Insprutning vs. förgasare GSX-R 750

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Har kikat på två stycken GSX-R 750 , en -97a och en dunderfin -98. Hur är insprutningen på en 98a? hört att den inte ska vara så bra? skillnad i effekt mellan dom två? Alla tips tas gladeligen emot... Vilken ska man välja. 98an har gått mindre än 97an...

Tack för alla hjälpsamma svar!

Last edited:
Nä, 98ans sprutare i original var inget vidare (fö samma system som på -97 TL 1000), på/avslag kunde bli jävligt ryckigt. En del eftermarknadsgrejor kom direkt för att mappa om styrenheten men jag har dessvärre inga detaljer om vilka fabrikat eller hur det funkade i praktiken. I övrigt uppgraderades bla fjädring, kammar, avgassystem samt luftburk något mot -97an. Några hästar till finns det i -98an men vikten ökade också så jag tror det är rätt marginell skillnad.

Välj 98-99 för att få mindre av tvåtakts-karaktären, dessutom är motorn lite kraftigare byggd på insprutarna. Kåpglaset blev högre så man ser instrumenteringen. Jag tycker inte att sprutet är överdrivet ryckig på dem heller, finns nya hojar som rycker värre.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Välj 98-99 för att få mindre av tvåtakts-karaktären, dessutom är motorn lite kraftigare byggd på insprutarna. Kåpglaset blev högre så man ser instrumenteringen. Jag tycker inte att sprutet är överdrivet ryckig på dem heller, finns nya hojar som rycker värre.

Håller med helt. Rycket är inte alls så drygt som det kan låta, dessutom vinner du en del på bättre mellanregister, högre kåpglas så du ser instrumenteringen, du får en styrdämpare orginalmonterad, starkare vevstakar (som innan var en akilleshäl).

Och ja, jag är partisk i målet.

Har 98 dessutom gått kortare sträcka så är det inte mycket att orda om.

Pejo skrev:
Håller med helt. Rycket är inte alls så drygt som det kan låta, dessutom vinner du en del på bättre mellanregister, högre kåpglas så du ser instrumenteringen, du får en styrdämpare orginalmonterad, starkare vevstakar (som innan var en akilleshäl).

Och ja, jag är partisk i målet.

Har 98 dessutom gått kortare sträcka så är det inte mycket att orda om.

Att orda om är att jag får byta in min gamla hoj mot 97an men inte mot 98an :/

Ta -98:an! Jag har själv haft en så'n och visst, den var lite ryckig men det står man gärna ut med, man får ju 6 hästar till och bättre mellanregister. Läs senaste Bike där de provkörde och varmt rekommenderade en -99 som ett bra beg.val.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8