Intercom för övningskörning = Billigt

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hellu..

Ja, jag har sökt i forumet. De flesta andra verkar dock ställa helt andra krav på grejerna och är beredda att betala mer.

Jag ska börja övningsköra med tjejen snart, och även om det inte är ett måste så skulle det ju underlätta om man kunde prata med varandra.

Frågan är då hur billigt man kan komma undan för att:

Få en så bra lösning att man slipper stanna, stänga av motorerna och SEN säga vad man ska.

Kunna ge anvisningar såsom; höger, vänster, farten!, Glöm inte xxx osv.

Diskutera Idolfinalen kan man göra nån annan gång. Men det vore både enklare och bättre att kunna kommunicera de enkla kommandona och tipsen som krävs under körning.

Tips om produkt/pris/butik/www?

Jag köpte Topcom-radioapparater med handsfree på Jula för en massa år sen. Funkade kanon förutom att jag råkade mörda batterierna :(

Med platta snäckor som man kan få in i hjälmen också?

Pris?

Knixet nu är ju att jag varken är sugen på att betala srskilt mkt, eller ägna ngn tid åt att skruva för att få det att funka. Så det är billigt med enkel teknik = ständigt öppen kanal för att slippa knappmontering etc som gäller. Det är ju främst i stan som det är viktigt. På landsväg kan man ju alltid köra om och vinka om det är nåt.

Funkar det inte med handsfree och vanlig mobil?
Fixa 0:- min abbonemang innom egna nätet och snacka på.

Med platta snäckor som man kan få in i hjälmen också?

Pris?

Knixet nu är ju att jag varken är sugen på att betala srskilt mkt, eller ägna ngn tid åt att skruva för att få det att funka. Så det är billigt med enkel teknik = ständigt öppen kanal för att slippa knappmontering etc som gäller. Det är ju främst i stan som det är viktigt. På landsväg kan man ju alltid köra om och vinka om det är nåt.
Den hade en snäcka som man bara stoppade i örat :tummenupp Dessutom har jag för mig att den kunde reagera på att man pratade och börja sända av sig själv. Kostade runt femhundringen har jag för mig, men det var några år sen, dom borde ha blivit både bättre å billigare nu :tummenupp

Cardo Scala Rider Q2 är ju en relativt billig lösning. Skall vara bra ljud för avstånd upp emot 300 meter. Det hänger ju lite på dina krav.

Som övningskörning, syftar du då på att ni åker på var sin hoj eller ska du sitta bakpå?

Q2 var för någon månad sen billigast på ellos där du fick ett sett föromkring tusenlappen, kan ha gått upp lite nu. Kolla på prisjakt.

Det är full duplex vilket innebär att ni kan prata i munnen på varandra, inget prata-vänta-prata utan som ett vanligt telefonsamtal. Batteritiden är runt 6 timmar konverserande och du har även stöd för eventuell gps och telefon.

Klart bästa prisalternativet i jmf kvalitet / pris för bike-to-bike och bike-to-passenger enligt mig. Läs även den här tråden:
Scala test på SH

2 hojar, så:

Bike 2 bike
Räcker med ca 100 m räckvidd (jag kör ifatt utan problem om avståndet blir större)
Helst duplex så att det blir lättare om hon vill fråga nåt

1000 pix känns nästan dyrt för de ynka timmar det är intressant för som det känns. Hon kan ju köra bil, så det är förhoppningsvis inte 300 h körning som krävs innan hon står på egna ben.

Telefon med handsfree är väl vettigast om handsfreen funkar bra. Är det samma kvalitet på en intercom med öppen linje eller blir den bättre?

Jag har fastpris på min lur som jag inte utnyttjar så ca 35 timmar /månad kan vi köra med öppen linje innan det kostar.

Är mobil det bästa då?

Cardo Scala Rider Q2 är ju en relativt billig lösning. Skall vara bra ljud för avstånd upp emot 300 meter. Det hänger ju lite på dina krav.

Som övningskörning, syftar du då på att ni åker på var sin hoj eller ska du sitta bakpå?

Q2 var för någon månad sen billigast på ellos där du fick ett sett föromkring tusenlappen, kan ha gått upp lite nu. Kolla på prisjakt.

Det är full duplex vilket innebär att ni kan prata i munnen på varandra, inget prata-vänta-prata utan som ett vanligt telefonsamtal. Batteritiden är runt 6 timmar konverserande och du har även stöd för eventuell gps och telefon.

Klart bästa prisalternativet i jmf kvalitet / pris för bike-to-bike och bike-to-passenger enligt mig. Läs även den här tråden:
Scala test på SH

Scala Q2 är säkert kanon, ska köpa mig ett under våren. Men priset har du nog fått om bakfoten. 1600/st och det lär ju gå åt två. Så det är nog inget alternativ för TS om man ska komma undan billigt.

edit:
Hittade lite billigare 1300:- på cdon

Last edited:
Scala Q2 är säkert kanon, ska köpa mig ett under våren. Men priset har du nog fått om bakfoten. 1600/st och det lär ju gå åt två. Så det är nog inget alternativ för TS om man ska komma undan billigt.

edit:
Hittade lite billigare 1300:- på cdon

Priset var inte om bakfoten :-)
Ellos hade för 1099:- i februari...

Hund: Ja telefon blir nog det billigaste alternativet i det fallet.
Tänk igenom det bara om det är så att ni tänkt att ha en intercom för framtida körning tillsammans. Även om man inte diskutterar senaste bingolottoprogrammet så kan det vara nog så bra att ha när man är ute och kör tillsammans för att bara informera om skit på vägen, föreslå en bensträckare eller samköra en omkörning. Det kan vara en bra investering.

Jag vet inte hur bra ljudet blir med vanligt headset till telefon, om vindbrus etc stör så pass mycket. Dock ska ni väl inte övningsköra i 150km/h utan det kanske rör sig mer om lite kurviga 70 vägar och lite stadstrafik?

Har precis införskaffat mig ett q2 headset, verkar riktigt bra! Dock kan det vara knepigt att få in mikrofonen innanför integralhjälmen då den kan ligga mot munnen. Jag löste det genom att ta en dremel som jag fräste ut ett spår i frigoliten med. Det är ju något som kan användas i all framtid, en god investering med andra ord!

Vi var några stycken som köpte var sin anläggning från DUELLS för nått år sen, vi planerade en längre europatripp som inte blev av, den anläggningen
hette "CHATTERBOX".

Några av oss gjorde dock en kortare resa ner till Misano och hem, enligt dom
så fungerade den anläggningen klockrent.
Vet att dom två senare provade att använde sina mobiler via handsfree,men
vindbruset gjorde att det inte blev så lyckat.

Jag tror nog att en Walkie-Talkie lösning med knappstyrd duplex fungerar
bättre i "vår" miljö.

KentW

Chatterbox verkar vara en bra lösning för gruppintercom, dock en dyr investering då man endast är två mcförare.

Chatterbox har även en blåtandslösning som kallas xbi chatterbox, dock ligger de en bra bit över andra tillverkare i pris, som enligt tester levererar samma funktioner fast även bättre räckvidd och batteritid.

Jag tror även att Q2 presterar tillräckligt bra för tre deltagare.
Exempelvis:

Rider+Rider/Passenger om man parar det så här:

Rider - Primary headset
Passenger - Secondary buddy

Rider - Primary buddy

Då kan MCförarna tala med varandra. Föraren med passagerare kan också konversera men andra föraren prioriteras.

Är man en större grupp tror jag inte det finns någon riktigt lönsam blåtandsintercom. Vet att chatterbox har en långdistansintercom med blåtandsstöd (mc-mc går då ej över blåtand) men telefon, gps, mp3 kan kopplas till systemet. Dryga 3500 per enhet om jag inte minns fel :|

Priset var inte om bakfoten :-)
Ellos hade för 1099:- i februari...

Det är inte så att du blandat ihop modellerna? Det finns två olika varianter som är vanliga i svenska butiker. Dels den billigare (antar det var den du såg), Scala Rider, finns som singelpack från 800:- ungefär och i ett tvåpack (Scala Rider TeamSet) för 1500-1800:-. Med två sådana headset kan man kommunicera på upp till 10m avstånd, lämpar sig alltså inte för bike-2-bike, utan för förare<->passagerare.

Den dyrare varianten (som nämndes här i tråden) heter Scala Rider Q2, singelpack går att få för ca 1300:- idag. Ellos kan säkert sålt ut dessa för 1099:- styck, men som sagt blir det inte mkt pratande mellan två parter med enbart ett headset. Q2 finns även i ett tvåpack, kallas då Scala Rider Q2 Multiset. Multisetet är dock inte så vanligt i Sverige efter vad jag kunnat se. Med Q2 kan man kommunicera på upp till 500m avstånd, så dessa fungerar ju fint för bike-2-bike som TS eftersökte, men priset hamnar då på över 2500:- tyvärr.

Hej,

Du har rätt, det finns olika modeller. Scala Rider Solo, Scala Rider FM, Scala Rider Teamset (Bike-Passenger), Scala Rider Q2 Multiset (2st Q2).

Priset på 1099:- avsåg Scala Rider Q2 (en st enhet).
Källa här

Som du säger är multisetsen ovanliga i Sverige, Ebay tyskland finns en hel del, dock så ligger de över priset för två st Q2 från Sverige.

Men tillbaka till topic så verkar den här lösningen vara en för dyr variant för Hund.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon