Inställning av stötdämpare, Enduro till SM

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
På min hoj sitter ett par "WP USD Topadjuster 4054 IBS"

Enligt tekniska specifikationer för min hoj (620 EGS -97) är standardinställningarna:

Fram
Kompression (vänster gaffel): 10
Retur (höger gaffel): 14
Fjäderförspänning: 10 mm
Luftgap: 130 mm (ca 500ml SAE5 olja)

Bak
Kompression: 3
Retur: 4
Fjäderförspänning: 23mm
Fjäder: 66/260 (hårdaste fjärdern)

Vad är rekommenderat häng (med/utan förare) för SM-körning? Vad kan jag i övrigt göra för att anpassa dämparna för SM-körning? Jag har inga möjligheter att byta fjädrar eller insatser.

I mina gafflar sitter dessutom redan 10mm(vänster) resp 15mm (höger) extra distanser som gör att man kan sätta en hårdare förspänning. Distanserna sitter tillsammans med nr 5 på bilden, original distans är 10 mm.
96583012.gif

Last edited:
Det som fungerar sämst när man kör endurofjädring på bana brukar vara reaktionerna vid full broms/gas. Höj oljenivån i gaffeln drastiskt så du slipper bromsa ihop 300mm fjädringsväg. Bak är originalsettingen värdelös då där inte går att få tillräckligt med kompressionsdämpning utan att där blir för mycket returdämpning men dra åt kompet så hårt det går och släpp på returen...

Det som fungerar sämst när man kör endurofjädring på bana brukar vara reaktionerna vid full broms/gas. Höj oljenivån i gaffeln drastiskt så du slipper bromsa ihop 300mm fjädringsväg. Bak är originalsettingen värdelös då där inte går att få tillräckligt med kompressionsdämpning utan att där blir för mycket returdämpning men dra åt kompet så hårt det går och släpp på returen...
Tack för tips. Detta skall vid tillfälle testas i helgen.

Dock har jag fått för mig att mina dämpare är de sk "WP Extreme 50mm" men dessa skall vara konventionella teleskopgafflar. Mina är USD, 40mm rör. Således har jag ovetande fått fel packboxar till mina gafflar då jag köpte på ebay som bara var märkta till "ktm 620 97-98", hoppas att jag hinner få tag på rätt innan helgen.

Denna länk som lurat mig http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=192361

Tack för tips. Detta skall vid tillfälle testas i helgen.

Dock har jag fått för mig att mina dämpare är de sk "WP Extreme 50mm" men dessa skall vara konventionella teleskopgafflar. Mina är USD, 40mm rör. Således har jag ovetande fått fel packboxar till mina gafflar då jag köpte på ebay som bara var märkta till "ktm 620 97-98", hoppas att jag hinner få tag på rätt innan helgen.

Denna länk som lurat mig http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=192361

Jupp WP extreme är en konventionell gaffel med 50mm innerben. Satt på div andra europeiska 90-tals enduromoppar...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026