Integralhjälm eller öppen hjälm i Asien? 30+ grader

pinlock78

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2025
Hoj
Honda ADV 160
tänkte ta med mig egen hjälm till asien och köra mkt scooter där. 30+ grader.

är en öppen hjälm alldeles för farligt?

tänkte om det blir för varmt och obekvämt med en integralhjälm?

Kört mycket där. Det blir galet varmt i integralhjälm (som jag iofs föredrar). Höll på o koka bort när jag hade svart hjälm. Öppen hjälm,hur menar du att det blir farligt? Ska du rejsa på en sportis eller? Annars kolla runt hur folk kör. Som galningar o många utan hjälm.Oaktat det, ja det blir varmt i integralhjälm men öppen hjälm är inget alternativ ;)

Crosshjälm då, är det ett alternativ?
Inte min kopp te.
Kört mycket där. Det blir galet varmt i integralhjälm (som jag iofs föredrar). Höll på o koka bort när jag hade svart hjälm. Öppen hjälm,hur menar du att det blir farligt? Ska du rejsa på en sportis eller? Annars kolla runt hur folk kör. Som galningar o många utan hjälm.Oaktat det, ja det blir varmt i integralhjälm men öppen hjälm är inget alternativ ;)
Du menar att öppen hjälm med långt visir är inget alternativ pga säkerhetsrisk?
Med tanke på alla olyckor så skulle jag avstå åkandet.
Men jag är en bakåtsträvare.
Jag älskar att utforska paradisliknande öar med scooter så det är inget alternativ för mig.

Jag kör alltid moped med öppen hjälm/jethjälm, med nedfällbart visir.
Större synfält, man känner sig friare och inte lika instängd.
En bättre upplevelse helt enkelt.
Integralhjälm är inte ett alternativ för mig i de sammanhangen.
Men har antingen visiret nedfällt vid farter högre än typ gångfart, alternativt glasögon.
En humla i ögat gör ont som fan, även i 20 knyck...

Men har antingen visiret nedfällt vid farter högre än typ gångfart, alternativt glasögon.
I Thailand?

Hjälm är nästan det minsta problemet med att köra i Asien men jag tycker nog att crosshjälm är bästa alternativet där. Dom är ju gjorda för att ventilera skallen.

Trafiken är nästan kaos och jag tycker att man bör skaffa sig en del erfarenhet ifrån passagerarsätet på en bil innan man ger sig in i kaoset på egen hand. Trafikregler ses ofta mer som rekommendationer än regler. Jag tyckte det var skönast med chaufför de första månaderna jag var i Filippinerna. Numera kör jag dock gärna själv men man ska ju även ha klart för sig att de flesta saknar försäkring och direkt dom ser din vita näsa så kommer dom göra allt för att få dig att betala. Vilket är en väl så god anledning att ha privatchaufför. En chaufför betalar man ungefär 300 peso om dagen plus att man bjuder honom på mat ifall man själv äter, så det är under 100kr om dagen.

Räkna tex med att ofta vara tvungen hålla åt sidan när du får möte med SUVar som gör omkörningar utan att bry sig om att du är i deras fil, dom anser helt enkelt att du kan hålla åt sidan så att dom kan göra sin omkörning.
Och bara för att du kör på huvudled ska du inte räkna med att bilarna väntar tills du passerat.
Du kan bli omkörd av en lastbil i vägrenen samtidigt som en buss kör om i mötande fil.
Allt möjligt kommer att hända och infödingarna är vana med att det är så.
Dessutom är det vanligt att folk kör onyktra, särskilt på kvällen.
När man är ute och festar så dricker även chauffören om än lite måttligare.

Och desto senare på kvällen desto mer sannolikt med onyktra chaufförer men att de är berusade märks ju inte förrän det är för sent. Dessutom kör folk utan lyse, jag har nästan frontat med motorcyklister utan framlyse som i sista sekunden väjt undan för mig och jag har nästan kört på mörka motorcyklister bakifrån. Jag undviker i möjligaste mån att köra vid mörker.
Ovanpå det så kör bilister med mörk solfilm på alla rutor, och det hjälper inte sikten efter att mörkret fallit. Första natten jag körde exfruns Hilux så stannade jag vid sidan om vägen och slet lös solfilmen som tidigare ägare hade monterat på vindrutan. Det regnade dessutom så jag såg ju inte ett jävla skit, men så kör nästan varenda jävel runt där.
Övriga rutor hade också solfilm men det är mer hanterbart.

Rätt som det är kan vägen vara avgrävd och det kommer ingen varningsskylt långt i förväg utan det är bara en skylt och direkt efter skylten är vägen bortgrävd. Dagtid hinner man ju se det då hastigheterna sällan är särskilt höga men i mörker kan det bli spännande.

I Sverige använder vi tutan när vi är arga, i Asien används tutan var och varannan sekund för att uppmärksamma om att här kommer jag. Eller för att få några tjejer att vända sig om så man får se deras ansikte också.

I Thailand kör dom dessutom på fel sida om vägen vilket väl tar sin tid att vänja sig med, jag är en fegis så jag har bara åkt taxi i Thailand.

Last edited:
Jo det är nice med öppen hjälm men läser på olika sidor där folk krockat med ansiktet före där integralhjälmen räddat dem.

Tror du det blir bra (kylmässigt) med en vit integralhjälm?

Inte min kopp te.

Du menar att öppen hjälm med långt visir är inget alternativ pga säkerhetsrisk?

Jag älskar att utforska paradisliknande öar med scooter så det är inget alternativ för mig.
Jag gillar inte öppen hjälm bara . Det är bara en modesak för mig . Gillar inte korvätarhhälm heller. Säkerhetsmässigt funkar det utmärkt oavsett där över. finns annat som är farligt o går sönder innan det spelar nån roll öppen/integralhjälm . Jag tycker vit integral är det bästa . Det brukar jag ha .

Är du redan ful, kör i öppen hjälm.
Vill du fortsätta vara snygg välj cross eller integral.

Jo det är nice med öppen hjälm men läser på olika sidor där folk krockat med ansiktet före där integralhjälmen räddat dem.

Tror du det blir bra (kylmässigt) med en vit integralhjälm?
Ingen aning faktiskt om färgen har betydelse, men teoretiskt sett har den säkert det.
Jag har mest haft svarta jethjälmar på grund av att utbudet är störst där.
Men nu blev det en ljusare variant vid senaste köpet.
Och dessutom med pinlock :tummenupp

IMG_5808_resize.JPEG

Last edited:
Intregralhjälm är förstås bäst. Man behöver inte så jättemycket fantasi för att föreställa sig skillnaden att krascha med ansiktet först iförd integralhjälm jämfört med öppen hjälm.

Men så har vi verkligheten att ta hänsyn till.

Är det riktigt j*kla varmt behöver du all svalka du kan få för att inte koka inne i hjälmen. Risken att du blir "mjuk i hjärnan" av hög temperatur och tar dåliga beslut i en integralhjälm får vägas mot det sämre ansiktsskyddet i en öppen hjälm.

Jag är ingen riktigt värmehärdad varmväders-veteran (har inte ens varit i Thailand...) men har kört ett antal dagar i temperaturer på mer än +30, och jag hade valt öppen hjälm. Den relativa svalkan från vinddraget behövs för att kunna prestera, fråga grekerna som kör i linne och flip-flop....😉

(Jag har provat att köra i +35. Visserligen inte i linne utan t-shirt. Inte med flipflop men sandaler. Inte att rekommendera, men AGATT hade inte heller funkat särskilt bra.)

"Relativa svalkan" skriver jag, för om det är riktigt varmt så svalkar knappt vinden ändå. Det bara blåser, men blåser varmt. När det är en bit över 30 grader så är det som att köra i en hårfön. Visst det blåser, men är det svalare? Lite... fast lite svalka är mer än ingen svalka.

Intregralhjälm är förstås bäst. Man behöver inte så jättemycket fantasi för att föreställa sig skillnaden att krascha med ansiktet först iförd integralhjälm jämfört med öppen hjälm.

Men så har vi verkligheten att ta hänsyn till.

Är det riktigt j*kla varmt behöver du all svalka du kan få för att inte koka inne i hjälmen. Risken att du blir "mjuk i hjärnan" av hög temperatur och tar dåliga beslut i en integralhjälm får vägas mot det sämre ansiktsskyddet i en öppen hjälm.

Jag är ingen riktigt värmehärdad varmväders-veteran (har inte ens varit i Thailand...) men har kört ett antal dagar i temperaturer på mer än +30, och jag hade valt öppen hjälm. Den relativa svalkan från vinddraget behövs för att kunna prestera, fråga grekerna som kör i linne och flip-flop....😉

(Jag har provat att köra i +35. Visserligen inte i linne utan t-shirt. Inte med flipflop men sandaler. Inte att rekommendera, men AGATT hade inte heller funkat särskilt bra.)

"Relativa svalkan" skriver jag, för om det är riktigt varmt så svalkar knappt vinden ändå. Det bara blåser, men blåser varmt. När det är en bit över 30 grader så är det som att köra i en hårfön. Visst det blåser, men är det svalare? Lite... fast lite svalka är mer än ingen svalka.

Ja vinden känns faktiskt svalkande även om man står i 40 grader och sol. Jag antar att det är fasomvandlingen av svett till ånga, ökad avdunstning som gör saken.

Mycket vanligt att det är ansiktet/framsidan av huvudet som dunkar i backen först. Jag har erfarenheten själv av att gå omkull och dra ansiktet i krondiket, glad att jag hade integralhjälm då, den var inte vacker efter. Det hade varit mitt ansikte som tagit smällen annars.

Jag kör inte hoj i annat är integralhjälm, det får vara hur jävla varmt det vill. Vill gärna behålla mitt fula tryne, för vackrare av transplanterad hud från min röv blir det inte. 🤣

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park