Inställning av bakdämpare på KX 85

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
Hej!

Jag undrar om nån vet på ett ungefär hur man ska ställa in på bakdämparen om föraren väger runt 70-80kg? Crossen är alltså en KX 85.

Tacksam för tips!

MVH, DanneMannen

Väger du 80 kg och kör liten hoj så lär du börja med att köpa nya fjädrar, både till gaffeln och till bakdämparen.

Orginal fjädrarna är väl gjorda för kanske 50-65 kg?

Jag vet ju inte hur gammal du är, men du kanske borde fundera på 125 cc? Där har du fjädringen inställd orginal för ca. 70-80 kg.

Väger du 80 kg och kör liten hoj så lär du börja med att köpa nya fjädrar, både till gaffeln och till bakdämparen.

Orginal fjädrarna är väl gjorda för kanske 50-65 kg?

Jag vet ju inte hur gammal du är, men du kanske borde fundera på 125 cc? Där har du fjädringen inställd orginal för ca. 70-80 kg.

Den här crossen som jag undrar över är inte min, utan en polares.

Går ju inte att säga hur just han ska ställa in dämparen...det är ju rätt personligt och beror väldigt mycket på vad för typ av körning man håller på med. Cross, Enduro, Freeride mm, ja du förstår.

Går ju inte att säga hur just han ska ställa in dämparen...det är ju rätt personligt och beror väldigt mycket på vad för typ av körning man håller på med. Cross, Enduro, Freeride mm, ja du förstår.

Han vill väl mest köra omkring lite på slingor i skogen och sådär, antar jag. Inget tävlingskörande eller så m.a.o. Om man nu skulle byta fjädrar, vilka fjädrar ska det då vara till just den här crossen?

MVH, DanneMannen

Original dämpare kan du skruva til dödsdagar på utan att där händer särskilt mycket de är helt enkelt rätt dåliga. Ställ justerskruvarna i grundläge enl handboken så är du inte helt fel ute......

Styvare fjäder behöver du definitivt om föraren väger 80kg skulle nog gå upp 2 hårdheter gentemot original. Vad som sitter original och vad du bör byta till vet de som säljer fjädrar. Ring Springzz.

Original dämpare kan du skruva til dödsdagar på utan att där händer särskilt mycket de är helt enkelt rätt dåliga. Ställ justerskruvarna i grundläge enl handboken så är du inte helt fel ute......

Styvare fjäder behöver du definitivt om föraren väger 80kg skulle nog gå upp 2 hårdheter gentemot original. Vad som sitter original och vad du bör byta till vet de som säljer fjädrar. Ring Springzz.

Tack för svaret! Vad gäller framgaffeln; vad behövs göras där, tror du? Bättre fjädrar, annorlunda olja?

MVH, DanneMannen

Okej, det låter bra. Hur ska man gå tillväga för att göra det på rätt sätt då?

Ursäkta alla dumma frågor, men man måste ju lära sig. :)

MVH, DanneMannen

Ladda ner en fjädringsmanual till valfri cross (alla gafflar fungerar enl samma princip och liknar varandra invärtes).

1.Lyft på locket
2. Skruva av locket
3. Plocka ur fjädern
4. Komprimera gfallen
5. Mät nivåskillnaden mellan gaffelbenets högsta punkt och oljenivån
6. Fyll på mer olja till lagom nivå

Justeringsintervallet finns angiven i handboken från Kawasaki.

Ladda ner en fjädringsmanual till valfri cross (alla gafflar fungerar enl samma princip och liknar varandra invärtes).

1.Lyft på locket
2. Skruva av locket
3. Plocka ur fjädern
4. Komprimera gfallen
5. Mät nivåskillnaden mellan gaffelbenets högsta punkt och oljenivån
6. Fyll på mer olja till lagom nivå

Justeringsintervallet finns angiven i handboken från Kawasaki.

Så, om jag förstår det hela rätt, så ska jag dra ur fjädern, trycka ihop gaffelbenet och mäta oljenivån inuti benet jämfört med toppen? Är den där emellan skillnaden ligger alltså?

MVH, DanneMannen

Så, om jag förstår det hela rätt, så ska jag dra ur fjädern, trycka ihop gaffelbenet och mäta oljenivån inuti benet jämfört med toppen? Är den där emellan skillnaden ligger alltså?

MVH, DanneMannen

JA.....

Justeringsintervallet är troligen något i stil med 80-120mm, högre nivå=mindre värde=hårdare fjädring i slutet av fjädringsrörelsen=mindre bottningstendenser vid belastning

Jag har en uppsättning betydligt hårdare fjädrar till just en sån KX.
Det är Stor skillnad mot original.

Kommer från England där dom har en serie speciellt för små motarder där ombyggda KX85 , CR85 YZ85 mdfl används.
Kawasakins chassi är helt klart det bästa i klassen.

Kanske kan va nått ?

Bifogat

• DSCN3307.JPG
    DSCN3307.JPG
    127.2 KB · Visningar: 115
Jag har en uppsättning betydligt hårdare fjädrar till just en sån KX.
Det är Stor skillnad mot original.

Kommer från England där dom har en serie speciellt för små motarder där ombyggda KX85 , CR85 YZ85 mdfl används.
Kawasakins chassi är helt klart det bästa i klassen.

Kanske kan va nått ?

Vad ska du ha för det? Är det bara att slänga i dem i gafflarna och sen skruva ihop allt, eller krävs det att man grejar med oljan också?

MVH, DanneMannen

Last edited:
Vad ska du ha för det? Är det bara att slänga i dem i gafflarna och sen skruva ihop allt, eller krävs det att man grejar med oljan också?

MVH, DanneMannen

Dom passar rakt i ja.
Fjädrarna är verkligen tjockare än original !
Std fjädrar och inställningar är i mjukaste laget om man ska köra lite "äventyrligt" :D

Sms skickat.

När man ska byta fjädern, är det bara att lossa muttern i botten av dämparen vid fästet då eller? Det är inget med gasen man ska tänka på? Så inte nåt skjuts iväg eller nåt när man skruvar. ;)

MVH, DanneMannen

hej du menar bakdämparen nu? då släpper du bara förspänningsskruven vid fjädern sen tar man av bara. ps du kan skruva på compen (medurs=hårdare)
båda fram o bak finns mässinsskruvar om du ser om du inte blir helt nöjd..

hej du menar bakdämparen nu? då släpper du bara förspänningsskruven vid fjädern sen tar man av bara. ps du kan skruva på compen (medurs=hårdare)
båda fram o bak finns mässinsskruvar om du ser om du inte blir helt nöjd..
Ja precis, det är bakfjädern. Vilken är "förspänningsskruven"?

MVH, DanneMannen

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage