Inställningar på en MotoGP-hoj?

  • Thread starter Thread starter M.
  • Start date Start date

M.

Medlem
Gick med
5 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
BMW S1000XR
Att man kan ändra mappningen och fjädringsinställningar för att hitta rätt "känsla" i hojarna det förstår jag, men vad kan man mer göra för ändringar och vad får det för inverkan? :confused:
 
Hehe, det där är en rätt öppen fråga och i stort sett allt går ju att justera eller byta ut...
 
Gissar på att man kan vända på steken, och säga att
det enda ett motogp-team INTE kan ändra på är
gummiblandningen i och formen på däcken :)
 
Gissar på att man kan vända på steken, och säga att
det enda ett motogp-team INTE kan ändra på är
gummiblandningen i och formen på däcken :)

Och plomberade motorer.

Och nästa år är väl ECU-hårdvaran spec också även om mjukvaran är fri om man nöjer sig med mindre soppa och färre motorer.
 
...och motorer som är ännu mer plomberade (fryst utveckling).

Måste man alltså plombera alla motorer innan första racet?

Det där tycker jag personligen är dumt eftersom (1) det gynnar tillverkare som kan plöja ned stora resurser i intensiv utveckling innan första racet och sedan ha dessa personer på sparlåga tills dess det är dags att börja med nästa års motorer och (2) det gör att om någon har ett övertag i början av säsongen blir det svårare för de andra att ta igen det under de numera väldigt långa säsongerna. Samma situation som för McLaren i F1 i år där man efter knappt halva säsongen insåg att man inte kommer ikapp och mer eller mindre sket i årets säsong och satsade alla resurser på nästa års bil istället.

Det sparar inga kostnader tror jag, det gör bara att motorutvecklarna börjar jobba med nästa års motor mycket tidigare.
 
Last edited:
Klart att de kan byta ut allt men det jag undrade var vad t.ex en förlängd sving förändrar väghållningen

Det där är nog motorcykelgeometri i allmänhet snarare än MotoGP i synnerhet och det är nästan omöjligt att svara på eftersom det är väldigt mycket som samspelar och ibland genom väldigt komplicerade relationer. I alla fall för oss som inte är experter.

En längre sving ger ju längre hjulbas, om inte resten av chassit kortas, vilket ger en stabilare hoj. En längre sving gör också att hojen blir mindre benägen att gå på bakhjulet. Sedan ändrar väl längden på svingen säkert också vridstyvheten och sådana grejer som ytterligare påverkar hur hojen beter sig och upplevs.
 
Last edited:
Måste man alltså plombera alla motorer innan första racet?

Motorn ska homologiseras, om det sen innebär plombering eller ej samt vilka utrymmen för förändringar under årets lopp som är tillåtna har jag ingen som helst koll på.

Det där tycker jag personligen är dumt eftersom (1) det gynnar tillverkare som kan plöja ned stora resurser i intensiv utveckling innan första racet och sedan ha dessa personer på sparlåga tills dess det är dags att börja med nästa års motorer och (2) det gör att om någon har ett övertag i början av säsongen blir det svårare för de andra att ta igen det under de numera väldigt långa säsongerna. Samma situation som för McLaren i F1 i år där man efter knappt halva säsongen insåg att man inte kommer ikapp och mer eller mindre sket i årets säsong och satsade alla resurser på nästa års bil istället.

Det sparar inga kostnader tror jag, det gör bara att motorutvecklarna börjar jobba med nästa års motor mycket tidigare.

Ducati lär jobba på sin motor under hela året. De har ju en av deras maskiner inreggad under Open-reglementet (Yonny Hernandez). Frågan är om inte de andra fabrikerna kommer göra detsamma fast utan att de får stoppa in nån nyare revision under årets lopp. Under testerna, däremot, får de väl köra med fri motor?
I och med att Open-klassen kan utveckla sina motorer så kan de jobba på att komma ifatt under året, även om det rent praktiskt förmodligen inte kommer att ske med Yamaha- eller Honda-derivaten (leasing-M1:an och RCV1000R).

Frågan är om de har en faktiskt frysning på motorutveckling, där de inte får jobba alls med det, eller om de enbart har homologiseringen, där de får utveckla motorer hur mycket de vill man inte stoppa i nyare versioner under årets lopp?
 
Dom kan ju förändra styvheten i svingen för att förändra greppet. Var en hel del snack om det förra säsongen för honda och deras Chatter. Beroende på banans hastighet och greppsförhållande så är styvare/mjukare sving fördelaktigt i vissa hastighetsintervall för att motverka chatter.
 
Innan enhetsdäcken var det normalt att de bästa förarna fick däck speciellt anpassade efter erfarenheterna från träningarna underveckan. Däck tillverkade på lördag, influgna och monterade på söndag. Däck till de bästa, Rossi, Stoner, Pederosa, Lorenzo typ.
Efter enhetsdäcken så blev det att anpassa chassit efter banan istället. Såg i ett specialnummer från MCN 2012 (rörande 2012 Isle of Man TT) en liten artikel om konsekvenserna av enhetsdäcken i MotoGP.
För Hondas del så hade det resulterat i att man tagit fram ca 30 olika ramar för att genom rätt styvhet, vinklar, tyngdpunkt kunna få optimal inställning för aktuell bana.
Jag vet inte om det är tillåtet, men nog hade det varit frestande att med hjälp av GPS, och dödräkning anpassa fjädring och Traction Control efter var på banan hojen befinner sig......men jag är ju en teoretiker.....
 
Last edited:
Ni som är intresserade av elektroniken inom motogp! Kika denna om ni inte sett den redan :tummenupp

 
Innan enhetsdäcken var det normalt att de bästa förarna fick däck speciellt anpassade efter erfarenheterna från träningarna underveckan. Däck tillverkade på lördag, influgna och monterade på söndag. Däck till de bästa, Rossi, Stoner, Pederosa, Lorenzo typ.
Efter enhetsdäcken så blev det att anpassa chassit efter banan istället. Såg i ett specialnummer från MCN 2012 (rörande 2012 Isle of Man TT) en liten artikel om konsekvenserna av enhetsdäcken i MotoGP.
För Hondas del så hade det resulterat i att man tagit fram ca 30 olika ramar för att genom rätt styvhet, vinklar, tyngdpunkt kunna få optimal inställning för aktuell bana.
Jag vet inte om det är tillåtet, men nog hade det varit frestande att med hjälp av GPS, och dödräkning anpassa fjädring och Traction Control efter var på banan hojen befinner sig......men jag är ju en teoretiker.....

problemet är ju att det är förbannat dyrt att anpassa hojen till däcken istället för tvärt om..... gillar inte den utvecklingen.... det går sakta men säkert mot enhetshojar:gråta
 
Jag vet inte om det är tillåtet, men nog hade det varit frestande att med hjälp av GPS, och dödräkning anpassa fjädring och Traction Control efter var på banan hojen befinner sig......men jag är ju en teoretiker.....

Elektroniken anpassar sig för vilken kurva de är i, iaf på Yamahas M1. Skulle misstänka att det är samma på Honda.
 
Motorn ska homologiseras, om det sen innebär plombering eller ej samt vilka utrymmen för förändringar under årets lopp som är tillåtna har jag ingen som helst koll på.



Ducati lär jobba på sin motor under hela året. De har ju en av deras maskiner inreggad under Open-reglementet (Yonny Hernandez). Frågan är om inte de andra fabrikerna kommer göra detsamma fast utan att de får stoppa in nån nyare revision under årets lopp. Under testerna, däremot, får de väl köra med fri motor?
I och med att Open-klassen kan utveckla sina motorer så kan de jobba på att komma ifatt under året, även om det rent praktiskt förmodligen inte kommer att ske med Yamaha- eller Honda-derivaten (leasing-M1:an och RCV1000R).

Frågan är om de har en faktiskt frysning på motorutveckling, där de inte får jobba alls med det, eller om de enbart har homologiseringen, där de får utveckla motorer hur mycket de vill man inte stoppa i nyare versioner under årets lopp?

Frysa kan de knappast göra, hur ska de kontrollera vad tillverkarnas anställda jobbar med? Och det är precis det som är problemet enligt mig, om man har samma antal personer som jobbar med att utveckla motorer och enda skillnaden är att man bara får ändra motorkonstruktionen innan första racet så sparar man inga kostnader alls utan gör bara att de som inte kör i Open inte kan komma ikapp de andras motorkonstruktioner under säsongens gång utan är fast vid vad de börjat med. Dessutom lär ju testningarna bli ännu mer intensiva/dyrare innan säsongen börjar eftersom man måste vara 110% säker på att motorerna håller, har man tillförlitlighetsproblem får man ju inte fixa dessa under pågående säsong genom att plombera nya motorer.
 
Elektroniken anpassar sig för vilken kurva de är i, iaf på Yamahas M1. Skulle misstänka att det är samma på Honda.

På alla hojarna i MotoGP. Gissar jag.
För den tekniken är tillåten använda i WSBK.
Teknikerna lär behövas då de faktiskt jobbar väldigt mycket med elektroniken för att tämja tigern under tanken. Exempelvis justerar de hur mycket effekt Sykes vill ha i varje sväng och man märker att den är kontrollerbar på vissa partier för att explodera på vissa.
från
http://www.motorrad.se/?nid=1522
som jag läste efter jag skrivit #11
Förklaringen till att det går så fort är ungefär att de kör 250 genom böjarna, 600 ut ur böjarna och 1000cc på rakorna och
förarna är mycket bra på att köra hoj.
Och några förare i toppen, bättre än mycket bra. :klappar :Bugar
 
Last edited:
Frysa kan de knappast göra, hur ska de kontrollera vad tillverkarnas anställda jobbar med?

Gentleman's agreement, skulle jag tippa på. Det där med att japaner och förlora ansiktet och så, även om det inte bara är japanska märken med.

Men gissningsvis är det inte så, då frysningen är så pass kortvarig ändå. Med homologisering så blir ju enda skillnaden mot nu att de inte kan stoppa in en motor under säsongen (på hojarna med custom-firmware).
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top