INTE slutåkt för i år

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Fyllde på med en gammal hoj som går över förväntan bra både i motor och chassi. De här är på 100 hp pch går som skott med 20-ventilers motor. Helsförsäkring 680 kr/år :)

Bifogat

• DSC05886.JPG
    DSC05886.JPG
    510.6 KB · Visningar: 523
Tackar, jag gav 6000 kr för den nybesiktigad UA och med ny drevsats som var monterad. Fick även med packningar till gaffel och lager och packningar för renovering av vattenpumpen. Det är för framtida behov och inga problem med än. Samt en Clymer verkstadshandbok. För de som imte förstår vilken fart det är i en sådan här hoj så kolla in # 4 som tar ledningen direkt och går i mål efter 32 mil med 1 minuts marginal före 2an.

Har varit bra knuff i hojarna sen länge tycker jag men den stora skillnaden är bromsarna kombinerat med vikt och chassie. Att få stopp på en gsxr1100 i +200 är inget för den veke...

Det låter som ett klipp!

Jag har aldrig förstått när folk säger att säsongen är slut. Det är ju bara att dra ut när som. Bara man anpassar kläder och tempo efter vädret. OK om man bor i Norrland eller liknande men då får man köra skoter. Eller skylla sig själv:)

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Tackar, jag gav 6000 kr för den nybesiktigad UA och med ny drevsats som var monterad. Fick även med packningar till gaffel och lager och packningar för renovering av vattenpumpen. Det är för framtida behov och inga problem med än. Samt en Clymer verkstadshandbok. För de som imte förstår vilken fart det är i en sådan här hoj så kolla in # 4 som tar ledningen direkt och går i mål efter 32 mil med 1 minuts marginal före 2an.

Grattis. Billigare än en service av en Z800!:tummenupp Och dessutom, i mitt tycke, en betydligt snyggare hoj... :tungan

Snygg! :tummenupp Ser ju ut att vara i bra skick också! Finns många fynd att göra där ute, gamla klassiska sporthojar som behöver räddas undan snorungar som ska göra "streetfajters" av dom.

Ja den är fin och jag hade utan vidare gett lite mer än 10 000 kr för den. Det begärda priset var 7500 och jag hade tänkt bjuda 5000 när jag kom dig övertygad om att den inte skulle vara så fräsch som den visade sig vara. Så jag hade inte mage att bjuda så lite och bjöd 6 och fick ta den :)

Nästa överraskning var när jag tecknade helförsäkring som är så gott som gratis.

Däcken är dåliga så nya är beställda. Men den svänger skitbra med slut däck så det är mycket lovande. Det är rejäla sulor, 130/80/18 bak och 120/80/16 fram. :) Det är inget som jag kommer att ändra på för de fungerar mycket bra och passar fint på en gammal hoj.

Ago och Eddie och var tvungna att hålla igen med hojarna så att bilen kom med i målgången :)

Testarossan, som ju var en riktigt värsting och mångas pojkdröm på 80-talet, behövde ju trots allt ett försprång på både FZ:n och YZR:en men fick ändå pisk!

Första hojen var en fzx 750. Minns att det var bra tryck i motorn, och alla som testa den sade samma sak.Läste nånstans att någon var tvungen att testa denna "kult"hoj, men var tvungen att stanna för att se ifall det var något fel på den. Men det var inget fel. Bara skum gaffel vinkel o ett chassi gjort utav chocklad :). Jag minns att jag fick magsår i vissa kurvor. Som helt försvann helt vid köp av nästa hoj. Men annars riktigt fina cyklar. Tror dock fz är bättre :)

Ja FZ750 är mycket stabil i chassit. Kollade ventilspelen och alla insug är för tajta. Men djäklars vad fina kamnockarna är, inga tendenser alls till slitage eller pitting :)

Tittar man på kamaxlarna efter några tusen mil i en nyare Gixxer 1000 så ser de inte så här fina ut och den här har gått 6300 mil. Anledningen till att det håller så bra är att det är lätta ventiler (20 st) med enkelfjädrar.

Bifogat

• kamaxel 6300 mil.jpg
    kamaxel 6300 mil.jpg
    609 KB · Visningar: 118
Last edited:
Om man som i mitt fall tvingas byta alla shims på insugssidan så blir det en kostsam affär. Så jag slipade dem till rätt mått m.h.a. en fräsmaskin med hög precision.

Bifogat

• DSC05899.jpg
    DSC05899.jpg
    189.3 KB · Visningar: 110
  • DSC05903.jpg
    DSC05903.jpg
    189.3 KB · Visningar: 100
Ventiljusteringen blev bra så att alla ventiler nu ligger inom tolerans. Nu behöver de inte kollas förrän om 4200 mil enligt Yamaha.

Lite småsaker kvar bara nu som att hälla i nytt kylarvatten och glykol och byta däck så är det bara att börja köra sedan. Jag körde ca 15 mil direkt efter köpet efter att ha bytt olja och filter. Vad jag kunde upptäcka finns inget mer än det jag har gjort nu som behöver åtgärdas. Det sitter ett nytt batteri i och laddningen är okey. Kollar över och gör rent kontakter efter behov bara innan tank och kåpor sätts tillbaka.

Bifogat

• DSC05904.jpg
    DSC05904.jpg
    245.8 KB · Visningar: 74
  • DSC05905.jpg
    DSC05905.jpg
    231.3 KB · Visningar: 77
Nu är det bara att använda hojen så mycket det går innan kylan kommer. Den går kanonfint med nya däck. Självklart använder man svarta balansvikter till svarta fälgar :fakta

Insugsventilerna låg på lite lätt eller åtminstone med nollspel på två cylindrar. Det blev mycket mer insugsljud sedan alla ventiler blev justerade vilket betyder att den lapar mer luft (och bränsle). Tidigare tog det 2-3 sekunder innan den kallstartade. Nu smäller den igång så fort man trycker på knappen och går allmänt bra :)

Case Closed.

Bifogat

• DSC05912.JPG
    DSC05912.JPG
    275.8 KB · Visningar: 63
Ventiljusteringen blev bra så att alla ventiler nu ligger inom tolerans. Nu behöver de inte kollas förrän om 4200 mil enligt Yamaha.

Lite småsaker kvar bara nu som att hälla i nytt kylarvatten och glykol och byta däck så är det bara att börja köra sedan. Jag körde ca 15 mil direkt efter köpet efter att ha bytt olja och filter. Vad jag kunde upptäcka finns inget mer än det jag har gjort nu som behöver åtgärdas. Det sitter ett nytt batteri i och laddningen är okey. Kollar över och gör rent kontakter efter behov bara innan tank och kåpor sätts tillbaka.

Jag skulle smörja styrlager och svinglager i vinter. Smörja allt som behöver smörjas, som vajrar, reglage och fotpinnar. Byta olja i framgaffeln liksom bromsvätska. Peta in lite petroliumbaserad vaselin i elektriska kontakter när de ändå är isär. Byta tändstift och synka förgasarna.

Inget man måste göra men kostar inte så mycket men förbättrar tillförlitligheten. Allt detta kan göra att man hittar fel innan de blir så stora att man får problem.

Men jag är annorlunda och gillar dessutom garagesäsongen! :D

Håller med om alla dina tips och tackar för dem. Broms och kopplingsvätska och packningar för dem är bytta men resten ska göras för att veta att allt är okey till nästa säsong.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman