Installera smörjnippel?

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
Har rivit ner svingen för att byta lager.
Har läst lite om att man kan sätta dit en smörjnippel på varje sida av svingen.. Hur gör man? Borra, gängtapp, skruva dit?
Det är ett 1-2mmm hål i mitten på de nya lagrena som verkar som gjort för att användas för smörjnippel.

Hur gör man för att installera nippel på vänstra sidan av svingen? Mitten på lagret blir väl precis där kedjan går..

Vad ska man använda för fett? Har en fettspruta hos farsan som innehåller nåt rött fett som han använder till en traktor.

Kan man sätta dit nippel på fler platser än svinglagrena?
Hur göra då man inte vill ta ut de gamla lagrena i så fall?

Har en TM Racing 250cc cross -95

Last edited:
JohanE skrev:
Har rivit ner svingen för att byta lager.
Hur gör man? Borra, gängtapp, skruva dit?
Det är ett 1-2mmm hål i mitten på de nya lagrena som verkar som gjort för att användas för smörjnippel.
Har en TM Racing 250cc cross -95

Ja det är ett sätt!

JohanE skrev:
Vad ska man använda för fett? Har en fettspruta hos farsan som innehåller nåt rött fett som han använder till en traktor.
Ja röd-fett är det du bör använda till kullager.. Eller iaf till rullande lager,såsom kulager i dina fälgar. I svingen går det även med diverse smörjfett.

JohanE skrev:
Kan man sätta dit nippel på fler platser än svinglagrena?
Ja på vid styrhuvudet/kronan.

kolla

kolla bara att det inte e helkapslade lager för då gör det nog ingen nytta för då kan det inte tränga ut något fet ut från lagrens insida bara :banana men annars så e det ingen dum ide

M6*1 (M6*1.25 i alu) är bra gängor. Det går utmärkt att borra
axiella hål på t.ex. 2mm mitt i axeln och sen ett tvärhål innanför lagret.

Fjädringslänkar går ofta oxå att smörja på liknande sätt. Ibland knepigt
att sätta nippeln så att man 1) kommer åt att smörja 2) fettet hamnar på rätt
ställe 3) nippeln inte tar i nånstans när det fjädrar. Köp en påse olika nipplar;
raka, 45 gr o 90 gr så passar väl nån av dom.

Ibland kan man ha en liten skruv istf nippeln o bara sätta dit nippeln vid smörjning.
Iaf lättare än att riva isär....
/u

Tackar för alla svar!

tycon1 skrev:
Ja röd-fett är det du bör använda till kullager.. Eller iaf till rullande lager,såsom kulager i dina fälgar. I svingen går det även med diverse smörjfett.

Jag kan alltså använda det till nållager som det är i svingen?

stiffmaster skrev:
kolla bara att det inte e helkapslade lager för då gör det nog ingen nytta för då kan det inte tränga ut något fet ut från lagrens insida bara men annars så e det ingen dum ide

Helkapslade lager?
Fettet kan väl komma in till nålarna el?

ulf_lundin skrev:
M6*1 (M6*1.25 i alu) är bra gängor. Det går utmärkt att borra axiella hål på t.ex. 2mm mitt i axeln och sen ett tvärhål innanför lagret.
/u

Menar du att man har nippeln sittandes i själva axeln?
Tyvärr har jag skaffat en ny svingaxel pga att den gamla var sliten. Den nya har ett 5mm hål rakt genom axeln. Antar att det är för att minska vikten.
Kan jag sätta vänstra nippeln i sving-godset så att den är riktad mot framdrevet?
Ifall nippeln tar i, kan man ha nån sorts gummiplugg som man byter till nippel varje gång man ska smörja?

För att svamla lite här i tråden så lägger jag till en fråga:
Varför har man inte glidlager i svingen? Borde hålla längre. Fast det kanske är dyrare att tillverka? Någon som vet?

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna