Intercooler......vara eller inte vara..?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Funderar lite på överladdningsprojekt och har kommit fram till intercooler lösningen.....eller? Som med alla hojar så är ju utrymmet begränsat, om man inte vill köra med typ 150m i svändradie, så valet av intercooler blir ju liite svårt. Tillgången är ju inte direkt stor heller.....

Hur stor "effekt" har en intercooler på låt säg de kit som finns idag till de nyare 1000cc? Hur mycket kyls luften igentligen? Kan man räkna på det? Vid vilket laddtryck blir en intercooler nödvändig, ungefär?

Självklart så blir ju resultatet bättre med intercooler, om den kan vara tillräckligt stor. Men om man inte laddar mer än typ 0.8bar hur stor inverkan har den då?

/Joakim

VR-8 skrev:
2622953 Funderar lite på överladdningsprojekt och har kommit fram till intercooler lösningen.....eller? Som med alla hojar så är ju utrymmet begränsat, om man inte vill köra med typ 150m i svändradie, så valet av intercooler blir ju liite svårt. Tillgången är ju inte direkt stor heller.....

Hur stor "effekt" har en intercooler på låt säg de kit som finns idag till de nyare 1000cc? Hur mycket kyls luften igentligen? Kan man räkna på det? Vid vilket laddtryck blir en intercooler nödvändig, ungefär?

Självklart så blir ju resultatet bättre med intercooler, om den kan vara tillräckligt stor. Men om man inte laddar mer än typ 0.8bar hur stor inverkan har den då?

/Joakim

Kan du ladda 0,8 utan ?
Snart svarar säkert Anders, så då får vi veta !

Allmänt 15-25% mer mos på veven om du har någorlunda vettig storlek. Klart är också att placeringen är viktig. Det skall inte bara komma luft till IC:n utan måste kunna evakuera smidigt efter den passerat igenom. Är det "tätt" bakom får du i princip inget flöde genom och därför heller ingen vettig kylning.

Hur kall är en glass?

Det är en massa variabler att ta hänsyn till: tillämpning, bränsle, turbo, flöde osv.

Med en välbyggd motor för gatkörning kan du troligen ladda 0.6 med bra effekt över det så tja visst går det men frågan är om man tjänar på det mer än att just nålen på mätaren går längre då värmeproblem kan infinna sig istället.

Jag laddar 0,55 med IC

Jag laddar 0,55 med IC och den blir varm väldigt fort om man står still el kör sakta. Skulle inte vilja pröva utan... Isf ska man väl bygga med andra grunder från början. Finns dom som ladda över det du nämde utan IC. Frågan är ju om det är bra och köra så och hur lände det håller. Är det en skit hoj som du ska bygga o köra sönder så kör utan. Ska du ha den och vill att det ska hålla. Bygg så du har IC

Last edited:
Kodax skrev:
2623331 Jag laddar 0,55 med IC och den blir varm väldigt fort om man står still el kör sakta. Skulle inte vilja pröva utan... Isf ska man väl bygga med andra grunder från början. Finns dom som ladda över det du nämde utan IC. Frågan är ju om det är bra och köra så och hur lände det håller. Är det en skit hoj som du ska bygga o köra sönder så kör utan. Ska du ha den och vill att det ska hålla. Bygg så du har IC

EEeeehhh. det låter som att du har andra bekymmer :va som tex att du glömt montera tillbaka kylfläkten eller något???

VR-8 skrev:
2622953 Som med alla hojar så är ju utrymmet begränsat, om man inte vill köra med typ 150m i svändradie,

Well, jag har ju 750 chassie och som du såg själv är det mina styrstopp som sätter gränserna, det går ofta att pussla ihop, speciellt om IC:n är välvd...

Trist att få en riktig "tank-slapper" när det är IC:n som fungerar som styrstopp...:näsblod

andersbrink skrev:
2623404 Jag kör med E85 och laddar 1.2 Bar utan intercooler och har ett grundkomp på 9:1. Funkar perfa.

Mina ambitioner är att köra med 98-99 okt med IC och ladda 1,3-1,4 Bar Dvs. turbons effektiva max-gräns, med 8:1 i grund komp... DET gillar brudarna :tummenupp :tuttar

VR-8 skrev:
2623462 E85, energi-innehållet är ca 30% mindre vilket gör att aktionsradien på hojen blir mindre. /J

Håller med, det är ENDA anledningen till att jag inte etanolkonverterar, akttionsradien blir ju katastrofalt dålig, speciellt om man gasar hellre än ofta :D
Ska man köra mer än 402m åt gången och inte vill ha X liter soppa i en Camel-back är det Bensin som gäller...

Last edited:
andersbrink skrev:
Jag kör med E85 och laddar 1.2 Bar utan intercooler och har ett grundkomp på 9:1. Funkar perfa.

På strip i några sekunder eller på gatan några hårda mil? :D

Back on topic

Seriöst nu grabbar.........ingen för eller emot E85.....

När kan man skippa en ic utan att tappa för mycket effekt eller få för varm insugsluft och för högt EGT?

/J

VR-8 skrev:
2624003 Seriöst nu grabbar.........ingen för eller emot E85.....

När kan man skippa en ic utan att tappa för mycket effekt eller få för varm insugsluft och för högt EGT?

/J

Läs mitt svar.

Där har du en tumregel om du bygger "rätt" och har den till längre sträckor än 402 meter.

Kodax skrev:
2623331 Jag laddar 0,55 med IC och den blir varm väldigt fort om man står still el kör sakta. Skulle inte vilja pröva utan... Isf ska man väl bygga med andra grunder från början. Finns dom som ladda över det du nämde utan IC. Frågan är ju om det är bra och köra så och hur lände det håller. Är det en skit hoj som du ska bygga o köra sönder så kör utan. Ska du ha den och vill att det ska hålla. Bygg så du har IC

Vad blir snabbt varmt ?
Kylvattnet, motoroljan, insugstempen ?
Har du givare på insugstemp ?

Undrar när ic storleken är optimal.
Ska man gå på känn och klämma in en så stor som får plats.
Anslutningsdiametrar och rören mellan, när riskerar man att det blir för stor genomströmning ?

Finns det någon regel man kan gå efter dvs ic storlek vs effekt ?
Samma vad gäller rördiameter och flöde.

Undra om inte 'man' blandar ihop funktionen för en ic med vanlig motorkylning.
Det är ju helt olika saker. Ic kyler insugsluften för att förhindra knackning och ge (möjlighet till)
mer effekt. Andra kylare leder iväg motorvärmen.

En stor o bra ic kräver i princip större vanlig kylare oxå, pga den ökade effekten.
Åtminstone om man utnyttjar överladdningen.

Varför en turbomotor skulle gå varmare på tomgång/låglast fattar jag inte. :confused:
Värmemängden via insugsluften borde vara väldigt liten, den tar ju nästan inget luft då.
Och värmer ens turbon upp insugsluften då ? Trycket är ju väldigt lågt.
/u

ulf_lundin skrev:
2647918 Undra om inte 'man' blandar ihop funktionen för en ic med vanlig motorkylning.
Det är ju helt olika saker. Ic kyler insugsluften för att förhindra knackning och ge (möjlighet till)
mer effekt. Andra kylare leder iväg motorvärmen.

En stor o bra ic kräver i princip större vanlig kylare oxå, pga den ökade effekten.

Varför en turbomotor skulle gå varmare på tomgång/låglast fattar jag inte. :confused:
Värmemängden via insugsluften borde vara väldigt liten, den tar ju nästan inget luft då.
Och värmer ens turbon upp insugsluften då ? Trycket är ju väldigt lågt.
/u

Jag blandar inte ihop de olika kylarna.............gör du??

/J

ulf_lundin skrev:
2647918

Ja om motors kylvatten blir betydligt värmare iom turbo.
Fråga är hur bra kapacitet där är i en originalkylare tex Hayabusa.
Hur ofta ligger man på motorväg och kör ur tex 300bhp under längre sträckor.

Vi säger att du har 450hp i din GSXR1300 motor i bromsbänk.
Du kör teoretiskt på 100hp, 200hp, 300hp, 400hp , 5 minuter vid varje effektnivå och mäter kylvattentemperaturen under respektive belastning.

Undrar vad som hade hänt med vattnet..

Någon som har kunskap nog att kunna beräkna kyl effekten på insugsluften om man sprutar in etanol antingen före eller efter turbinen. Alltså någon som har koll på förågningen av etanol etc. Ska på hög last använda etanolen istället för vatten kylning och ic.

Jösse skrev:
2648982 Ja om motors kylvatten blir betydligt värmare iom turbo.
Fråga är hur bra kapacitet där är i en originalkylare tex Hayabusa.
Hur ofta ligger man på motorväg och kör ur tex 300bhp under längre sträckor.

Vi säger att du har 450hp i din GSXR1300 motor i bromsbänk.
Du kör teoretiskt på 100hp, 200hp, 300hp, 400hp , 5 minuter vid varje effektnivå och mäter kylvattentemperaturen under respektive belastning.

Undrar vad som hade hänt med vattnet..

Jag undrar vad som har hänt med motorn efter 5 minuter på de högre lasterna :D

Back