Intensivkurs mc

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Funderar på en intensivkurs till frugan säsong -27. Med barn,hus,jobb osv är det lite besvärligt att sy ihop en vanlig utbildning. Dessutom tror jag att konceptet med att ägna 1-2 veckor åt bara mc-kortet skulle vara lättare för henne än någon strölektion här och där. Någon som har erfarenhet av någon specifik skola som rekommenderas? Boende via skolan är ett + men går även att lösa själv.

Jag har aldrig fattat det där med intensivkurs riktigt...
Dels behöver visst lärande mogna fram, med träning emellan.
Mc-körning frestar huvudet.
...sen argumentet att man inte har tid... nähä... så kan det ju vara, men när menar man då hitta tid för körning sen med körkortet?

Bara en reflektion och lite från det man hört från de som tagit såna...ingen av de jag vet kör numer.

Jag kan förstå att det blir svårt att övningsköra privat, eller ens boka lektioner på skola om man har mycket annat i livet, när man väl har körkortet kan man ju sen köra på alla lediga stunder/ alla transporter som inte kräver att man har en massa grejor med sig, och då är ju en intensivkurs ett utmärkt alternativ.

Min granne ledsnade på att hans tjej inte hade bilkörkort och skickade henne på intensivkurs i Lycksele, där kunde man antingen välja att fixa boende själv eller att körskolan fixade subventionerade rum på hotell/camping, jag tror hon bodde i husvagn.

Hon hade dock övningskört mycket privat och tragglat teori på datorn hemma, så hon blev en av dom första att få köra upp och åka hem.

Hon var nöjd med att "åka iväg och göra bort det" som hon sa

Jag har aldrig fattat det där med intensivkurs riktigt...
Dels behöver visst lärande mogna fram, med träning emellan.
Mc-körning frestar huvudet.
...sen argumentet att man inte har tid... nähä... så kan det ju vara, men när menar man då hitta tid för körning sen med körkortet?

Bara en reflektion och lite från det man hört från de som tagit såna...ingen av de jag vet kör numer.
Jag tog bilkort på intensivkurs en gång för 28 år sen. I en liten skithåla helt utan nattliv.
Dagarna gick till att köra bil, bilen var 1 lärare och 4 elever, så man körde bara 1/4 av tiden så man fick lite nytta av när andra körde med, och fick lite vila. Med MC blir det väl på sin höjd 3 elever per lärare om man ska göra så.
Men sen på kvällarna hade man absolut inget annat för sig än att fundera på dagens lektioner och plugga teorin.

Inga störande moment så man får ett mycket bättre fokus på att lära sig. Sedan är det väl lite som första gången man kör bana, man är ju sjukt mycket bättre efter bara några timmar med hårt fokus på förbättring.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Back