Inte för farligt att köra för fort....

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
.... tycker åtminstone Tingsrätten i Helsingborg:

"Domstolen konstaterar att mannen kört för fort men tycker inte att det var så farligt när vägen var tom på övriga trafikanter"..

http://www.hd.se/2016-09-03/forsokte-kora-fran-polisen---frias-i-tingsratten

Well well, där ser man. Alla är inte lika inför lagen när det kommer till kritan. Hade det varit en 24-årig yngling på en sportis är jag säker på att domen sett något annorlunda ut.

Fast...

"Han berättade i förhör att hemfärden gick via "gamla vägen" mot Landskrona och att de vid Råå blev ikappkörd av en röd bil med flera män. Den körde väldigt nära och försökte få dem att stanna.
Mannen blev då rädd, trampade gasen i botten, och lyckades köra i från förföljaren. Efter ett tag såg han åter billjus i backspegeln, trodde att det var förföljarna, och ökade farten."
"Tingsrätten anser att mannen befunnit sig i en så kallad putativ nödsituation och därmed inte agerat brottsligt eftersom han felaktigt ansett att han var i en nödsituation."

Det där är ju en handbok i hur man ska säga efteråt. Observera att poliserna åkte i en målad bil.

"- jag såg ett par billysen i min lilla backspegel, dom körde så nära mig och så vårdslöst. Jag var övertygad om att dom ville döda mig så därför vred jag fullt på rullen. När jag sen saktade ner kom dom ikapp mig och då visste jag att dom jagade mig"... typ...

"- jag såg ett par billysen i min lilla backspegel, dom körde så nära mig och så vårdslöst. Jag var övertygad om att dom ville döda mig så därför vred jag fullt på rullen. När jag sen saktade ner kom dom ikapp mig och då visste jag att dom jagade mig"... typ...

kanske i hans hemland...:tummenupp

mvh

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey