Inte hälsa = Varning?

• Thread starter Thread starter Aragorn
  • Start date Start date

Aragorn

Guest
Läste en intressant insändare i MC-Folket som kom idag. Där var det en som skrev att anledningen till att man hälsar på andra motorcyklister är för att visa att "kusten är fri, inga poliser så långt jag åkt". Enligt honom som skrev insändaren skulle det vara en anledning till att vissa inte hälsar.
Någon annan som har hört samma förklaring och praktiserar det i trafiken?
Varnar jag någon för polis så blinkar jag med helljuset.

Jävlar va med poliser det måste vara ute i sånt fall :crash
Nej det där känns "så där" så att säga...

Om ni möter en hoj som kör utan att ha ljuset tänt, hur får ni
den att förstå att han saknar lyse?
Ljusblink, han tror då att snuten väntar runt kröken.
Jag brukar prova med helljus och peka på den mötande men vet inte
om det uppfattas rätt, lätt att tro att man möter en hobbypolis.

BMW R90s skrev:
2400470 Om ni möter en hoj som kör utan att ha ljuset tänt, hur får ni
den att förstå att han saknar lyse?
Ljusblink, han tror då att snuten väntar runt kröken.
Jag brukar prova med helljus och peka på den mötande men vet inte
om det uppfattas rätt, lätt att tro att man möter en hobbypolis.

Om nån blinkar åt mig när jag är ute och kör så antar jag att blinkaren

1) bllinkar för att jag inte har lyset på
2) varnar för polis
3) varnar för olycka/vilda djur
4) hejjar

Oavsett så saktar jag alltid ner om någon ljusblinkar :crash Utgår alltid från det värsta.. hinder på vägen eller hastighetskontroll. Har märkt att bilister är jävligt glada på att signalera med helljusen när polisen skjuter laser, och det brukar vara rätt tydligt att de gör det för min(mc) skull.

Och ang inte häls=varning.. nä, köper inte det. Då brukar man göra sakta ner-rörelser med handen eller en sån där militär-halt med knytnäven i luften

Aragorn skrev:
2400440 Läste en intressant insändare i MC-Folket som kom idag. Där var det en som skrev att anledningen till att man hälsar på andra motorcyklister är för att visa att "kusten är fri, inga poliser så långt jag åkt". Enligt honom som skrev insändaren skulle det vara en anledning till att vissa inte hälsar.
Någon annan som har hört samma förklaring och praktiserar det i trafiken?
Varnar jag någon för polis så blinkar jag med helljuset.

Det var en beige förklaring....det finns andra tecken att visa att det finns poliser runt hörnet...jag vinkar åt alla...på två och tre hjul....Tja inte moppar kanske.. :-)

Vissa har ju en tendens att inte klara av att hejja tillbaka när man hejjar på dem :rolleyes:

Ursprungligen sägs gesten komma från USA och HA. De hälsade för att signalera att det var fritt från snutar m.m.

Om det är sant vet jag inte men det finns flera som hävdar att denna version är den rätta.

Jag hejjade på en kärring med rullator en gång o hon hejjade tillbaka..det kan man inte säga om alla customåkare men det är klart, försök köra en skottkärra med en hand så förstår ni nog varför:D

OM de e nått jag hatar så är de folk som försöker påpeka att man inte har lyset på. Speciellt på min bil brukar typ bara ha angel eyes på å då blinkar folk vilt för att man ska tända lyset då brukar de inte ens vara mörkt. Folk klarar inte av att någon har lyset släckt men köra för fort de e okej lite rolig syn.

hälsar på alla för att det stärker gemenskapen enligt mig..
vet vissa som signalerar för polis igenom att slå sig på hjälmen ett par gånger... men det låter lite nördigt så jag praktiserar det inte...

Zebba skrev:
2400778 OM de e nått jag hatar så är de folk som försöker påpeka att man inte har lyset på. Speciellt på min bil brukar typ bara ha angel eyes på å då blinkar folk vilt för att man ska tända lyset då brukar de inte ens vara mörkt. Folk klarar inte av att någon har lyset släckt men köra för fort de e okej lite rolig syn.
Klart man blinkar på folk som inte har lyset på, ni syns ju sämre.

Småbarn som hejar från barnvagnen på övergångsställen då.. De lyser upp som en sol när man hejar tebax :kär Måste skaffa mig ett par sådana en vacker dag..

sandstream skrev:
2400780 Tat lugnt, hon är tjej :D
Ja justa ja tänkte inte på det:)

Airborne skrev:
2400827 Småbarn som hejar från barnvagnen på övergångsställen då.. De lyser upp som en sol när man hejar tebax :kär Måste skaffa mig ett par sådana en vacker dag..
Barnvagnar eller övergångsställen.. resten förstod jag inte:D
:felämne

Last edited:
Airborne skrev:
2400827 Småbarn som hejar från barnvagnen på övergångsställen då.. De lyser upp som en sol när man hejar tebax :kär Måste skaffa mig ett par sådana en vacker dag..

Barn som vinkar brukar jag alltid vinka tillbaka till.:hej
Det är skoj :)

Lindén skrev:
2400753 Nej det gör man inte då varnar man eller vill ha uppmärksamhet.
Ljustuta e lika med uppmärksamhet:fakta

Om du mötte mig skulle du nog också ta till alla medel för att få mig att se just dig.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back