåsa, jag fick bubblor utan att behöva blåsa hårt och det vart inget sugande ljud av att öppna tanken när den gick skit.
en kollega som haft liknande motorcykel sa att det kanske var en loppa på tändstiften, det tyckte dock mekaniken att det inte bör vara då den börjar gå bra igen ibland.
förslag?
jag hade bokat en tid på verkstaden tidigare, var tänkt att dom skulle provköra och felsöka. dock så avbokade jag den tiden när den började gå bra igen, det är ju svårt att hitta ett fel när det inte är något fel.
det är även dags för besiktning, kanske lika bra att göra det så snart som möjligt och se vad dom säger där.