Installera om windows?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
min dator håller på och pajar totalt. program efter program slutar fungera och jag tror att jag har massa virus i datorn. jag tänkte att jag skulle köra en format c: och starta om från början. det var dock väldigt länge sens jag gjorde detta sist så jag kommer inte riktigt ihåg hur man gör.

till att börja med har jag såklart sparat all information jag vill ha kvar på cd-skivor(bilder, filmer, dokument, osv) så jag är nu redo att installera om datorn.

jag har gjort det en gång förut och jag kommer ihåg att jag hade ett helvete i början att överhuvudtaget få igång någonting. man måste ju fixa nån startdiskett tex.

skulle nån här kunna ge mig en liten kort instruktionsguid till hur man går tillväga, eller hänvisa till nån sida på nätet där det finns en sån instruktion.

det som är lite lurigt är att jag har windows 98 i burken nu, men jag har bara windows 95 installationsskivor. jag kanske kan skaffa windows xp skivor dock.

nån som kan hjälpa mig så blir jag väldigt tacksam.

Om du bestämmer dig för att installera XP är det bara att boota upp från XP-skivan och följa instruktionerna. I installationsguiden kan välja att formatera och partionera dina diskar.

Se till att du i BIOS har valt att den skall boota från CD-rom före hårddisk.

zike skrev:
Om du bestämmer dig för att installera XP är det bara att boota upp från XP-skivan och följa instruktionerna. I installationsguiden kan välja att formatera och partionera dina diskar.

Se till att du i BIOS har valt att den skall boota från CD-rom före hårddisk.

hmmm.. några frågor.

måste jag installera XP först för att kunna boota upp från XP-skivan som du skriver?

hur bootar man upp? jag hade bara tänkt starta i dos-läge och skriva format c: men det verkar ju inte va så man ska gå tillväga.

jag har en pII 400Mhz. funkar det att köra XP på en sån dator eller är den för slö?

hur väljer man någonting i bios och vad är bios?

bmwjohan skrev:
hmmm.. några frågor.

måste jag installera XP först för att kunna boota upp från XP-skivan som du skriver?

hur bootar man upp? jag hade bara tänkt starta i dos-läge och skriva format c: men det verkar ju inte va så man ska gå tillväga.

jag har en pII 400Mhz. funkar det att köra XP på en sån dator eller är den för slö?

hur väljer man någonting i bios och vad är bios?

Du måste inte installera först, men du kan ju börja med att slänga i skivan & kolla upp vad testet säger (Välj att Xp-skivan kollar om din dator klarar av XP)

Om du skulle få för dig att köra Xp på en P2 - 400Mhz, se då till att ha en jävla massa Ram-minne (minst 256 för att det ska flyta på), det lägsta jag har provat på är en P3 700Mhz (256) & då gick det segt tycker jag!

Ang:BIOS, så bör det stå när du startar datorn vilken knapp du ska hålla in, för att starta BIOS. Vad är BIOS?, därifrån kan du ändra grunderna för hur datorn ska agera & ändra viktiga saker!, man ska nog inte gå in där om man är osäker....

Hoppas du vart lite klokare!
Lycka till!
//Gumpa

Gumpa skrev:
Du måste inte installera först, men du kan ju börja med att slänga i skivan & kolla upp vad testet säger (Välj att Xp-skivan kollar om din dator klarar av XP)

Om du skulle få för dig att köra Xp på en P2 - 400Mhz, se då till att ha en jävla massa Ram-minne (minst 256 för att det ska flyta på), det lägsta jag har provat på är en P3 700Mhz (256) & då gick det segt tycker jag!

Ang:BIOS, så bör det stå när du startar datorn vilken knapp du ska hålla in, för att starta BIOS. Vad är BIOS?, därifrån kan du ändra grunderna för hur datorn ska agera & ändra viktiga saker!, man ska nog inte gå in där om man är osäker....

Hoppas du vart lite klokare!
Lycka till!
//Gumpa

jag har bara 128 i ram-minne :(

tackar för svaren.

Edit: nu har jag kört ett kompabilitetstest och den sa inget om att datorn var för svag. den klagade på att jag hade för lite diskutrymme ledigt. jag har typ bara 300meg ledigt just nu.
sen sa den att det var några program som inte kommer att fungera.
två känns som att dom berör mig.
1. "nvida nview (på kontrollpanelen)". behöver jag ju för att kunna koppla datorn till tv'n. tror jag i alla fall.
2. "IntelR PROSet (på kontrollpanelen)" har jag inte en aning om vad det är och vad det gör. kan jag skita i denna?

sen att det står så där (på kontrollpanelen) vet jag inte riktigt vad dom menar med

Last edited:
bmwjohan skrev:
jag har bara 128 i ram-minne :(

tackar för svaren.

Edit: nu har jag kört ett kompabilitetstest och den sa inget om att datorn var för svag. den klagade på att jag hade för lite diskutrymme ledigt. jag har typ bara 300meg ledigt just nu.
sen sa den att det var några program som inte kommer att fungera.
två känns som att dom berör mig.
1. "nvida nview (på kontrollpanelen)". behöver jag ju för att kunna koppla datorn till tv'n. tror jag i alla fall.
2. "IntelR PROSet (på kontrollpanelen)" har jag inte en aning om vad det är och vad det gör. kan jag skita i denna?

sen att det står så där (på kontrollpanelen) vet jag inte riktigt vad dom menar med

Glöm XP på din dator om du inte vill ha den ultraseg. Sorry, men så är läget. Kör på Windows 2000 istället så får du en stabil dator som ändå rör på sig någerlunda. Programmen du frågar om är din grafikdrivrutin och antagligen en nätverksdrivare. Inget att bry sig om är min gissning.

Skit i win 2000 tycker jag, kör 98 2:utgåvan istället.

1. Stoppa in startdisketten
2. starta om datorn & låt datorn boota upp med startdisketten.
3. När det är klart, skriv c: & tryck enter
4. Skriv format c: & tryck enter
5. Tryck J när den frågar efter något ( minns ej vad det står )
6. Stoppa i 98 skivan
7. Skriv install

Nu har jag säkert glömt en hel del, men då finns det ju andra här på SH som kan komplettera

Jag skulle stoppat in Win2000 på datorn.
För att ändra/se till att bootordningen i BIOS är rätt inställd trycker du helt enkelt ner en knapp när datorn startar. Ofta brukar det så något i stil med: "Press <DEL> to enter SETUP". Du behöver inte vara rädd att för att sabba något genom att ändra en specifik BIOS-inställning. Väl inne i BIOS letar du reda på bootordningen och där ser du till att den bootar från CD-romen innan hårddisken. Sedan är det bara att spara inställningarna och gå ur biosen, pula in W2k-skivan (innan ditt nuvarande windows startat upp) och följa instruktionerna.

Mycket möjligt är att det redan är inställt så i BIOS att den skall boota från CD-romen först. Isåfall behöver du bara stoppa i W2k-skivan.

Jag personligen gillar Windows ME, de funkar mycket bättre än 98 någonsin kommer göra. Tycker att programen funkar bra där oxå.
Men smaken är som baken :lol

Windows ME :3freak

Om du ska köra windows 98 så gör du först en startdiskett när du stoppar in skivan innan formateringen.
Är inte säker på att format.com finns med på startdisketten, så kopiera den filen till disketten om den inte finns.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025