Inte värd ett skit på jobbet!?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Nope, det är inte flickan i filmen som skrivit brevet!

Ponera följande:

"Anna" jobbar för callcenterföretaget "Känn-dig-blåst AB"
Callcenterföretaget erbjuder diverse företag en kundtjänsfunktion, dvs bl a företaget "Hederligheten AB" betalar "Känn-dig-blåst AB" för att de ska sköta deras kundtjänst osv, osv.

"Känn-dig-blåst AB" tjänar multum på att hålla sig med en massa underbetalda lågutbildade stackare. Lönepolitiken är under all kritik och individuell lönesättning "tillämpas".
Det finns kollektivavtal samt fackklubb på callcentret.

"Anna" har efter 4,5 år i företaget kommit upp i den magnifika månadslönen 16.900:- innan skatt ingen provision utbetalas på utförda tjänster.
Ingångslönen för en ny kundtjänstmedarbetare på "Känn-dig-blåst AB" ligger på runt 16.000:-/mån

Anna tycker naturligvis att detta är mycket frustrerande och tar kontakt med chefen och lägger fram sina synpunkter om att hennes lön iaf borde vara minst 2.000:- högre. Chefen lyssnar och säger att vi kan väl stämma av i nästa vecka...

En vecka blir snabbt en månad och äntligen visar chefen sitt intresse att prata lön.

Chefen säger att det blir ingen höjning av grundlönen då ett "bonussystem" ska införas. Ett bonussystem som kan ge upp till 1.000:- + 1.000:- extra i månaden. Bonusen kommer att beräknas på inloggnings- och samtalsstatistik. Chefen menar att det är ju ett "bra" sätt att visa framfötterna OCH att tjäna lite extra pengar.

Chefen är orubblig i sin inställning och kommer inte att höja grundlönen, då denne som tidigare skrivits - anser att bonussystemet "gott och väl räcker"

Hur kontrar man mot chefen på bästa sätt?
Vad har ni för synpunkter?
Spydigheter och nonsens undanbedes!

Och igen, det är inte mitt jobb det är frågan om...

Edit: Nytt jobb söks febrilt, det behöver ni inte svara.
 
Last edited:
Byt jobb. Callcenterföretagen är skräp helt enkelt. Allt annat är bättre. Sanerare, latrintummetömmare osv.
 
Det där är en äkta slitåsläng-bransch. Därför är enda lösningen att byta jobb. Hela branschen lever på att anställa unga och lågutbildade som inte har några höga löneanspråk. Eftersom det heller inte krävs några större förkunskaper så är hög personalomsättning inget större problem...

....så att försöka argumentera sig till en betydligt högre lön lär vara svårt och alltså är det byta jobb som gäller om "flickan i brevet" vill få upp sin lön...

Alternativet kan vara att se till att få en ny befattning och arbetsbeskrivning som innebär ökat ansvar. Då bör lönen sättas därefter.
 
Faktiskt skitenkelt.

En bekantat med samma typ av jobb, men med 9 års erfarenhet. Samma lön som du beskriver. (möjligtvis samma företag)

Löste det hela genom att byta jobb! Och plussade på lönen med drygt 5 lax/månaden

Något annat är rätt så lönlöst med "Känn-dig-blåst AB"

Helt enkelt den bistra verkligheten när man ska brottas med den typen av lönepolitik och ekonomistyrningssystem.
 
Glömde att skriva att nytt jobb söks med ljus och lykta...

Om hon har gedigen erfarenhet av kundtjänst och telefonförsäljning borde hon kunna få tag på den typen av jobb på mer seriösa företag. Både där jag jobbade tidigare och där jag jobbar nu har vi en kundtjänst inhouse just för attg kunna säkerställa kvalitén som tyvär ofta brister om man anlitar ett call center.
 
Om hon har gedigen erfarenhet av kundtjänst och telefonförsäljning borde hon kunna få tag på den typen av jobb på mer seriösa företag. Både där jag jobbade tidigare och där jag jobbar nu har vi en kundtjänst inhouse just för attg kunna säkerställa kvalitén som tyvär ofta brister om man anlitar ett call center.

I hear you.
Har skickat länken på forumtråden till "anna".
Tror hon kommer att uppskatta alla tips ;)

Nackdelen är ju att det finns 150 sökande på varje ledig plats i Malmö
 
Ja som alla redan har sagt - kommer man inte överens om lönen - byt jobb.
(eller anlita en torped)
 
Nackdelen är ju att det finns 150 sökande på varje ledig plats i Malmö

...och det är en av förklaringarna till att Annas chef inte ser någon anledning att höja hennes lön.... Individuell lönesättning är sällan positiv för individer som är lätta att "ersätta". Det är för dem som "kollektivet" blir nödvändigt för att ha något som helst att säga till om.

...Det gäller att vidga vyerna så mycket som möjligt. Hennes erfarenhet kanske kan användas inom andra områden. Har hon erfarenhet av både sälj och kundtjänst så borde hon kunna söka jobb som t.ex säljare i butik. elkedjorna(Siba, OnOff, Elgiganten) och andra stora detaljhandelskedjor borde ju vara aktuella. Att ha trevliga, utåtriktiga personer med säljerfarenhet borde kunna få jobb hos dem.
 
Jag vill bara instämma i övriga kören egentligen. Mitt x jobbar på kundtjänst hos ett liknande företag, som i sin tur jobbar under Telenor.

Det är ena riktigt skitjobb, det är som korvmannen säger, det dom kör på är unga och aningen outbildade personer som inte skulle kunna ha så mycket att säga till om vid en eventuell löneförhöjning. Som ju naturligtvis aldrig sker.
Lägg därtill de apruttna arbetstiderna, såsom sena helger till 2400 osv osv. så är det fanimej inte mycket att hänga i julgranen.

Så ja, byt jobb helt enkelt.
Tror inte man tjänar så mycket på att ens försöka argumentera om sin lön med sin chef i den branschen eftersom dom bara sparkar ut en, utbildar 10 nya på en vecka och kör på.

Lycka till nu flickan i brevet!
 
Frågan är väl lite, hur bra är hon på sitt jobb efter de åren ?

Kan hon något som inte någon annan i företaget kan ? I så fall är detta lämpligt att påpeka, samtidigt som ett ultimatum ställs, höj lönen , eller jag lämnar.

Callcenters i malmö, känns som det finns ungefär 2000 st. Hon jobbar inte av en händelse högt upp i ett av de blodiga husen nere i hamnen ?
 
Otäckt svår sits men för att sammanfatta...

Sök jobb under tiden
Prata med facket
Skriv ner vad som gör Anna bättre än de nya
Kolla vad andra i samma bransch/ålder får
Fråga hur bonussystemet gynnar de trogna( 4,5 år )
Fråga efter en mer välbetald/ansvarstagande position
Erbjud telefonsex till alla som ringer
 
Kollat runt lite på poolia, manpower, student consulting o dyl sidor, de söker massor med folk i malmö/lund/helsingborg för reception, callcenters och rådgivning.

Sköter hon sig så får hon med all säkerhet fast jobb.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top