Insugskam som avgaskam?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja, just det kan man ha en Insugskam som avgaskam?
Jag har för mig att jag läste nåt om det skulle funka bra på busa iaf.

Jag har ju gammel blade och 3 uppsättningar kammar. Jag har mätt lite o lyftet är ca 0,2mm mer med insugarn, däremot vet jag inte mycket om durationen.

ideer?

Bra fråga, jag är sugen på att göra samma operation på busan men vill helst veta hur registret påverkas först innan jag gör något.

Rent generellt kan sägas att lyftet ska vara i proportion till ventiltallrikens storlek dvs för stora ventiler ger inget extra. Längre duration sänker den dynamiska kompressionen vid låg och mellanvarv men kan höjas vid högre varvtal men ska matchas med kamtajmingen för att uppnå effekt. Kambyte och intrimning av tajmingen bör därför ske i bänk annars är det svårt att veta resultatet. Det är ingen exakt vetenskap för oss lekmän som inte har ingenjörer eller utrustning som t.ex. ett Formel 1 team.

Men om man ser det på en lite lägre nivå, så borde väl maskiner som tvingas hantera dubblade avgasvolymer än vad de konstruerades för må bra av ökat lyft på avgassidan. eller?

Men om man ser det på en lite lägre nivå, så borde väl maskiner som tvingas hantera dubblade avgasvolymer än vad de konstruerades för må bra av ökat lyft på avgassidan. eller?

Ökat lyft ger automagiskt inte mer flöde utan enbart mer flöde om ventilen är lite stor i förhållande till lyftet. För en modern, från fabrik optimerad, gathoj med 160 hästar per liter är nog bara mer duration man ska söka efter i första hand. Mer lyft (ifall det inte är nödvändigt) sliter bara mer i onödan på prylarna.

Det låter som att man ska stoppa i orginalkammen igen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman