Inställning kamdrev mm Yamaha R6 -02

imorron

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Yamaha R6
Hej! Har haft lite problem med oljud ifrån min R6:a när den kommer upp i arbetstemperatur. Börjar misstänka att det kan vara kamkedjesträckaren som ändå är boven. Den verkar fungera när jag monterat av den och testar den. Jag är dock lite konfunderad över inställningen av mina kamdrev. Jag bifogar några bilder hur det ser ut när motorn står i TDC. Avgaskammens drev står precis ovanför kanten på topplocket som den skall linjera med och insugskammens drev står då strax under. Detta blir bättre illustrerat på bild2 2 då jag snurrat vevaxeln ett varv till och markeringarna skall mötas.

Tänker jag rätt att det rimligen är kamkedjan som blivit för utsträckt??? För om den skulle vara lite kortare så borde kamaxlarna "dra" sig rätt. Kamdreven går ju att justera men då blir ju kedjan slack på sträckan ner till vevaxeln och när spännaren spänner kedjan så hamnar markeringarna ännu mer fel eller tänker jag gale
t???

Hoppas någon sitter på kunskap att hjälpa mig lite?😊

Mvh Henrik
 

Bifogat

  • 20240428_083315.jpg
    20240428_083315.jpg
    1.9 MB · Visningar: 51
  • 20240428_083156.jpg
    20240428_083156.jpg
    2.1 MB · Visningar: 51
Finns en tråd om Yamaha - linjering av kamdrev. Ska se om jag kan hitta den
 
Vet ej hur man länkar in en bef. tråd, men sök på Behöver hjälp vid montering av kamaxlar

Lång tråd, men vad vi kom fram till var att Yamahas märkning inte låg exakt där den skulle vara. Kanske likadant på din motor? Läs igenom tråden och försök bilda dig en uppfattning om det är samma "problem"
 
Med tanke på att någon har skrivit dit sina initialer på toppen och dreven är slitsade så gissar jag att din R6 inte är helt standard. Och det som är riktigt bra är att det står MJP, alltså Michael Jansberg Pedersen som var typ bäst på att trimma supersportcyklar i Norden. Din motor kommer nog från en racer och kammarna bör ställas in av någon som vet vad han eller hon gör. Kammarna har antagligen en märkning och börja med att forska i det.
Rätt inställt och allt i ordning borde en Jansbergmotor ge 110-125 hkr på hjulet.
 
Man kan ju inte ställa in en kamaxel bättre än att ha kamkedjan på det kugg som ligger närmast rätt.

Edit: Nu såg jag att det ser ut att vara ovala hål på kamdreven och det betyder ju att det går justera väldigt noggrannt men det betyder också att man inte längre bör utgå från markeringarna på kamdreven utan man måste kolla vevaxelns läge nära ventilerna öppnar och stänger.

Lagom ventilöverlapp är viktigare än de exakta ventiltiderna.
 
Last edited:
Någon har i alla fall varit ovarsam vid monteringen.
 
Med tanke på att någon har skrivit dit sina initialer på toppen och dreven är slitsade så gissar jag att din R6 inte är helt standard. Och det som är riktigt bra är att det står MJP, alltså Michael Jansberg Pedersen som var typ bäst på att trimma supersportcyklar i Norden. Din motor kommer nog från en racer och kammarna bör ställas in av någon som vet vad han eller hon gör. Kammarna har antagligen en märkning och börja med att forska i det.
Rätt inställt och allt i ordning borde en Jansbergmotor ge 110-125 hkr på hjulet.
Hoppsan! Där ser man, jag har haft hojen en månad och köpte den lite på vinst eller förlust då jag tyckte den var snygg för sin ålder och gick samt lät helt gudomligt. Jag har börjat ana lite att den gått på bana pga andra orsaker och har också sett initialerna men har inte googlat längre än så. Motorn går skitfint förutom ljudet som förhoppningsvis är från kedjesträckaren och då kommer jag inte röra inställningarna. För övrigt har jag aldrig kört en standard R6 och detta är min första hoj på 16 år men tusan vad den vaknar till liv vid 11-12.000 varv 😀....
Tack så mycket för infon, ska googla lite efter MJP.

Mvh Henrik
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top