Intercom? Vilken ska man ha?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Man kan väl tro att den här tråden ska ligga under utrustning eller liknande men eftersom det helt klart är en mc-resegrej så tror jag att man får flest vettiga svar här, därav min tråd och fråga:

Vilka intercom'er på marknaden är bra och värt pengen? Jag har noll koll. Vi har tänkt köpa en till i sommar så jag å tjejen kan snacka medan vi åker.

Har haft Scala Rider Q2 och den fungerade väldigt bra till telefonsamtal samt intercom mellan kompisarna. Nu köpte jag mig ett Scala G4 Powerset som är nyare och bättre både ljud och räckvidd. Så min röst går till G4:an, kika på Ebay.co.uk för jag pröjsa 3200:- inkl frakt för 2 enheter

Har haft Scala Rider Q2 och den fungerade väldigt bra till telefonsamtal samt intercom mellan kompisarna. Nu köpte jag mig ett Scala G4 Powerset som är nyare och bättre både ljud och räckvidd. Så min röst går till G4:an, kika på Ebay.co.uk för jag pröjsa 3200:- inkl frakt för 2 enheter

Låter bra som fan det! Tack för tipset!

EDIT: Hittar mest intercomer från italien på sidan, har du någon direkt länk till en specifik produkt?

Last edited:
Jag skulle nog säga att ett radiobaserat system nog egentligen är bäst. Behöver inte ladda några batterier och man trycker på en knapp när man ska prata. + Längre räckvidd. Nackdelen är att man behöver göra en installation och det krävs sladd mellan hjälmen och sändaren. Peltor har några system som är bra och genomtänkta. Men annars håller nog även jag Scala G4 högt. Jag och sambon använder det men om jag skulle byta upp mig så skulle det bli ett radiobaserat system och inte bluetooth som G4 använder sig av.....

My two cents......

MVH//Jan

Vi kör med Scala G4 och är nöjda. Enligt nån test jag läste finns det andra system med bättre ljudkvalitet för musiklyssning - men den biten är helt ointressant för oss, och ljudkvaliteten är fullgod för tal. Räckvidden är mer än tillräcklig, tillverkaren anger upp till 1 mile vid fri sikt och det verkar stämma. I praktiken kör vi oftast med mindre än 100 meter mellan oss, kanske uppåt 500 om nån av oss får feeling i något kurvparti. :) Funktionerna hos Scala G4 passar oss bra, det går bl.a. att koppla ihop sig (även om proceduren inte är alldeles lättvindig) upp till fyra personer samtidigt. Alltså två förare med varandra samt med respektive passagerare, eller fyra förare med varandra.

Som Jan Hellman skriver så har radiobaserade system sina fördelar, men för min del var det alla sladdar som gjorde att jag slog till på ett bluetoothsystem. Köpte ett par Sena SMH10 förra året (säljs av Handelsboden i Sverige), och är än så länge nöjd med dem. Hur de står sig mot konkurrenterna har jag ingen koll på.

Jag tycker Webbikeworlds tester av bluetoothintercom är bra, kan rekommendera läsning där. :)
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/

Jag kör själv G4 och det funkar bra, men vettefan om jag nu i efterhand borde valt SENAs motsvarighet istället.
De är i princip likvärdiga, men sena har en enda fet ratt som är lätt att manövrera med handskar.

Alla Scalas prylar manövreras med knappar som är satans svåra att hitta med handskar på.

Instämmer i kören G4 är skitbra. De har junjust släppt G9 som har många bra funktioner. Men det jag gillar mest är att man får både bom och sla mic med i g9 samt att de varit scysta nog att göra det möjligt att sätta G4an i en G9 docka Det är scyst

Jag kör själv G4 och det funkar bra, men vettefan om jag nu i efterhand borde valt SENAs motsvarighet istället.
De är i princip likvärdiga, men sena har en enda fet ratt som är lätt att manövrera med handskar.

Alla Scalas prylar manövreras med knappar som är satans svåra att hitta med handskar på.

Vilken är SENA's motsvarighet?

EDIT: SMH10?

Är det någon mer som kan rekommendera SENA's intercom? Jag gillar också den där ratten, känns lättare att hantera medan man kör.

Last edited:
Bom och slaDD mic

Allså både för öppen och stängd hjälm på g4an sitter micken fast monterd medans på g9 är den löstagbar

Yes, SMH10

Skall du ha maximalt med funktioner är det G9 som gäller (=prata med 9p, som givetvis också måste ha G9 för att det skall funka åt alla håll). Som intercom mellan förare-passagerare funkar G4 utmärkt och du kan även hooka upp några andra hojar (2?). Jag vet av erfarenhet att all form av röststyrning funkar "sådär". (G9 är röststyrt till stor del)

G9 är säkert skitbra, men jag kör sällan i grupp och ALDRIG med så många som dessutom kör med samma intercomsystem (de flesta har inget alls), så G4 räcker för mig.

Men som sagt. Knapparna är svåra, även de som sticker ut mest. Vissa känner man inte alls, utan man får trycka lite överalt på klunsen tills det händer nåt. Rätt meckigt. Förmodligen blir det enklare med de tunna sommarhandskarna (med "halvtjocka" handskar är det knepigt, och tjocka kan du glömma)

SENA har ett hjul som man kan vrida/trycka på, och även om jag inte testat det så MÅSTE det vara enklare att manövrera.

Jag gick på vad andra sade och köpte ett G4 (som funkar bra), men jag skulle tagit en titt på SENA innan jag bestämt mig inser jag nu.

Vilken är SENA's motsvarighet?

EDIT: SMH10?

Är det någon mer som kan rekommendera SENA's intercom? Jag gillar också den där ratten, känns lättare att hantera medan man kör.

... Jag gick på vad andra sade och köpte ett G4 (som funkar bra), men jag skulle tagit en titt på SENA innan jag bestämt mig inser jag nu.

Ja alltså jag reser alltid ensam men i sommar ska en polare med faktiskt, dock har han inget intercom och kommer garanterat inte köpa ett heller. Skulle vi behöva snacka med varann får han ta tjejens istället. Men ja, jag trodde ju först att G4 was tha shiznit men den där ratten ser lockande ut för jag hajar vad du menar med svåranvänt med knappar å skit. G4 har dock längre räckvidd, 1 mile sägs det (ca 1,6 km), SENA's räcker bara 900m så det är ändå en rätt markant skillnad. Sedan tyckte jag SENA's såg väldigt stor ut, är den mycket större än G4?

Ja alltså jag reser alltid ensam men i sommar ska en polare med faktiskt, dock har han inget intercom och kommer garanterat inte köpa ett heller. Skulle vi behöva snacka med varann får han ta tjejens istället. Men ja, jag trodde ju först att G4 was tha shiznit men den där ratten ser lockande ut för jag hajar vad du menar med svåranvänt med knappar å skit. G4 har dock längre räckvidd, 1 mile sägs det (ca 1,6 km), SENA's räcker bara 900m så det är ändå en rätt markant skillnad. Sedan tyckte jag SENA's såg väldigt stor ut, är den mycket större än G4?

Det är inte mycket större än G4, men säkert tjockare pga ratten.
G4 har längre räckvidd, men hur ofta kommer ni vara längre än säg 200 meter ifrån varandra?
Den långa räckvidden kanske är bra om man skulle råka köra ifrån varandra i en stad eller nåt, men allvarligt, kommer det att inträffa?

Det är inte mycket större än G4, men säkert tjockare pga ratten.
G4 har längre räckvidd, men hur ofta kommer ni vara längre än säg 200 meter ifrån varandra?
Den långa räckvidden kanske är bra om man skulle råka köra ifrån varandra i en stad eller nåt, men allvarligt, kommer det att inträffa?

Ja det kommer att hända...... :rolleyes:

Fast nu är det ju bluetooth det handlar om så fri sikt är nödvändigt till skillnad från ett radiobaserad system. Det kan räcka med att det kommer en lastbil emellan för att det inte ska gå att snacka. Det är egentligen i städerna man mest behöver interkom för där är det viktigast att kunna förmedla vägdirektiv. Ute på bygden brukar det funka hyffsat i alla fall.

En liten nackdel med G4 om man kör stängd hjälm är att man måste vara väldigt noga med att placera micken nära truten annars kan det bli svårt att höra. Svag förstärkare i G4:an så om den man ska snacka med har micken det minsta felplacerad blir volymen för låg och förstärkaren är för svag för att orka kompensera för det. Lättare med mikrofon på bom/öppen hjälm för då flyttar du bara micken lite så är problemet löst. Sladdmicken hamnar lätt flera centimetrar framför munnen när man sätter fast den i hjälmen och det räcker för att man ska få problem. Vi hade föregångaren till G4 där micken satt på bom och där hade vi inte alls dom problem vi har med våra G4-system.

Jag själv har dock inga större problem med att hitta och trycka på knapparna när man kör med lite tunnare handskar på sommaren på G4-systemet. Tjockare handskar däremot är svårare.

Några små tankar om detta....

MVH//Jan

Back